Badania dowodzą, że kierowcy mogliby częściej z powodzeniem używać drogowych świateł dalekosiężnych w swych autach, by poprawić sobie warunki widoczności. Szczególnie podczas jazdy poza terenem zabudowanym, z prędkościami przekraczającymi 80 km/h, zwyczajne światła mijania nie dają wystarczająco dużo światła, by kierowca mógł odpowiednio szybko zareagować na pojawienie się na drodze pieszych, pojazdów lub innych obiektów.
Remedium na ten problem ma być system Dynamic Light Assist opracowany wspólnie przez Volkswagena oraz firmę Hella, który znacząco poprawia widoczność, a tym samym podnosi bezpieczeństwo jazdy. System ten ma swą premierę światową w nowym modelu Volkswagena Touarega, który wchodzi do sprzedaży w maju 2010.
Dynamic Light Assist opiera się na inteligentnym współdziałaniu kamery przedniej, oprogramowania przetwarzającego obraz i najnowszej technologii oświetleniowej Helli. Kamera ulokowana na przedniej szybie wykrywa pojazdy przed samochodem, zarówno te jadące z przeciwka, jak i poprzedzające. Dane te są przetwarzane na drodze obróbki obrazu, przy czym ustalane jest precyzyjnie położenie wykrytych pojazdów. W oparciu o te dane sterownik wysyła polecenia do siłowników obracających cylindryczną przesłonę umieszczoną między żarówką a soczewką lampy głównej. Przesłona zostaje wtedy przestawiona w taki sposób, by inni użytkownicy drogi nie byli oślepiani strumieniem światła. Taki proces gwarantuje kierowcy optymalną widoczność bez przeszkadzania innym.
Podczas opracowywania tej innowacji dla Volkswagena, Hella opierała się na swych długoletnich doświadczeniach w badaniach nad inteligentnymi systemami oświetleniowymi. Już w roku 1996 eksperci oświetleniowi tej firmy zaprezentowali w pełni sprawny prototyp adaptacyjnego oświetlenia przedniego (Adaptive Frontlighting System, AFS). System ten charakteryzował się dostosowywaniem wytwarzanego strumienia światła do aktualnej sytuacji, opierając się o dane na temat prędkości auta i kąta skręcenia jego przednich kół. Kolejnymi milowymi krokami były systemy oparte na kamerach, które gwarantowały jeszcze lepsze dostosowanie sposobu oświetlania drogi do sytuacji na szosie. Pierwsze wielkoseryjne reflektory główne z systemem inteligentnego dostosowywania strumienia światła do warunków drogowych pracują w najnowszych modelach Audi A8 i Mercedesa klasy E.
System Dynamic Light Assist to kolejny wielki krok naprzód w dziedzinie inteligentnych systemów oświetleniowych. To jedyne tego typu rozwiązanie na świecie.
Ale w fazie opracowywania jest już krok następny: specjaliści Helli mają zamiar zastosować w przyszłości technologię użytkowaną w systemie Dynamic Light Assist w lampach diodowych LED – by uzyskać jeszcze lepszą widoczność.
Komentarze