Koncepcyjny Peugeot EX1 zostanie wyposażony w specjalną wersję elektrycznego układu kierowniczego single-pinion EPS, produkowanego m.in. w polskim zakładzie Nexteer Automotive.
Peugeot EX1 wyposażony jest w cztery silniki elektryczne, które łącznie produkują moc 340 koni mechanicznych i moment obrotowy o wartości 240 niutonometrów. Dzięki temu EX1 osiąga prędkość 260 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu 3,58 s. Francuski concept car wyróżnia się dwoma drążkami kierowniczymi, zastępującymi standardową kierownicę. Rozwiązanie to podobne jest do systemów sterowania stosowanych w kokpitach lotniczych.
W EX1 znalazła się najnowsza wersja rozwijanego od 10-ciu lat przez Nexteer Automotive elektrycznego wspomagania kierownicy EPS, które zapewnia elektrycznemu samochodowi niskie zużycie energii. Niskie poziomy tarcia układu single-pinion poprawiają wyczucie drogi przez kierowcę. Podobny efekt dają bezstykowe czujniki, bezszczotkowe silniki i układy sterujące.
– „Jesteśmy dumni, że mogliśmy wesprzeć ekscytującą wizję elektrycznego samochodu przyszłości koncernu PSA. Ponadto, skupiając się w naszej pracy wyłącznie na produkcji układów kierowniczych i dostarczając systemy tworzone od początku produkcji do jej finalnego etapu, byliśmy w stanie dopasować charakter naszego układu do projektu PSA zdecydowanie szybciej niż którykolwiek inny producent na rynku. Fakt, że Nexteer Automotive stworzył uniwersalną technologię EPS, która pozwala zredukować emisję CO2 dla produkowanych obecnie modeli samochodów, wskazuje, że elektryfikacja w dziedzinie motoryzacji to nie jedynie pieśń przyszłości, a rzeczywistość” – powiedział Laurent Bresson, dyrektor globalnej sprzedaży i marketingu oraz dyrektor zarządzający Nexteer Automotive w Europie.
Układy Nexteer Automotive, jako jedyne na świecie, mają obecnie zastosowanie we wszystkich klasach samochodów osobowych – od aut miejskich po SUV’y. Jednymi z najnowszych modeli, w których stosowany jest single-pinion EPS, są m.in. modele Citroena – najnowszy DS3 oraz aktualna wersja miejskiego C3.
Komentarze