Audi i Fiat wybierają NGK jako dostawcę

2 grudnia 2008, 0:00

 Koncerny Audi i Fiat zdecydowały się wyposażyć swoje samochody w produkty NGK. A6 i fiat 500 abarth to modele, w których możemy znaleźć produkty firmowane przez NGK

Nowa generacja szerokopasmowych sond lambda w Audi

Razem z nową szerokopasmową sondą lambda ZFAS-U2 firma NGK Spark Plug Europa wprowadziła na rynek sondę, która potrafi dokładnie diagnozować skład mieszanki paliwowej w szerokim zakresie pracy silnika, podając sygnał wyjątkowo dużej częstotliwości. Audi jest pierwszym europejskim producentem, który zdecydował się zamontować ten rodzaj sondy do nowego modelu A6.

Na początku nowy silnik V6 3.0 TFSI (213 kW, 290 hp) będzie montowany tylko do Audi A6. Jednak w przyszłości będzie zasilał także wszystkie modele A4. Silnik ten pozwala na zmniejszenie spalania, jednocześnie poprawiając komfort i elastyczność jazdy. Ponadto znacznej poprawie uległa wydajność silnika przy dużych obciążeniach. Nowa, szerokopasmowa sonda lambda znacznie przyczyniła się do tych pozytywnych zmian. I po raz pierwszy jest instalowana w samochodzie europejskiego producenta. 

W porównaniu do zwykłych sond lambda z sygnałem skokowym, sonda szerokopasmowa wysyła sygnał proporcjonalny do zawartości tlenu w spalinach w bardzo szerokim zakresie pracy silnika. Dzięki temu stosunek paliwa do powietrza jest modyfikowany stosownie do bieżącego stanu pracy silnika – zbyt ubogiej lub bogatej mieszanki. Jest to właściwość szczególnie cenna w przypadku silników pracujących na ubogich mieszankach, jak np. nowy silnik TFSI w Audi, ale także dla silników Diesla, których działanie opiera się na sprężonym powietrzu, ponieważ taka szerokopasmowa sonda Lambda pozwala sprostać wymogom dotyczącym emisji spalin.

Dzięki nowej sondzie ZFAS-U2, produkowanej pod marką NTK, firmie NGK udało się znacznie skrócić czas pomiędzy sygnałami wysyłanymi przez sondę szerokopasmową i uczynić go bardziej niezawodnym. Po raz pierwszy połączono grzałkę i ceramiczny materiał mierzący w jeden element, który minimalizuje utratę ciepła w momencie podgrzewania, co oznacza, że sonda bardzo szybko jest gotowa do pracy. Już po 5 sek. od uruchomienia silnika sonda osiąga wymaganą temperaturę działania –jest to o 10 sek. szybciej niż sondy starszej generacji.

Ponadto NGK ulepszyło kształt sondy, dzięki czemu jest ona bardziej odporna na wysokie temperatury i może być usytuowana bliżej wyjścia układu wydechowego, wystawiając ją tym samym bezpośrednio na działanie bardzo gorących spalin. Co więcej, zaawansowany technologicznie projekt rurki ochronnej zapewnia większą odporność na wstrząsy termiczne spowodowane kontaktem z wodą lub z dodatkami zawartymi w paliwie lub oleju.

Audi wybrało także NGK jako dostawcę świec zapłonowych do nowego modelu A6 TFSI

Razem z modelem V6 3,0 TFSI Audi wprowadziło nowy, turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem. Nowa, ekskluzywna świeca zapłonowa NGK zastosowana na oryginalnym wyposażeniu – PFR8S8EG – gwarantuje doskonały zapłon w tym samochodzie.
Model PFR8S8EG to platynowa świeca zapłonowa. Na jej elektrodzie środkowej i elektrodzie masy znajdują się specjalne platynowe płytki. Platyna jako część świecy zapłonowej przynosi wymierne korzyści: przede wszystkim jest niezwykle odporna na erozję i utlenianie. Dlatego odstęp między elektrodami wielkości 0,8 mm pozostaje niezmieniony i gwarantuje doskonały zapłon przez całe 90 000 km interwału serwisowego.

Użycie platyny umożliwiło ponadto zaprojektowanie świecy z wyjątkowo cienką elektrodą środkową o średnicy równej jedynie 0,8 mm. Jej specjalny kształt pozwala na lepszy kontakt mieszanki powietrznopaliwowej z iskrą zapłonową oraz jej równomierny zapłon w komorze spalania. Dzięki temu możliwe jest całkowite spalanie mieszanki i wykorzystanie dużej mocy silnika w bardzo szerokim zakresie jego pracy.

Co więcej, elektroda masy świecy typu PFR8S8EG jest zrobiona ze specjalnego stopu, który przeciwdziała erozji wywołanej gorącym gazem. Specjalny miedziany rdzeń zwiększa zdolność elektrody do odprowadzania ciepła i znacząco redukuje temperaturę elektrody środkowej.

Irydowa świeca NGK w kolejnym ekskluzywnym modelu samochodu: Fiat 500 Abarth

Jeżeli na samochodzie marki Fiat widnieje znak skorpiona, oznacza to, że jest to samochód wyjątkowy. Ten charakterystyczny emblemat serii Abarth już od lat 60-tych jest symbolem wysokiej wydajności. W Fiacie 500 Abarth, który został zaprezentowany w tym roku w Genewie, o znakomity zapłon dba świeca zapłonowa wysokiej wydajności – IKR9F8, która została zaprojektowana specjalnie dla Fiata.
Fiat 500 Abarth posiada charakterystyczny sportowy wygląd. Kubełkowe siedzenia, aluminiowe pedały, duże aluminiowe felgi i osłona chłodnicy, która zajmuje niemal cały przód samochodu – wszystko to robi wrażenie. Efektowny wizualnie jest także dyfuzor tylny.

Wygląd potwierdza się w zachowaniu podczas jazdy. Samochód jest wyposażony w silnik 1.4 l. T-Jet 16 V ma 135 KM. Na oryginalnym wyposażeniu jest w nim montowana świeca zapłonowa NGK IKR9F8. Została ona zaprojektowana specjalnie pod wymagania silników T-Jet z Grupy Fiat i jest instalowana także w modelach Abarth.

IKR9F8 jest świecą z podwójną elektrodą. Jej wykonana z irydu elektroda środkowa jest wyjątkowo cienka, co znacznie redukuje zapotrzebowanie na napięcie zapłonowe i gwarantuje optymalny przeskok iskry w komorze spalania. Razem z platynową płytką umieszczoną w elektrodzie masy zapewnia najwyższą efektywność zapłonu w wysokoprężnym silniku Fiata 500 Abarth. Jest to możliwe, ponieważ metale szlachetne, jak iryd i platyna, są wyjątkowo odporne na erozję.

Ponadto, świeca NGK IKR9F8 wymaga mniej miejsca niż standardowe świece zapłonowe – dzięki 19- milimetrowemu gwintowi o średnicy jedynie 12 mm. Pozwala to na zaprojektowanie obszerniejszych kanałów chłodzenia w bloku silnika, co również pozytywnie wpływa na jego pracę. 

 

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 3 grudnia 2008, 0:00 0 0

Ciekawe jak tanio to kupili?.
Czy niezalezny rynek bedzie mogl konkurowac czy od Fiata i Audi kupowac?

Odpowiedz

Anonim, 4 grudnia 2008, 0:00 0 0

piszą że świeca IKR9F8 zapewni najwyższą efektywność zapłonu w silniku "wysokoprężnym" fiat 500 :))) ciekawe !?

Odpowiedz

Anonim, 4 grudnia 2008, 0:00 0 0

Diesel o zapłonie iskrowym.Czego to FIAT nie wymysli.

Odpowiedz