Każdy silnik jest inny… W Castrol wiemy to najlepiej!

16 lutego 2011, 0:00

Tak jak w realnym świecie nie istnieje statystyczny Polak, tak nie istnieje również jeden uniwersalny model silnika samochodowego. Jednostki napędowe różnią się między sobą pod względem zarówno konstrukcji, jak i wykorzystywanych do ich produkcji materiałów. Takie zróżnicowanie wymaga dalece zindywidualizowanego podejścia również do kluczowej dla sprawności silnika kwestii – smarowania. Dlatego każdy olej Castrol posiada unikalny skład idealnie dostosowany do specyfiki określonego silnika. To gwarantuje jednostce pełną ochronę i zapewnia bezproblemową eksploatację przez długie lata.


Nie ma jak TDI…
Olbrzymią grupę wśród samochodów z logo VW na masce stanowią w naszym kraju modele wyposażone w jednostki wysokoprężne TDI z pompowstryskiwaczami. Te ostatnie stawiają bardzo rygorystyczne wymagania odnośnie stosowanych w nich olejów. Wymagania te wynikają z napędu pompowtryskiwacza, który posiada mocną sprężynę wywierającą naciski na dźwigienkę zaworową. Ta z kolei przenosi naciski na rolkowy popychacz, toczący się pod dużym naciskiem po krzywce wałka rozrządu. W efekcie dochodzi do wypierania oleju ze strefy styku (tarcia) tych elementów i ich przyspieszonego zużycia. Rozwiązaniem problemu są oleje specjalnie dostosowane do silników z pompowtryskiwaczami, charakteryzujące się trwalszym filmem olejowym. Wymaganiom tym są w stanie sprostać tylko oleje syntetyczne najwyższej jakości (patrz tabela). Normą Volkswagena mówiącą o przystosowaniu oleju do jednostki z pompowtryskiwaczami jest VW505.01 (np. Castrol EDGE Turbo Diesel 5W-40). Obejmuje ona oleje syntetyczne w lepkościach 5W-30 lub 5W-40. Co ważne, samochody z wymaganą normą VW505.01 mogą być eksploatowane na olejach z wyższymi normami – np. VW507.00 (Castrol EDGE 5W-30), która oznacza: przeznaczenie do aut z pompowtryskiwaczami, wydłużony okres wymiany oleju LongLife oraz możliwość zastosowania w aucie z filtrem cząstek stałych DPF.

Z benzyną łatwiej
W przypadku jednostek benzynowych Volskwagena podstawową normą jest VW501.01 (np. Castrol Magnatec 10W-40) i wyższa VW502.00 (np. Castrol EDGE 5W-40). Naturalnie dopuszczalne jest też stosowanie norm jeszcze wyższych – np. VW504.00 (Castrol EDGE 5W-30), która jest normą LongLife. Z tym jednak zastrzeżeniem, że w samochodach nieprzystosowanych do trybu LongLife trzeba zachować okresy wymiany oleju zalecane przez producenta, bez możliwości ich wydłużenia – zwykle jest to 15000 km.

TABELA DOBORU OLEJU

Marka/Model/Silnik Rok produkcji Olej silnikowy polecany Olej silnikowy dobry
VW Polo 1,4 16V (55 kW) 1999-2005 EDGE 5W-30 Magnatec 10W-40
VW Polo 1,4 TDI (55 kW) 2001- EDGE 5W-30 EDGE Turbo Diesel 5W-40
VW Golf IV 1,4 16V (55 kW) 1999-2004 EDGE 5W-30 Magnatec 10W-40
VW Golf IV 1,9 TDI (81 kW) 2000-2004 EDGE 5W-30 EDGE Turbo Diesel 5W-40
VW Passat 1,9 TDI (96 kW) 2000-2005 EDGE 5W-30 EDGE Turbo Diesel 5W-40
VW Passat 1,8T 20V (110 kW 1999-2005 EDGE 5W-30
VW Sharan 1,9 TDI (66 kW) 2002-2005 EDGE 5W-30 EDGE Turbo Diesel 5W-40
VW Transporter 2,5 TDI (96 kW) 2003-2005 EDGE 5W-30 EDGE Turbo Diesel 5W-40

 

Z rynku
Volkswagen to zdecydowanie najczęściej sprowadzana do naszego kraju marka samochodowa. Tylko w 2010 roku (do sierpnia) sprowadzono do Polski ponad 88 000 pojazdów z logo VW na masce. W latach 2006-2010 liczba sprowadzonych do kraju Volkswagenów przekroczyła 725 000, z czego zdecydowaną większość stanowiły samochody w wieku powyżej 4 lat. Młodszych egzemplarzy przywieziono tylko 7500 sztuk.

Paweł Mastalerek,
Kierownik Działu Technicznego Castrol

Artykuł przygotowany przez firmę Castrol.

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 14 czerwca 2013, 16:04 0 0

ja uzywam castrol edge 5w30 do pompowtryskow i jest igla.

Odpowiedz

Anonim, 3 września 2015, 20:55 0 0

Czy mogę zastosowac ten olej w citroen Xsara picasso 20 hdi

Odpowiedz

VWPB5, 11 sierpnia 2017, 14:44 0 0

Witam a jaki olej Państwa firmy do VW passat b5 fl 2002r z silnikiem 2.0 130km benzyna. Silnik tak zwany alt.

Odpowiedz

maltkush, 27 maja 2018, 19:22 0 0

Fakt, każdy silnik jest inny, ale z czasem zauważyłem, że mój calkiem nieźle pracuje na Shell Helix Ultra 5W40, wcześniej jednak używałem innego oleju. Zmieniając olej na shellowski pozbyłem się m.in. problemu ciągłych dolewek - olej nie odparowuje, silnika już nie jest zabrudzony szlamem no i słychać ogolnie, że pracuje inaczej, lepiej.

Odpowiedz