Amortyzatory BILSTEIN z serii Performance umożliwiają obniżenie zawieszenia. Taka modyfikacja zmienia właściwości jezdne, dlatego powinna być dokonana z zachowaniem wszystkich wytycznych producenta samochodu.
Konstruktorzy niemal każdego samochodu dopuszczają późniejszą modyfikację jego zawieszenia. Zakres ten jest z góry określony z uwzględnieniem możliwości jezdnych pojazdu ze szczególnym naciskiem na zachowanie maksymalnego bezpieczeństwa. Inżynierowie BILSTEIN, dzięki ścisłej współpracy z konstruktorami samochodów, już na etapie projektowania pojazdu rozpoczynają prace nad takimi amortyzatorami. W efekcie mechanik podejmujący się modyfikacji zawieszania ma gwarancję, że wybrana przez niego (lub też wskazana przez klienta) referencja będzie idealnie pasować do danego modelu.
Przy zamówieniu amortyzatorów trzeba zwrócić uwagę na dostępność dodatkowych elementów, takich jak np. górne mocowanie, mieszki ochronne czy sprężyny. Przy ich doborze pomocny będzie katalog on-line, dostępny pod adresem: www.bilstein-amortyzatory.pl Do każdego produktu dołączona jest zawsze informacja, dotycząca prawidłowego montażu.
BILSTEIN oferuje dwie linie amortyzatorów do samochodów osobowych i lekkich dostawczych. Linia Replacement to amortyzatory o jakości OE służące do wymiany w przypadku zużycia fabrycznych, zaś linia Performance składa się z licznych aplikacji opracowanych z myślą o modyfikacji zawieszenia samochodu.
– Kierowcy najczęściej decydują się na utwardzenie zawieszenia, jego podniesienie lub obniżenie. Zmiana wysokości zawieszenia stanowi jednak istotną ingerencję w układ jezdny samochodu – mówi Andrzej Wojciech Buczek, doradca techniczny w firmie IHR Warszawa, przedstawiciela marki BILSTEIN w Polsce – Przede wszystkim zmianie ulega środek ciężkości auta, które może stać się bardziej pod- lub nadsterowne. Dlatego do takich modyfikacji należy wybierać amortyzatory, sprężyny, jak i pozostałe elementy renomowanych producentów.
O ile znając jakość nawierzchni polskich dróg, podwyższenie zawieszenia samochodu jest zrozumiałe, to po co obniżać fabryczne ustawienia?
– Na obniżenie zawieszenia decydują się zarówno kierowcy popularnych modeli samochodów, jak i miłośnicy tuningu. Po zmianie auto zyskuje niżej położony środek ciężkości, mocniejszy docisk kół do nawierzchni drogi oraz większą stabilność podczas szybszej jazdy na autostradzie czy podczas pokonywania zakrętów – dodaje Andrzej Wojciech Buczek z IHR – Nie bez znaczenia dla wielu osób jest też optyczna zmiana wyglądu samochodu. Naturalnie trzeba się liczyć – co akurat amortyzatorom wyjdzie na dobre – z ograniczeniem możliwości pojazdu pod krawężniki i koniecznością omijania wszelkich nierówności na drodze.
Należy przy tym pamiętać o tym, że zakładając krótsze amortyzatory musimy również zmienić sprężyny na krótsze, odpowiednio dobrane do wielkości obniżenia. Zakładanie krótszych amortyzatorów do standardowych, czy źle dobranych sprężyn grozi ich uszkodzeniem. Przed podjęciem decyzji o obniżeniu zawieszenia mechanik powinien uświadomić kierowcę jeszcze o jednej rzeczy. Po założeniu krótszego amortyzatora i odpowiednio dobranych krótszych, najczęściej progresywnych sprężyn następuje znaczne usztywnienie zawieszenia, przez co zmniejszeniu może ulec komfort jazdy. Taka zmiana dotychczasowego komfortu, do którego przyzwyczaił się już kierowca, może prowadzić do nieporozumień i nieuzasadnionych reklamacji.
W celu ułatwienia modyfikacji zawieszenia i chęci zapewnienia klientom właściwego, kompleksowego rozwiązania BILSTEIN oferuje zestawy amortyzatorów z odpowiednimi sprężynami. Modyfikacja zawieszenia nie zawsze musi wiązać się z wyborem jednej wysokości ustawienia. BILSTEIN oferuje też kompletne zestawy z amortyzatorami gwintowanymi, w których kierowca może ręcznie regulować jego wysokość.
Komentarze