7 pytań do Krzysztofa Soszyńskiego z Inter Cars SA

17 stycznia 2018, 9:23

Przedstawicielom firm zajmujących się produkcją i dystrybucją części zadaliśmy 7 krótkich pytań dotyczących podsumowania minionego roku oraz rynkowych trendów. Prezentujemy wywiad z Krzysztofem Soszyńskim, Wiceprezesem Zarządu Inter Cars SA.

 

Najważniejsze wydarzenia 2017 roku na polskim i międzynarodowym rynku części i napraw to…

W Polsce: przejęcie udziałów w GAU PL przez Alliance Automotive Group, nabycie AD PL przez LKQ Europe, rekord w sprzedaży nowych samochodów, kolejny rekord sprzedaży grupy kapitałowej Inter Cars, a także dynamiczny rozwój wiodących firm dystrybucyjnych w Polsce, otwarcie Europejskiego Centrum Logistyki i Rozwoju ILS w Zakroczymiu oraz rozwój bazy logistyczno-magazynowej innych dystrybutorów. Dodam jeszcze coraz mocniejszą pozycję polskich firm w międzynarodowych grupach zakupowych (ATR, TEMOT, NEXUS) oraz przejęcie sieci Feu Vert przez Norauto Polska.
Warto wspomnieć, że Grupa Inter Cars znalazła się w zaszczytnym gronie firm wchodzących w skład giełdowego indeksu RESPECT.

W Europie: mocne „ruchy” konsolidacyjne, przejęcie AAG przez GPC, przejęcie Stahlgrubera przez LKQ, Europarts z nowym akcjonariuszem Alpha Private Equity Funds, przejęcie sieci ATU przez Mobiviagroupe. Warto zauważyć, że w Europie dziesięciu największych dystrybutorów ma nie więcej niż 10% całego aftermarketu (wg naszych szacunków). Naszym zdaniem konsolidacja dopiero się zaczęła, należy się więc spodziewać dalszych informacji o przejęciach.

Fuzje i przejęcia na rynku dystrybucji i produkcji części w Europie w 2017 r. spowodują…

… zmiany w układzie sił zarówno na rynku polskim jak i w całej Europie. Problemy mogą dotknąć firmy, które nie mają określonej wizji rozwoju, mają ograniczony dostęp do kapitału, kłopot z sukcesją oraz nie są w kręgu zainteresowania potencjalnych inwestorów. O tym, że branża podlega ciągłym zmianom świadczy chociażby ogłoszona niedawno upadłość likwidacyjna firmy Fota.

Największym wyzwaniem dla naszej firmy na rok 2018 jest…

… optymalizacja działań, głównie w zakresie logistyki, w oparciu o istniejące i nowo powstałe centra logistyczne. Nasz plan zakłada otwarcie Regionalnych Centrów Dystrybucji (RDC) w Sofii i w Pradze. Dodatkowo planujemy otwarcie kilkudziesięciu nowych filii, poszerzając i tak bardzo rozległą sieć dystrybucji. Rozpoczęliśmy także wdrożenie nowej aplikacji dla sprzedaży opartej na SAP Hybris integrującej wszystkie dotychczasowe rozwiązania sprzedażowe na 16 europejskich rynkach. Dużym wyzwaniem jest zwiększanie rentowności niezbędnej do dalszego dynamicznego rozwoju nie tylko nas, ale również obsługiwanych przez nas klientów.

Wyzwaniem jest też wdrażanie strategii segmentowej poza granicami Polski, co pozwoli na dynamiczny wzrost sprzedaży nie tylko w macierzystym segmencie aut osobowych, ale także w pozostałych segmentach takich jak samochody ciężarowe, opony, wyposażenie warsztatów itp.

W najbliższych latach na polskim rynku zmieni się…

… na pewno wiele, poczynając od konsolidacji na poziomie dystrybucji części poprzez rozwój nowych kanałów sprzedaży, po konieczność ciągłego inwestowania w nowe technologie.

W ciągu najbliższych kilku lat warsztaty niezależne powinny…

… zrzeszać się w sieci serwisowe, podnosić standard usług, doskonalić poziom kadry, inwestować w nowe technologie napraw. Aby to było możliwe, konieczne jest podnoszenie cen na oferowane usługi.

Największy wpływ na rynek części w przyszłości będzie mieć…

… z pewnością legislacja na szczeblu europejskim (np. telematyka) i krajowym (np. ustawa o elektromobilności), aczkolwiek efekty tych zmian dla branży będą odczuwalne dopiero za  kilka lat. Problemem bieżącym jest i na pewno będzie, brak wykwalifikowanej kadry i dostęp do danych technicznych pojazdów. Nie bez znaczenia będzie wzrastająca ilość samochodów flotowych i działających w sieci carsharingu.

Produktem/grupą produktów/koncepcją/usługą, której poświęcimy wiele uwagi w 2018 roku jest…

Naszym najważniejszym zadaniem jest kontynuowanie długofalowej strategii, czyli rozwój sieci sprzedaży od Bałtyku po Bałkany oraz osiągniecie 10 mld zł przychodu w 2020 roku.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Partner, 18 stycznia 2018, 11:28 0 -1

Inter Cars na Allegro? What??

Odpowiedz

Tak moze byc, 18 stycznia 2018, 21:07 5 -2

Nie allegro jak juz tylko Amazon.czemu maja obok siebie magazyny ?
Allegro prawdopodobnie Profil tak szeptaja ptaki ????

Odpowiedz

Moze tak byc, 20 stycznia 2018, 12:02 4 -1

Oczywiście nie wprost, tylko przez firmę pośredniczącą

Odpowiedz

piękniś Pan, 19 stycznia 2018, 16:05 0 0

Pan piękny

Odpowiedz

Anonim, 23 stycznia 2018, 12:19 2 0

Wczoraj wstrzymano mój komentarz bo w treści były inicjały ... wiecie kogo imienia którego nie można wymawiać. Ciekawe czy mają odwagę na 7 pytań i komentarze.

Odpowiedz

soso, 23 stycznia 2018, 22:53 0 0

Panicznie się boją komentarzy. Ograniczają na wszystkie sposoby.

Odpowiedz

Andy, 24 stycznia 2018, 11:47 0 0

A dlaczego nie ma możliwości komentarza żadnej informacji o Moto Profil?

Odpowiedz

Anonim, 24 stycznia 2018, 11:43 0 0

W PL to Allegro jest liderem, w innych krajach to ebay. Amazon powoli się rozkręca. To raczej ECP mogą zostać Amazonem branży motoryzacyjnej.

Odpowiedz