Lekkie, wymienne i odporne na wstrząsy

21 października 2009, 0:00

Firma Sogefi Filter Division, uzupełniła swoje portfolio o nazbiornikowy, wymienny filtr oleju napędowego. Nowatorski filtr zbudowany z tworzywa to większa wydajność, znaczna redukcja wagi oraz optymalna funkcjonalność dzięki nowej koncepcji integracji funkcji oraz miejsca montażu. Wyposażony w elektryczny system podgrzewania paliwa oraz czujnik wody, nowy moduł filtracyjny nie tylko oferuje klientowi wszystkie nowoczesne funkcje, ale także obniża koszty dzięki wymiennemu wkładowi. Nowy typ filtrów oleju napędowego został po raz pierwszy zastosowany w samochodach Citroën C5, C6 oraz Peugeot 407 Coupé z grupy PSA Peugeot Citroën napędzanych nowym silnikiem V6 3,0 l DT20C common rail direct injection.

Aby zaoszczędzić miejsce w komorze silnika jednocześnie zachowując optymalny rozkład masy w nowym silniku V6 o pojemności 3,0 l. – wspólnym projekcie grupy PSA Peugeot Citroën i Ford Motor Company – dokładnie określono umiejscowienie filtra oleju napędowego na zbiorniku. Nowe umiejscowienie modułu pociągnęło za sobą wiele problematycznych wyzwań dotyczących nowatorskiego projektu filtra oraz jego funkcji.

Firma Sogefi Filter Division opracowała wstrząsoodporną obudowę ochronną wbudowaną w korpus filtra, absorbującą uderzenia i wstrząsy (wywołane np. uderzeniami kamieni) czego dowiodły próby drogowe przeprowadzone przez PSA. Ponadto, umiejscowienie filtra na zbiorniku pod silnikiem związane jest z niekorzystnymi warunkami temperaturowymi: filtr nie jest ogrzewany przez komorę silnika. Aby zapobiec wytrącaniu się parafin zwłaszcza w okresie zimowym, filtr został wyposażony w system podgrzewania paliwa o mocy 200 watów zamiast dotychczasowych 150 jak w przypadku filtrów montowanych pod pokrywą silnika w bezpośredniej jego bliskości. Nowa lokalizacja filtra pozwala na zastosowanie znacznie lżejszej osłony antyuderzeniowej, natomiast filtr jako taki nie musi spełniać wymogów crash testów. Zmniejszenie wagi obudowy oraz zużycia materiałów kompensuje nieznacznie wyższy poziom zużycia energii przez grzałkę filtra. W porównaniu do poprzedniego projektu – aluminiowego filtra oleju napędowego z wymiennym wkładem – stosowanego w silnikach V6 DT17 o pojemności 2,7 l grupy PSA Peugeot Citroën, nowy moduł filtracyjny z tworzywa jest o 35% lżejszy i o 20% mniejszy.

Aby zapewnić wysoki poziom separacji cząsteczek oraz wody, firma Sogefi Filter Division używa do produkcji filtrów zaawansowanych technologicznie wielowarstwowych mediów filtracyjnych zbudowanych z syntetycznych mikrowłókien o właściwościach celulozy. Medium filtracyjne jak i pozostałe materiały użyte do produkcji filtra spełniają wszelkie europejskie wymogi jakości, włączając odporność na mieszanki oleju napędowego zawierające do 30% biodiesla.

Oczywistą korzyścią dla klienta płynącą z wprowadzenia zasady “prostej i szybkiej obsługi” jest optymalizacja kosztów: dzięki dostępowi od spodu, obudowa filtra pozostaje na silniku podczas serwisowania. Jedyną częścią podlegającą wymianie po przejechaniu 60 000 km jest pozbawiony metalu wkład filtracyjny, co pozwala na zaoszczędzenie cennego czasu w warsztacie.

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!