Z biegiem czasu olej w przekładni automatycznej czarnieje i nie jest w stanie wymywać zanieczyszczeń, które sukcesywnie zatykają kanały i zawory sterujące. Największym źródłem problemów jest zużycie tarcz sprzęgłowych. Przez zanieczyszczenia zwiększa się lepkość i pogarszają się własności smarne i myjące oleju. Aby nie doprowadzić do poważnej usterki olej musi być zmieniany przynajmniej raz na 30.000 kilometrów.
Nie chodzi tu tylko o dolewanie oleju, bo tak śmiało możemy nazwać „wymianę statyczną” tylko całkowite zastąpienie starego oleju świeżym. Taki proces jest możliwy podczas wymiany dynamicznej. Dynamiczna wymiana oleju polega na włączeniu się w obieg oleju skrzyni biegów (podłączenie najczęściej jest możliwe przy chłodnicy oleju) specjalnym urządzeniem i przeprowadzenie wymiany oleju w trakcie, gdy silnik i skrzynia biegów pracuje. Pozwalamy, aby pompa w skrzyni biegów „wypchała” cały olej i w jego miejsce sukcesywnie jest wtłaczamy świeży olej.
Bezpieczna usługa przy użyciu urządzenia ATX 180
Warto wspomnieć, że wymiana dynamiczna jest dużo bezpieczniejsza niż wymiana statyczna, jednakże musi być wykonywana odpowiednim urządzeniem. Urządzenie Liqui Moly ATX 180 jest niezawodne ma bardzo wydajną pompę i intuicyjna obsługę. Co równie ważne posiada zestaw adapterów przyłączeniowych do większości modeli skrzyń biegów. ATX 180 jest odporny na błędy użytkownika, automatycznie wykrywa kierunek przepływu oleju i reguluje ciśnienie do parametrów skrzyni biegów.
Płukanie skrzyni
Przy okazji wymiany dynamicznej warto zastosować dodatek do płukania skrzyni biegów Liqui Moly nr 5135. Stary olej nie ma już właściwości myjących i nie przyjmuje zanieczyszczeń. Nowy olej ma właściwości płuczące, dlatego należy doprowadzić do sytuacji, kiedy świeży olej po prostu nie będzie miał już czego rozpuścić. W tym celu po aplikacji preparatu ze specjalnego zbiorniczka znajdującego się w urządzeniu i przestawieniu maszyny w funkcję „by pass” należy uruchomić silnik i przez około 10 minut przełączać biegi. Dzięki temu zabiegowi oczyścimy wszystkie kanaliki i zawory sterujące pracą skrzyni i „przygotujemy” przekładnie na przyjęcie nowego oleju.
Ryzyko jest minimalne
Oczywiście wymiana oleju jak każda czynność serwisowa niesie ze sobą pewne ryzyko. Aby uniknąć takiej sytuacji warto odpowiednio się zabezpieczyć. Po pierwsze obligatoryjnie przed każdą wymianą oleju należy pobrać choćby 20ml do ekspertyzy. Jeżeli ten jest bardzo zanieczyszczony i śmierdzi spalenizną wymiany można dokonać tylko na odpowiedzialność właściciela pojazdu. Druga kwestia to dobór oleju. Zastosowanie nieodpowiedniego oleju może bardzo kosztowne. Dlatego warto korzystać z katalogu doboru oleju na www.liqui-moly.pl
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 1 września 2017, 10:36 17 -3
Trochę więcej wiedzy. Wymiana statyczna to nie dolewanie oleju a wymiana 70% oleju, często procedura nakazuje użyć preparat płuczący, który potem odparowywuje z układu. W niektórych przypadkach tylko taka metoda może być bezpieczna. Życzę dużo zdrowia przy podłączeniu maszyny do skrzyni o dużym przebiegu i braku historii, remont murowany.
Odpowiedz
manaiak, 3 lipca 2019, 13:18 0 -2
Co za bzdury
Odpowiedz
avav, 25 czerwca 2020, 11:12 0 -1
Dokładnie. Artykuł to pseudo reklama. Wymiana statyczna jest jak najbardziej odpowiednia, część oleju zostaje w skrzyni, ale to można ograć kolejnymi regularnymi wymianami.
Odpowiedz