Wielkie sukcesy Nissensa w ekstremalnych sportach samochodowych. (przygotowała firma Nissens)

13 czerwca 2007, 0:00

Chłodnice samochodowe dla wielkich prędkości

Na rynku samochodowych części zamiennych, duński koncern Nissens A/S znany jest przede wszystkim jako specjalista w dziedzinie samochodowych układów termicznych na rynek aftermarket. Jednak Nissens to nie tylko doskonałe chłodnice i ich wysoka jakość, stosowane w pojazdach codziennego użytku. Od pewnego czasu Nissens uczestniczy również w opracowaniach kompleksowych rozwiązań chłodzenia dla zwycięskich teamów, najważniejszych wyścigów na całym świecie.

Zazwyczaj bywa tak, że rozwój technologiczny oraz innowacje w produktach są właśnie wynikiem testów i prób, między innymi podczas wyścigów oraz ekstremalnych zastosowań. W przypadku Nissensa jest nieco inaczej. To specjalista rynku aftermarket dostarcza technologię, know-how oraz kompleksowe, najwyższej jakości rozwiązania OEM dla pojazdów wyścigowych.

Wszystko zaczęło się w roku 2003, kiedy to Nissens wraz z jedną z włoskich firm opracował system chłodnic O.E. dla pojazdu Lamborghini Gallardo. Warto dodać, że model ten stał się prawdziwym hitem rynkowym koncernu Lamborghini. Modele te wyposażane są w dwie aluminiowe chłodnice produkcji Nissensa. Ten krok stał się początkiem Nissensa w niszy rynkowej dla rozwiązań chłodzenia w samochodowych sportach ekstremalnych.

Aston Martin
W czerwcu 2005 roku, angielska filia Nissens nawiązała kontakt handlowy z brytyjską firmą NAR-Group. Koncern zainteresowany był rozwiązaniem kwestii chłodzenia, zestawem ultra wydajnych chłodnic o powiększonej pojemności, dla pojazdów Aston Martin. Pierwszy test wykonany został poprzez zastosowanie rdzenia chłodnicy Nissens, przeznaczonego dla ciężarówki Scania. Wypadł pomyślnie już za pierwszym razem. Od sierpnia tego samego roku, około 200 egzemplarzy Astona Martina, model Vanquish S, zostało wyposażonych w chłodnice produkcji Nissens/NAR-group. Aston Martin Vanquish posiada 12 cylindrowy silnik o pojemności 5.9 litra i charakteryzuje się potężną mocą 460 koni mechanicznych.

Auto było testowane w Nürburgring. Testy wypadły na tyle pomyślnie, iż podjęto decyzję kolejnego testu w Dubaju, którego tory uważane są za najlepsze środowisko testowe dla pojazdów o największych prędkościach. Próba odbyła się przy temperaturze powietrze o wartości 42°C, wzięły w niej udział dwa auta Aston Martin Vanquish S, z których jeden wyposażono w chłodnicę Nissens/NAR-Group, drugi w chłodnicę innego dostawcy. Wyniki testów wykazały ponad 30% lepszą wydajność chłodnicy Nissens, co spowodowało, że konstruktorzy z Aston Martin zdecydowali się zastosować te właśnie produkty w autach sportowych. W ten sposób Aston Martin DBR9, biorący udział w amerykańskim wyścigu GP1, wyposażony został w bardzo wydajną chłodnicę Nissens.

Wkrótce później kolejne chłodnice Nissensa zostały użyte w autach ścigających się w American NASCAR Series oraz europejskim Le Mans, gdzie Aston Martin uplasował się na drugiej pozycji w swojej klasie. W amerykańskich wyścigach natomiast odnotował kilka pierwszych pozycji np. na Donnington Indianapolis, Daytona, Martinsville Speedway oraz w Petit Le Mans.

Jednym z najważniejszych powodów dla zwycięstw Astona Martina, w legendarnym wyścigu Le Mans, jest fakt, że auta wyposażane w chłodnice Nissensa, mogą używać przez cały czas wyścigu swoich maksymalnych prędkości. Inne grupy wyścigowe zmuszone są do jej redukcji, w obawie przez uszkodzeniem jednostki napędowej, szczególnie w 3-4 ostatnich godzinach pojedynku. Chłodnice produkcji Nissensa posiadają podwójnie zaginane żaluzje odprowadzające ciepło. Wpływa to na ich znaczną wydajność oraz trwałość, szczególnie kiedy narażane są na zewnętrze uszkodzenia resztkami opon czy kamieni, obecnych na torze.

Jeśli chodzi o amerykańskie wyścigi serii NASCAR, chłodnice Nissensa były jedynymi, które w pełni wykorzystano podczas wszystkich sześciu zwycięskich etapów. Po trzech wyścigach chłodnice zostały wyczyszczone i ponownie zamontowane na kolejne trzy etapy. Chłodnice pojazdów innych stajni musiały zostać całkowicie wymieniane pomiędzy wszystkimi następującymi wyścigami.

Sukcesy produktów Nissens/NAR-Group powodują, że spotykają się one z coraz szerszym zainteresowaniem ze strony innych stajni dla różnych wyścigów oraz producentów. W obecnej chwili używane są lub testowane w kilku modelach aut oraz wyścigach, z pośród których można wymienić:

Aston Martin Vanquish, OEM (dostępny na rynku od 2007)
Aston Martin DBR9, wyścigi Le Mans oraz NASCAR
Lamborghini Gallardo, OEM
Jaguar XKR, GT3 class USA (2 x intercooler + chłodnica cieczy)
Honda, IndyCar/F1 USA
Lexus/Toyota, GP2 class USA
Lexus, Daytona 24 godzinny (zwycięzca)
Pontiac, Daytona 24 godzinny

Porsche , Daytona 24 godzinny
Ford, Daytona 24 godzinny

 

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!