Mechanicy i sprzedawcy powinni być ekspertami w zakresie doboru odpowiedniego do danego pojazdu oleju silnikowego. Jak obsługiwać klientów, aby zminimalizować ryzyko pomyłki? Rozmawiamy z Bogdanem Ptakiem, Dyrektorem ds. Motoryzacyjnych Środków Smarnych w firmie Fuchs Oil.
Witold Hańczka: Jakie pytania powinien zadać sprzedawca/mechanik klientowi, który przyszedł z zamiarem zakupu oleju silnikowego do swojego auta?
Bogdan Ptak: Przychodząc do sklepu użytkownik samochodu powinien wiedzieć jaki olej jest zalecany do jego pojazdu. Powinien znać rekomendowaną klasę lepkości oraz wymagane specyfikacje czy dopuszczenia (szczególnie jeśli pojazd jest na gwarancji). Minimum niezbędnej informacji to model, rok prod. i typ silnika (pojemność skokowa, rodzaj paliwa) pojazdu, a sprzedawca w wyszukiwarce internetowej (jak np. na www.fuchs.com/pl) znajdzie odpowiedni olej silnikowy. Pamiętajmy, że w instrukcji obsługi (na danych od producentów pojazdów opiera się także ta wyszukiwarka) podaje się wymagania minimalne co nie przeszkadza doświadczonemu sprzedawcy w zaproponowaniu produktu wyższej jakości.
Co należy zrobić, gdy brakuje danych – np. nie wiadomo kiedy olej był wymieniany lub jaki olej znajduje się obecnie w silniku?
Bez względu na to, czy olej był wymieniany na czas lub jaki olej był wcześniej stosowany powinniśmy stosować się do zaleceń producenta pojazdu i kupić olej zgodny z rekomendacją. Jedynie jeśli użytkownik pojazdu, o bardzo dużym przebiegu, ma podejrzenie że wymiany nie były wykonywane na czas, i silnik spala duże ilości oleju można pomyśleć o zastosowaniu oleju o wyższej klasie lepkości SAE. Jednak najlepiej by taką zamianę zaproponował doświadczony mechanik, który także, po stanie spuszczonego oleju będzie potrafił powiedzieć czy przypadkiem olej nie pracował zbyt długo.
W jakich sytuacjach polecenie klientowi oleju zalecanego przez producenta pojazdu może być złym pomysłem?
W naszym kraju bardzo popularne są instalacje gazowe. Zmiana rodzaju paliwa jest jedną z przesłanek do zastosowania innego oleju silnikowego niż zaleca producent pojazdu. Olej w silniku zasilanym gazem pracuje w wyższej temperaturze, a nie każdy olej silnikowy jest odpowiednio odporny na wysokie temperatury. Także wysoki stopień zużycia silnika jest powodem do zastosowania innego oleju niż zaleca producent, w tym przypadku, o wyższej lepkości.
Czy istotne jest pytanie klienta np. o filtr DPF przy doborze oleju (jeżeli np. został wycięty) lub inne ewentualne ingerencje w pojeździe (np. chiptuning)?
Jeśli w samochodzie jest zamontowany filtr DPF to w silniku powinien być zastosowany niskopopiołowy olej typu LowSAPS. Wycinanie filtrów DPF jest niezgodne z przepisami ponieważ taki pojazd nie spełnia norm czystości spalin. Nawet jeśli by się taki pojazd zdarzył to brak DPF nie ma znaczenia na dobór oleju do silnika. Zależność jest odwrotna – źle dobrany olej może zniszczyć filtr DPF. W przypadku innych ingerencji takich jak tuning, należy pamiętać że bardziej wysilony silnik wymaga oleju o wyższej jakości który wytrzyma większe obciążenie i wyższą temperaturę pracy (np. do samochodów sportowych, tuningowanych Fuchs oferuje specjalną grupę olejów Titan Race).
Jakie mogą być skutki źle dobranego oleju?
Możliwych konsekwencji źle dobranego oleju jest bardzo dużo i wystarczyło by na spory artykuł prasowy. Może to być awaria silnika, zatarcie lub np. w pojeździe gdzie jest filtr DPF, zastosowanie oleju wysoko popiołowego spowoduje zatkanie tego filtra. Zawsze jest jakaś możliwość pomyłki (tzw. czynnik ludzki), ale przy obecnym poziomie wyszkolenia mechaników i sprzedawców oraz powszechnym dostępie do wiedzy w internecie i podczas szkoleń, a także do wyszukiwarek produktów na stronie internetowej producenta środków smarnych, pomyłki w doborze oleju to rzadkość.
W jaki sposób sprzedawcy mogą rozwijać swoje kompetencje w zakresie umiejętności doboru oleju?
Producent środków smarnych Fuchs Oil, w raz z dużymi dystrybutorami regularnie organizują szkolenia dla sprzedawców i mechaników poszczególnych branż (samochody osobowe, ciężarowe, maszyny budowlane, motocykle, itd.). Wiedza specjalistyczna przekazywana słuchaczom jest także odpowiednio dostosowana do charakteru ich pracy (sprzedawca, mechanik, call center) i zaawansowania technicznego. Specjaliści Fuchs Oil bardzo często także są zapraszani do prowadzenia szkoleń organizowanych przez dystrybutorów jako wykładowcy, a także piszą fachowe artykuły do branżowych pism i portali internetowych.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Mariuszzg, 19 lutego 2018, 22:21 3 0
Większość mechaników i sprzedawców operuje tylko klasą lepkościową podobnie jak autor artykułu a to błąd. Lepkość dobieramy w zależności od strefy klimatycznej w której eksploatujemy pojazd.
Bardzie istotna jest klasa jakościowa tzw ACEA .
Nie zawsze producent podaje swoją normę olejową jak np VW ale podaje klasę jakościową i zestawienie zależności strefy klimatycznej od lepkości oleju.
Silniki które zużywają nadmierną ilość oleju naprawiamy lub wymieniamy a nie kombinujemy z olejami.
Odpowiedz
Markus, 20 lutego 2018, 12:53 1 0
Tak, jak piszesz. Skończyły się czasy, gdy lało się byle jaki "syntetyk", byleby było to np. 5W40. Ale wystarczy skorzystać chociażby z sekcji "dobierz olej" na stronach producentów olejów i problem z głowy.
Odpowiedz
Bogdan Ptak, 13 listopada 2018, 15:15 0 0
Lepkości już nie dobiera się tylko w zależności od strefy klimatycznej, tak było kiedyś ale teraz ma to mniejsze znaczenie, a kluczowe są, jak piszesz, właśnie normy jakościowe np. ACEA lub normy producentów i klasa lepkości dobrana przez producenta silnika. Zapraszam do innej lektury:
LINK
Odpowiedz