Obsługa dwusprzęgłowych skrzyń biegów to jeden z tematów “na czasie” w branży napraw samochodowych. Firma Schaeffler, właściciel marki LuK, przeprowadza teoretyczno-praktyczne szkolenia w tym zakresie, także w warsztatach klientów. Wzięliśmy udział w tego typu kursie.
O skrzyniach dwusprzęgłowych w Bydgoszczy
Szkolenie z wymiany podwójnego sprzęgła w automatycznej skrzyni biegów 2CT (na przykładzie przekładni DSG koncernu Volkswagen) było główną nagrodą w Treningu wiedzy, przygotowanym przez nasz portal we współpracy z firmą Schaeffler. Najlepiej z konkursowymi zadaniami poradził sobie pan Mariusz Ostrowski, którego warsztat znajduje się w Bydgoszczy. Tam właśnie odbyło się szkolenie, na które, korzystając z uprzejmości gospodarza, wybraliśmy się również my.
Warsztat laureata naszego konkursu to niewielki, dwustanowiskowy obiekt, od niedawna należący do sieci MaxSerwis. Właściciel pracuje tu wraz z synem, który być może w przyszłości przejmie zarządzanie interesem. Zwycięstwo w naszym konkursie nie było pierwszą tego typu przygodą pana Mariusza. W przeszłości brał on udział w konkursach wiedzowych oraz praktycznych, organizowanych przez dystrybutorów części. Nagroda trafiła w odpowiednie miejsce, ponieważ właściciel warsztatu poważnie zastanawia się nad wprowadzeniem usługi naprawy dwusprzęgłowych skrzyń biegów.
W podjęciu decyzji z pewnością pomoże szkolenie, przeprowadzone przez specjalistę firmy Schaeffler, Kacpra Zabłockiego.
Jak wygląda szkolenie?
Szkolenia przeprowadzane przez Schaeffler w warsztatach są póki co wyjątkiem, ale jak podkreślają przedstawiciele firmy – z czasem może być ich coraz więcej. Obecnie najczęściej kursy odbywają się w placówkach dystrybutorów, gdzie uczestniczy w nich większa liczba mechaników. Szkolenie w kameralnym gronie pracowników tylko jednego warsztatu zapewnia wygodę oraz możliwość zadawania pytań czy proszenia o dodatkowe wyjaśnienia w dowolnym momencie.
Szkolenie prowadzone przez doświadczonego specjalistę zawsze rozpoczyna się od sprawdzenia poziomu wiedzy kursantów, na temat omawianego tematu. W tym przypadku z wiedzą teoretyczną było lepiej niż dobrze (wszak zwycięstwo w treningu wiedzy nie wzięło się znikąd). Mechanicy nie mieli jednak praktycznych doświadczeń z naprawą skrzyń typu 2CT.
Kolejnym etapem kursu było przytoczenie przykładów nieudanych napraw sprzęgieł. Celem tego zabiegu jest zwrócenie uwagi na to, jak ważna jest dbałość o szczegóły w trakcie tego typu czynności. Błędy zdarzają się każdemu, zarówno mechanikom z warsztatów niezależnych jak i autoryzowanych, jednak w tej materii doskonale sprawdza się znane przysłowie, że lepiej jest uczyć się na błędach cudzych niż własnych.
Przed przystąpieniem do wymiany sprzęgła podwójnego, mechanik musi zidentyfikować dokładnie typ skrzyni biegów. Szkoleniowiec Schaeffler wskazał, gdzie szukać informacji na ten temat. W przypadku DSG ze sprzęgłem suchym, producent dokonał ważnych zmian w roku 2010. Montaż sprzęgła starej generacji do nowszej skrzyni skutkuje wystąpieniem krytycznych błędów podczas adaptacji sprzęgła, przez co całą pracę trzeba wykonać na nowo. Dlatego lepiej poświęcić chwilę, by upewnić się, że zamówione zostały odpowiednie części.
Mechanik musi wiedzieć, za które biegi odpowiada które sprzęgło. W przypadku siedmiobiegowej skrzyni DSG – sprzęgło pierwsze – K1 – odpowiedzialne jest za załączanie biegów nieparzystych. Sprzęgło K2 odpowiada z kolei za biegi parzyste oraz wsteczny. Kluczowe oczywiście jest także rozróżnienie, które sprzęgło to K1, a które K2. Wśród ważnych informacji wstępnych, przekazanych w czasie szkolenia, pojawiły się także wskazówki, jak ocenić, czy sprzęgło dostarczone do warsztatu nie zostało uszkodzone w transporcie.
Po wstępie teoretycznym można przejść do działania. Uczestnicy szkolenia mogli własnoręcznie zdemontować podwójne sprzęgło, a następnie je zamontować. Podstawowym, wykorzystywanym tu narzędziem jest zawarty w zestawie bazowym LuK 2CT, ściągacz. Specjalista Schaeffler zwracał uwagę na to, jak poprawnie go zainstalować i wykorzystać, by nie uszkodzić żadnego z elementów. Następnie poinstruował kursantów, którym elementom należy przyjrzeć się po zdemontowaniu sprzęgła. Podatne na zużycie eksploatacyjne są uszczelnienia, w tym uszczelniacze modułu mechatroniki. Ich zły stan może wskazywać na konieczność wymiany całego modułu.
Montaż nowego sprzęgła to czynność, podczas której wymagana jest szczególna precyzja. Kluczowy jest dobór odpowiednich podkładek oraz wykonanie pomiarów skoku sprzęgieł. Uzyskane wyniki muszą mieścić się w zakładanych przez producenta granicach tolerancji. Osadzanie nowego sprzęgła wykonywane jest przy użyciu wspomnianego wyżej ściągacza. Konieczne jest także użycie klucza dynamometrycznego.
Po zakończeniu montażu konieczna jest adaptacja nowego sprzęgła. Wykonuje się ją przy użyciu testera diagnostycznego. Tester prowadzi mechanika krok po kroku przez proces adaptacji, przez co nie jest on szczególnie problematyczny. Specjalista Schaeffler wyjaśnił jednak szczegółowo na czym polega adaptacja. W przypadku skrzyni 2CT jest ona wykonywana wyłącznie po wymianie sprzęgła podwójnego, w trakcie eksploatacji nie jest to konieczne, ze względu na zastosowanie samoregulacji.
Czy warto wymieniać sprzęgła w skrzyniach 2CT?
Podczas szkolenia podejmowany jest także temat opłacalności wykonywania napraw dwusprzęgłowych skrzyń biegów. Prowadzący zwrócił uwagę na rosnący potencjał rynkowy tej usługi związany z coraz większą liczbą samochodów wyposażonych w ten typ skrzyni. Szacuje się, że pojazdów posiadających tylko wersję skrzyni, której dotyczyło szkolenie, a więc siedmiobiegową DSG ze sprzęgłem suchym drugiej generacji, jest w Polsce ok. 360 tysięcy. Koszt zakupu narzędzi może zatem szybko się zwrócić. Warto zauważyć, że odsyłanie klientów mających problem ze skrzynią do serwisu autoryzowanego oznacza nie tylko wyższy koszt całkowity naprawy, ale także brak zarobku dla warsztatu.
Mechanicy, którzy zakupią zestaw narzędzi LuK 2CT mogą wziąć udział w szkoleniu zawartym w cenie produktu (szczegóły u dystrybutorów). Za sprawą trwającej obecnie promocji, szkolenie może odbyć się w warsztacie klienta.
– Wsparcie Schaeffler wobec mechaników jest bardzo szerokie, głównie za sprawą portalu REPXPERT – są to filmy montażowe, broszury, instrukcje przypisane konkretnym referencjom w naszym katalogu. Jeżeli ktoś potrzebuje więcej informacji, ma do dyspozycji także infolinię techniczną, gdzie nasi specjaliści odpowiedzą na pytania. Zdarza się nawet, że w niektórych przypadkach nasz szkoleniowiec jedzie do warsztatu klienta, by na miejscu pomóc w przeprowadzeniu naprawy. – powiedział Kacper Zabłocki, Specjalista ds. szkoleń z firmy Schaeffler.
Obecnie skorzystać można ze zniżek na zakup narzędzi (w sklepie bonusowym REPXPERT oraz w ramach oferty dla uczestników szkoleń)
Opinie o szkoleniu
Naszym zdaniem poziom szkolenia stał na wysokim poziomie. W tym przypadku najważniejsza jest jednak opinia praktyków. Dlatego po zakończeniu szkolenia postanowiliśmy zapytać zwycięzcę naszego treningu wiedzy i zarazem właściciela warsztatu o jego odczucia:
– Materiały szkoleniowe Schaeffler, w tym filmy, są pod względem wiedzowym zrealizowane w sposób wyczerpujący. Jedynym minusem jest to, że w trakcie zapoznawania się z nimi nie można zadawać pytań. Na szkoleniu jest to możliwe. Można też zobaczyć i dotknąć poszczególne elementy, samemu wykonać procedurę naprawy, co jest wielką zaletą – powiedział Mariusz Ostrowski. – W tej chwili sądzę, że byłbym w stanie podjąć się wymiany podwójnego sprzęgła w skrzyni 2CT. Być może jeszcze jakieś kwestie pojawiłyby się w trakcie konkretnej naprawy, bo jak wiadomo każdy przypadek jest inny. Właśnie dlatego dobrą rzeczą jest infolinia techniczna. Moim zdaniem wsparcie, jakie oferuje marka LuK procentuje w dwie strony, gdyż mechanicy są lepiej zaznajomieni z produktem oraz z metodami napraw, natomiast producent ma dzięki temu mniej reklamacji i większą sprzedaż. – dodał właściciel warsztatu.
Wiele miejsca w ostatnim czasie na łamach naszego portalu poświęciliśmy zmianom pokoleniowym w warsztatach (więcej). Okazało się, że w swoim warsztacie pan Mariusz pracuje razem ze starszym synem. Młodszy syn również był obecny na szkoleniu, ale nie wie jeszcze czy swoją przyszłość zwiąże z mechaniką samochodową. Jego brat nie ma natomiast wątpliwości:
– W warsztacie z ojcem pracuję już od 10 lat. Z tym zawodem wiążę swoją przyszłość. Mojego taty nie trzeba namawiać na udział w szkoleniach czy inne formy poszerzania wiedzy. On jest bardzo nastawiony na zdobywanie nowych umiejętności specjalistycznych, szukania pomysłów na rozwój warsztatu. Moim zdaniem jest to dobre podejście – powiedział Daniel Ostrowski
– Szkolenie na pewno było przydatne, gdyż znalazło się w nim dużo wiedzy praktycznej. Temat był zwięzły i konkretny, wcześniej posiadałem o nim wiedzę czysto teoretyczną, teraz o wiele łatwiej byłoby mi podejść do takiej naprawy. Było to prawdziwe, konkretne szkolenie techniczne, po którym można zacząć kompetentnie działać. Zdecydowanie wolę taką formę od szkoleń ogólnych, gdzie poruszany jest tak szeroki zakres tematów, że można wykorzystać tak naprawdę tylko jakiś procent przekazywanej wiedzy. – dodał syn właściciela warsztatu.
Więcej informacji na temat produktów marki Schaeffler oraz szkoleń technicznych można znaleźć na stronie internetowej: www.repxpert.pl/pl
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Mehanior, 6 września 2018, 8:25 1 -2
Taki artykuł sponsorowany to ja rozumiem. Szkoda, ze nie ma informacji ile kosztuje ten zestaw do tego typu napraw.
Odpowiedz
tadek, 20 stycznia 2024, 13:31 0 0
najlepiej nie kupowac auta z takim dziadostwem
Odpowiedz