Dwa rodzaje śrub w zestawach rozrządu do popularnych silników JTD

5 kwietnia 2017, 23:01

Ostatnio firma Bosch uzupełniła o dodatkowe komponenty dwa zestawy rozrządu pasujące do bardzo popularnych silników 1.9, 2.0 i 2.4 JTD/JTDM/CDTI produkcji koncernu Fiat Chrysler Automobiles.

Silniki te były, a niektóre nadal są, stosowane w pojazdach takich marek jak Fiat, Alfa Romeo, Lancia oraz Opel, SAAB. Obecnie zarówno zestaw układu rozrządu z pompą cieczy chłodzącej 1 987 946 457 jak i zestaw układu rozrządu bez pompy 1 987 948 960 są wyposażone we wszystkie komponenty niezbędne do wymiany tego układu zgodnie z technologią zalecaną przez producenta tych silników. Dodatkowo śruba rolki prowadzącej występuje w tych zestawach w dwóch wersjach. Dzięki temu zestawy te mogą być stosowane przy dwóch różnych wersjach wykonania mocowania tej rolki.

Podczas instalacji nowego zestawu rozrządu należy zawsze użyć nowych śrub i kwadratowej nakrętki dostarczonych wraz z zestawem rozrządu. Raz zdemontowane śruby i nakrętka mocujące komponenty układu rozrządu nie mogą być użyte ponownie (rys. 1).

Aby zamontować rolkę napinającą, trzeba najpierw włożyć w podłużne wyżłobienie, umieszczone z tyłu wspornika pompy Common Rail, nakrętkę kwadratową (6). Następnie należy od czoła zamocować rolkę napinającą, korzystając ze śruby M8 x1,25×54 (5). W silnikach tych, tak jak już wcześniej wspominaliśmy, można spotkać się z dwoma rodzajami gwintu w bloku silnika pod śrubę rolki prowadzącej (3). W niektórych pojazdach może występować gwint M8, a w innych gwint M10. Dlatego wyżej wymienione zestawy rozrządu zawierają dwa rodzaje śrub (1), a właściwą śrubę trzeba zidentyfikować w pojeździe (rys. 2 i rys. 3). Rolkę prowadzącą należy zamontować przy użyciu podkładki (2) oraz właściwej śruby (1).

W zależności od rodzaju zastosowanej śruby, do zamocowania rolki prowadzącej trzeba stosować różne momenty dokręcania tej śruby. W przypadku, gdy dokumentacja ESI [tronic] lub dokumentacja producenta pojazdu nie podaje specyficznych wartości momentu dokręcania śruby (1), należy stosować poniższe momenty dokręcania:

  • śruba z gwintem M8 – 22-28 Nm,
  • śruba z gwintem M10 – 45-55 Nm.

Artykuł sponsorowany Bosch

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Lesław, 1 czerwca 2018, 21:31 2 0

Super info . Pozdrawiam

Odpowiedz

Radek, 20 lipca 2020, 11:42 0 0

Tej informacji szukałem.

Odpowiedz