Biznes pod znanym logo

29 marca 2010, 0:00

Do sieci franczyzowych należy już 3 tys. punktów serwisowych. W tym roku ta liczba może się zwiększyć. Coraz więcej przedsiębiorców przekonuje się bowiem, że prowadzenie działalności pod cudzym szyldem przynosi korzyści. Szczególnie w obliczu rosnącej konkurencji na rynku, która wymusza walkę na ceny.

Franczyza dotarła także na rynek warsztatów samochodowych. To dobra wiadomość dla tych osób, które planują uruchomić biznes w tej branży, a obawiają się, że sobie same nie poradzą. To też dobre rozwiązanie dla istniejących już punktów, które chciałyby rozpocząć działalność pod znaną w całym kraju marką. Bo to, jak podkreślają eksperci, pomaga pozyskać szybciej stałych klientów, a tym samym osiągnąć zysk z prowadzonego biznesu. Szacuje się też, że obroty w punkcie, który przystąpił do sieci franczyzowej rosną o około 20 proc. To sporo, zważywszy na to, że konkurencja w tym segmencie stale rośnie.

Według szacunków portalu motofocus.pl w Polsce działa ponad 23 tys. warsztatów samochodowych. Blisko 19 tys. z nich to warsztaty niezależne, a 1,3 tys. należące do samochodowych dealerów. Do sieci należy około 3 tys. punktów. To oznacza, że o klienta trzeba coraz bardziej zabiegać. Liczy się nie tylko cena, choć ona wciąż pozostaje jednym z ważniejszych czynników przy wyborze warsztatu, ale też fachowa obsługa i jakość wykonania zleconych prac.

Zatem warto rozważyć przystąpienie do jednej z działających na rynku sieci, które nie tylko dają dostęp części po niższych cenach, ale też organizują szkolenia, które pozwalają podnieść pracownikom zakładu kwalifikacje. W zmian trzeba się natomiast liczyć z większymi wymaganiami. Bo prestiż jaki oferują sieci nie idzie w parze z warsztatem działającym w małym garażu w domu.

W tej chwili na rynku warsztatów działa już kilka sieci franczyzowych.


Naprawa metodą Smart Repair

Jedną z nich S Plus. Sieć specjalizuje się w oferowaniu usług zaawansowanej autokosmetyki (Auto Detailing) oraz wykonywania naprawy uszkodzeń pojazdów metodami Smart Repair. Auto Detailing pozwala doprowadzić samochód pod względem czystości do stanu jak najbliższego fabrycznemu. Czynność obejmuje zarówno odkurzanie i pranie wnętrza pojazdu, jak również mycie z zewnątrz wraz z odświeżeniem powłoki lakierniczej w procesie polerowania. Smart Repair natomiast pozwala na usuwanie usterek lakieru przez miejscowe lakierowanie , usuwanie drobnych wgnieceń bez lakierowania, naprawy tapicerek materiałowych i welurowych, naprawy i renowacje tapicerek skórzanych oraz kierownic, czy uszkodzenia szyb samochodowych. A wszystko to po mniejszych kosztach niż w przypadku klasycznych metod oraz przy maksymalnym skróceniu czasu naprawy i obszaru, na którym jest wykonywana usługa.

– Usługi wykonywane tą metodą są od 50-90 proc. tańsze od dotychczas stosowanych metod naprawy czy też wymiany uszkodzonych elementów – zauważa Wojciech Jachowski z S Plus.

Smart Repair nie wymaga bowiem demontażu naprawianych elementów. Jak szacuje firma 90 proc. samochodów poruszających się na polskich drogach ma usterki kwalifikujące się do naprawy właśnie tą metodą.

Co trzeba zrobić, by zostać partnerem tej sieci? Na początek warto wspomnieć, że sieć rozwijana jest przede wszystkim w miastach wojewódzkich oraz większych ośrodkach. W najbliższym czasie na przykład uruchomione zostaną salony S Plus w Gdańsku, Wrocławiu i Częstochowie.

Na współpracę może liczyć osoba prowadząca własną działalność gospodarczą, posiadająca obiekt o powierzchni 250-300 mkw. oraz kapitał niezbędny do jego adaptacji oraz wyposażenia.
– Obiekt może być własny lub wynajmowany. Doradzamy jednak w zakresie lokalizacji oceniając ją pod względem umiejscowienia oraz możliwości rozplanowania i zorganizowana w nim przestrzeni roboczej, socjalnej i biurowej – wyjaśnia Wojciech Jachowski z S Plus.
– Koszty inwestycji w wyposażenie, materiały oraz szkolenia uzgadniamy z kandydatami w oparciu o uwarunkowania przedstawianej lokalizacji. Opłaty bieżące ujawniane są w indywidualnych rozmowach z kandydatami są to opłaty procentowe uzależnione od obrotów –.mówi Wojciech Jachowski.

Jak dowiedzieliśmy się opłata licencyjna oscyluje w granicy 5 proc., a opłata na fundusz marketingowy to 3 proc. od obrotu.
Na co może w zamian liczyć partner sieci. Po pierwsze na pomoc w doborze i organizacji obiektu. Poza tym na szkolenia techniczne dla pracowników, szkolenia z zakresu prowadzenia firmy oraz aktywnej sprzedaży usług. Wreszcie franczyzodawca zobowiązuje się udzielić wsparcia marketingowego oraz technicznego.
– Rozwijamy też swoją współpracę z ubezpieczalniami. W ramach porozumienia z PZU od listopada 2009 roku istnieje możliwość bezgotówkowej likwidacji szkód komunikacyjnych i parkingowych w ramach ubezpieczenia w salonach S PLUS w Warszawie i Jabłonnie. W tym roku program ten będzie sukcesywnie rozszerzany na kolejne miasta. S Plus uczestniczy również w porozumieniu z PZU w okresowych akcjach likwidacji szkód spowodowanych gradobiciami – wymienia Wojciech Jachowski.

Nie tylko dla samochodów osobowych

Druga siecią, z którą można nawiązać współpracę na zasadzie franczyzy jest Euromaster. Sieć działa już w 11 krajach Europy i posiada 1700 punktów serwisowych. W Polsce jest obecna od 2008 roku, gdzie ma 25 warsztatów.

Oprócz usług związanych z wymianą i naprawą opon, która jest główną osią działalności, serwisy Euromaster specjalizują się w lekkiej mechanice. Mowa o wymianie płynów eksploatacyjnych, czy kloców hamulcowych. Ponadto sieć zajmuje się sprzedażą części samochodowych, w tym felg samochodowych, akumulatorów, i materiałów pielęgnacyjnych.
– Sieć jest związana z Grupą Michelin, ale prowadzi politykę multimarkową. To oznacza, że proponujemy produkty wszystkich wiodących koncernów oponiarskich. Wejście do sieci Euromaster to skok jakościowy w obszarze usług, zarządzania warsztatem i jego promocji. Istotą Euromaster jest dostarczenie ustandaryzowanych usług na poziomie eksperckim tak klientom indywidualnym, jak i instytucjonalnym – tłumaczy Tomasz Drzewiecki, menedżer ds. rozwoju sieci w Euromaster Polska.

To oznacza, że Euromaster oferuje swoje usługi zarówno posiadaczom pojazdów osobowych jak i ciężarowych, a w niedalekiej przyszłości planuje rozszerzyć ofertę o sektor rolniczy i przemysłowy.

Proces włączania warsztatów do sieci Euromaster jest dwuetapowy. Pierwszy etap związany jest z uzyskaniem „Certyfikatu Zgodności Euromaster”, który potwierdza, że jakość świadczonych przez serwis usług spełnia wysokie standardy wymagane w sieci. Otrzymanie certyfikatu poprzedzone jest przygotowaniami i szkoleniami trwającymi najczęściej do czterech miesięcy. W drugim etapie, menedżerowie Euromaster i właściciel punktu serwisowego realizują ustalony wcześniej kierunek współpracy i rozwoju serwisu. Istotny jest fakt, że przystąpienie do sieci jest dla wielu warsztatów oponiarskich szansą na wzbogacenie swojej oferty poprzez dywersyfikację świadczonych usług. Cały proces przeobrażeń odbywa się pod czujnym okiem ekspertów z Euromaster oraz z pełnym wsparciem szkoleniowym zarówno dla pracowników warsztatu jak i biura serwisu, nie wyłączając właścicieli.

Pełna treść artykułu w numerze 03/2010 Auto Service Manager

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!