Nowoczesne silniki wymagają specjalnych świec zapłonowych

19 kwietnia 2017, 23:57

Motoryzacja rozwija się, a wraz z nią muszą rozwijać ofertę i technologię producenci części samochodowych. Dlatego Bosch stale wprowadza do oferty nowe świece zapłonowe, przeznaczone do najnowszych typów silników. I to zarówno do samochodów europejskich, jak i dalekowschodnich – japońskich i koreańskich.

Intensywny downzising – silnik 1.4 z turbo

Świeca irydowa Bosch Double Iridium FR 6 KII 332 S (0 242 240 707) jest przeznaczona do Opla Astra J 1.4 Turbo. Ten będący owocem downsizingu 4-cylindrowy silnik o pojemności 1,4 l osiąga moc aż 120 lub 140 KM, co oznacza aż 100 KM z 1 litra pojemności. Dzięki takiej efektywności silnika uzyskano osiągi takie jak w dotychczasowej, większej jednostce 1,8 litra. 140-konny silnik rozpędza ważące 1,6 tony auto do setki w 10,3 s. Przy tak dużym wysileniu jednostki napędowej niezbędne są świece z podwójnym irydem, o dużej odporności na zużycie.

Ekonomiczna jazda – silnik 1.6 z wtryskiem bezpośrednim

Świeca irydowa Bosch Double Iridium YR 8 SII 33 U (0 242 129 524) przeznaczona jest m. in. do Kia c’eed drugiej generacji oraz Hyundai i30 z silnikiem 1.6 GDI. Jednostka z wtryskiem bezpośrednim benzyny osiąga moc 135 KM. Dobre osiągi przy niskim zużyciu paliwa umożliwia bezstopniowy układ zmiennych faz rozrządu (CVVT). Do tej niezbyt mocno wysilonej jednostki napędowej odpowiednia jest świeca z wysoką wartością cieplną (cyfra 8 w oznaczeniu) i podwójnym irydem.

Wysokie obroty i wysokie osiągi – japoński silnik 2.4

Świeca irydowa Bosch Double Iridium YR 6 SII 330 X (0 242 140523) jest przewidziana do Hondy Accord VIII generacji z 4-cylindrowym silnikiem 2.4 l, produkowanej po 2008 r. Jednostka napędowa K24A osiąga moc 205 KM przy wysokiej prędkości obrotowej 7000 obr./min. Silnik ma jednoiskrowe cewki zapłonowe i system zmiennych faz rozrządu. W tej wysokoobrotowej jednostce sprawdzić się mogą tylko trwałe świece z podwójnym irydem.

Niewielki, a efektywny silnik roku ze świecami Bosch

Silnik 1.2 PureTech drugi rok z rzędu został silnikiem roku w kategorii 1.0-1.4 w konkursie International Engine of the Year. Ta jednostka napędowa jest stosowana w produkowanych obecnie samochodach Peugeot 308, 3008 oraz Citroen C4 i C4 Picasso. Jednostka o pojemności skokowej 1,2 l nie tylko osiąga wysoki moment 230 Nm już przy 1750 obr./min, ale i uzyskuje moc aż 130 KM. Silnik ten wyposażono w świece zapłonowe Bosch Double Platinum ZR5SPP3320, dobrze sprawdzające się w tej wysilonej jednostce.

Duża pojemność skokowa, wydajna praca

Świeca irydowa Bosch Double Iridium ZR 6 SII 3320 (0 242 140 521) stosowana jest w modelach Mercedesa z ostatnich lat, m. in. klasy C (C350 CGI W204) i klasy E (E350 CGU W212), w silnikach widlastych 3,5 l typu M272 i M276. Jednostka M276 posiada zmienny wznios zaworów dolotowych jak i wylotowych oraz wtrysk bezpośredni z piezowtryskiwaczami, realizującymi wtrysk wieloetapowy. Dodatkowo, zastosowano wysoki stopień recyrkulacji spalin. Silnik ten musi godzić sprzeczne wymogi – z jednej strony być lekki i kompaktowy, a z drugiej strony zapewniać dużą moc przy niskiej emisji spalin.

Wydłużony czas iskry – silnik 2.0 z wtryskiem bezpośrednim

Świeca irydowa Bosch Double Platinum FQ 5 NPP 332 S (0 241 245 673) przeznaczona jest do silników pojazdów z grupy VW, przykładowo w 2.0 TFSI stosowanym w nowym modelu VW Passat B8. Turbodoładowana jednostka 2.0 TFSI posiada system zmiennego wzniosu zaworów. Zastosowana świeca zapłonowa nie posiada rezystora przeciwzakłóceniowego (brak R w oznaczeniu). Ma to na celu wydłużenie czasu trwania iskry. Jest to istotne z racji na duże zawirowaniem mieszanki paliwowo-powietrznej i wtrysk bezpośredni. Odpowiedni opornik wbudowano do terminala przyłączeniowego świecy.

Artykuł sponsorowany Bosch

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Andrzej, 25 sierpnia 2017, 10:18 1 0

W moim silniku Puretech 1.2 w Citroenie C4 te wspaniałe świece rozpadły się w ciągu roku trzy razy!!! Citroen wymienia je tylko na nowe nie usuwając przyczyn awarii. W efekcie uszkodzeniu uległ teraz katalizator. Przed wyjazdem na wakacje do Chorwacji przedłużyłem gwarancje i poinformowałem po raz kolejny serwis o problemach-powiedzieli że mam spokojnie jechać. Oczywiście świece rozpadły się na wakacjach: pomoc ze strony Citroena żadna, stresu full, z wakacji nici, dzieci zestresowane, masakra! Z tego co czytam w internecie to takich przypadków jest bardzo dużo - szkoda, że Citroen nie dba o swoją markę i nie usuwa awarii czym prędzej! Szczegóły moich problemów można przeczytać na moim profilu na facebook'u: Po raz trzeci silnik roku tylko, że nie potrafią go naprawić. W skrócie: w moim silniku w ciągu roku trzy razy zostały uszkodzone świece zapłonowe (upalony izolator). Serwis tylko wymienia świece, a to nie jest przyczyna awarii tylko skutek. Przedłużyłem gwarancję, a za naprawę w Chorwacji i tak musiałem zapłacić. Mało tego zmarnowali mi całe wakacje, bo zamiast usunąć przyczynę to tylko wymieniali świece - wiedząc, że wyjeżdżam do Chorwacji. Podejście do klienta: tragiczne! Z powodu źle pracujących świec został teraz uszkodzony katalizator. I to wszystko w silniku, który po raz trzeci jest silnikiem roku??? Szczegóły mojej męczarni na wakacjach z Citroenem można przeczytać na moim profilu na Facebook'u: Witam! Ja mam również identyczny przypadek awarii, niestety serwis stwierdził, że mam tak jechać do Chorwacji. Masakra ile musiałem się namęczyć, a Citroen i tak nic nie pomógł-wakacje zmarnowane. Powinni wiedzieć co jest przyczyną uszkodzeń świec i to naprawić, a oni tylko wymieniają świece na nowe. Porażka! Można zapoznać się ze szczegółami na moim facebook'u: https://www.facebook.com/andrzej.banaszkiewicz.735

Odpowiedz

Subaru, 26 stycznia 2019, 23:09 0 0

Powinieneś spróbować świec japońskich firmy DENSO.

Odpowiedz

Marek, 11 października 2023, 18:46 0 0

Witam i pozdrawiam miłośników francuskiej motoryzacji.Jeżdżę Citroenem C4 1,2 110KM aktualnie przebieg auta wynosi 130 tyś km.Auto serwisowane w ASO Citroena.Ostatnio sprawdzono pasek napędu rozrządu (akcja serwisowa) i na moje żądanie zdjęto miskę olejową.Pasek OK zostanie wymieniony zgodnie z instrukcją przy 180 tyś km.Smok olejowy czysty miska czysta.Nigdy nie miałem żadnych problemów z autem,jeździ świetnie jest komfortowe i ekonomiczne.Poszukującym wygodnego i niezawodnego auta polecam C4.

Odpowiedz