Delphi wspiera studentów

9 czerwca 2009, 0:00

Firma Delphi została zaproszona do wydarzeń zaplanowanych przez Akademię Górniczo-Hutniczą w ramach obchodów jej 90-lecia, które miały miejsce w dniach 28-30 maja 2009. W ramach Jubileuszu, na rzecz Wydziału Elektrotechniki Automatyki Informatyki i Elektroniki firma Delphi przekazała model elektroniki samochodowej zaprojektowany i wykonany przez grupę inżynierów elektroników z Centrum Technicznego w Krakowie.

Studenci Akademii Górniczo-Hutniczej będą mogli zapoznać się z działaniem nowoczesnej elektroniki wykorzystywanej we współczesnych samochodach – mówi Heinrich Kleinemeier, dyrektor krakowskiego Centrum Technicznego firmy Delphi. – Chcielibyśmy, aby zainteresowanie tematami związanymi z motoryzacja skłoniło najlepszych do rozwijania swoich pomysłów w naszej firmie.

Model elektroniki samochodowej służyć będzie studentom AGH podczas ćwiczeń laboratoryjnych związanych z protokołem transmisji danych po magistrali CAN oraz LIN. Magistrale te stosowane są w nowoczesnych samochodach do sterowania elementami i układami elektronicznymi oraz do diagnostyki samochodowej. Stanowisko będzie mogło mieć szerokie zastosowanie podczas ćwiczeń w laboratoriach na różnych katedrach wydziału.

– Wśród pracowników krakowskiego Centrum Technicznego około 40% stanowią absolwenci Akademii Górniczo-Hutniczej – dodaje Kleinemeier. – Nasza firma okazała się dla nich dobrym miejscem do rozwoju zarówno osobistego jak i zawodowego.

Prezentacja modelu miała miejsce w ostatnich dniach maja, a oficjalne przekazanie nastąpiło w sobotę, 30 maja, podczas uroczystego spotkania. Z rąk dyrektora Centrum Technicznego w imieniu uczelni model przyjęli przedstawiciele władz Wydziału Elektrotechniki Automatyki Informatyki i Elektroniki.

Model elektroniki samochodowej

Sercem układów i elementów elektronicznych BCM [Body Control Module], jest produkt firmy Delphi stanowiący centralny moduł sterowania. Jest on kluczowym elementem systemu elektrycznego samochodu. Używa danych wejściowych zebranych z różnorakich czujników, innych modułów elektronicznych i manipulatorów (np. przycisków) dostępnych dla użytkownika.

Dodatkowe elementy modelu to: lampy przednie i tylne z pełną funkcjonalnością; silniki przedniej i tylnej wycieraczki; układ spryskiwaczy szyb; czujnik deszczu; serwomechanizmy centralnego zamka, zintegrowany zestaw wskaźników (panel z zegarami, kontrolkami i wyświetlaczem elektronicznym); stacyjka z kluczykiem do zdalnej komunikacji.

Oprócz funkcji sterowania, model nieustannie i automatycznie przeprowadza testy diagnostyczne, co umożliwia natychmiastowe wykrycie i lokalizację uszkodzeń oraz poinformowanie kierowcy o konieczności udania się do serwisu. Model zawiera złącze diagnostyczne EOBD umożliwiając obserwacje sygnałów, które aktualnie przesyłane są magistralą CAN (Controller Area Network). Przykładem może być czujnik deszczu, który w czasie opadów przekazuje informacje do centralnego modułu sterowania o intensywności deszczu, a ten w automatyczny sposób steruje prędkością działania wycieraczek.

Część z danych przesyłanych magistralą CAN przekazywana jest kierowcy za pomocą zintegrowanego zestawu wskaźników. Zawiera on niezbędne dla kierowcy informacje jak: prędkość jazdy, obroty silnika, poziom paliwa, wskaźniki ostrzegawcze i informacyjne.

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!