Montaż paska rozrządu stanowi niekiedy wyzwanie. Zawsze należy postępować zgodnie z procedurą producenta samochodu. Często jednak zapominamy o precyzyjnym doborze lub kierujemy się innymi czynnikami np. ceną, co niestety może mieć przykre konsekwencje.
INA, jako jedyna marka, posiada wszystkie 4 napinacze do silników diesla grupy PSA o pojemności 1,4 i 1,6 HDi. Bardzo istotne jest, aby ich nie pomylić. Ich pozycja montażowa oraz wygląd są niemal identyczne. Różnice wskazuje Service Info INA nr 0161. Podstawową różnicą jest grubość sprężyny. A dobór zależy głównie od silnika i kształtu koła wału korbowego.
![](https://motofocus.pl/wp-content/uploads/2018/02/z1-3.png)
Ustalając zestaw rozrządu do Citroena Berlingo B9 1,6 HDI 92 KM przy użyciu katalogu online zauważymy, że bez pomiaru koła wału korbowego dobór jest niemożliwy.
![](https://motofocus.pl/wp-content/uploads/2018/02/dobor.png)
Koło to może mieć owalny lub okrągły kształt, przy czym owal jest niewielki i praktycznie niezauważalny. Różnica średnic wynosi jednie 2 mm, dodatkowo koło zasłonięte jest przez pierścienie z obu stron, co może powodować dodatkowe trudności w określeniu który zestaw jest właściwy. W przypadku wspominanego Citroena wymiary to 64×66 mm.
Kolejnym sposobem jest sczytanie numerów fabrycznych z napinacza i porównanie ich z tabelką z Service Info INA 0161:
- Nr napinacza F-579962 dla 1,6 HDI kod DV6C, DV6D z owalnym kołem wału
- Nr napinacza F-579961 dla 1,4 HDI kod DV4C z owalnym kołem wału
- Nr napinacza F-232828.12 dla 1,4 HDI i 1,6 HDI DV4C, DV6C, DV6D z okrągłym kołem wału
Pomyłka może doprowadzić do utraty napięcia paska i w konsekwencji awarii silnika.
Wszystkie Service Info oraz więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: www.repxpert.pl oraz na stronie www.schaeffler.pl
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Benek, 28 sierpnia 2019, 8:13 1 0
Francuzi to nawet koło owalne potrafią zrobić :)
Odpowiedz
Alfons_Petarda, 29 sierpnia 2019, 8:41 0 -1
Nie lepiej po numerze VIN dobrać odpowiedni zestaw?
Odpowiedz
Benek, 10 września 2019, 14:49 1 0
Problem w tym, że numer nadwozia nie wyjaśnia jednoznacznie jakie koło zamontowali w fabryce. Katalog serwisowy każe "skontrolować cechę", czyli zmierzyć fizycznie koło pasowe
Odpowiedz
Anonim, 7 listopada 2019, 14:25 0 0
Koło jest zasłonięte przez dwa pierścienie... no rzeczywiście problem, mimo że leży na stole...
Odpowiedz