Podczas targów NAIAS w Detroit Bosch zaprezentował elektryczny układ przeniesienia napędu na osie (eAxle). Firma przedstawiła też rozwiązania do zarządzania temperaturą w pojazdach elektrycznych oraz nową generację wtrysku bezpośredniego i elektromechaniczną przekładnię kierowniczą.
eAxle
Obecnie układ napędowy dla pojazdów elektrycznych i hybrydowych składa się z pojedynczych podzespołów. W przyszłości, elektryczny układ przeniesienia napędu na osie firmy Bosch połączy w jednej obudowie przekładnię główną, silnik elektryczny oraz elektronikę mocy. Redukuje to złożoność elektrycznego układ przeniesienia napędu oraz pozwala zaoszczędzić do dziesięciu procent na gabarytach i masie. Taki układ staje się bardziej kompaktowy, efektywny i ekonomiczny – podczas produkcji można zrezygnować na przykład z wielu wtyczek, kabli, uszczelek i podpór. Cała konstrukcja jest tak zaprojektowana, że układ daje się skalować: jest dużo bardziej opłacalny dla producentów samochodów elektrycznych i hybrydowych.
Wtrysk bezpośredni dla większej efektywności
Co drugi silnik na rynku amerykańskim jest obecnie wyposażony we wtrysk bezpośredni, a udział ten rośnie wraz z wprowadzeniem trzeciej generacji tej technologii. Nowa generacja może zapewnić nie tylko znaczną poprawę efektywności, ale także zmniejszenie emisji cząstek stałych i spalin. Przyczynia się też do polepszenia akustyki i zmniejszenia ogólnego poziomu hałasu.
Kluczowa technologia dla zautomatyzowanej jazdy
Bosch zaprezentował na targach w Detroit również elektromechaniczną przekładnię kierowniczą (EPS) oraz funkcję „fail-operational”, która umożliwia kierowcy lub autopilotowi samodzielne przełączenie się w tryb awaryjny. W przypadku pojedynczej awarii pozwala to zachować około 50 procent elektrycznego wspomagania kierownicy.
Efektywny thermo-management zwiększa zasięg
Stacja thermo-management, czyli zarządzania temperaturą, pokazuje, jak można efektywnie regulować ogrzewanie i chłodzenie w pojeździe elektrycznym oraz zwiększyć nawet o 25 procent zasięg pojazdu (przede wszystkim w warunkach zimowych). W samochodach elektrycznych umożliwia to energooszczędne oraz ekonomiczne ogrzewanie zimą i chłodzenie latem.
Komentarze