Filtracja w motocyklach – nowy katalog już dostępny

14 marca 2007, 0:00

MANN+HUMMEL rozwija i produkuje filtry dla motocykli zarówno na wyposażenie fabryczne, jak i na rynek części zamiennych pod marką MANN-FILTER.

Rozwój filtrów dla motocykli to szczególne wyzwanie dla inżynierów. Kompaktowa budowa motocykli wymaga integracji peryferyjnych elementów budowy, jak filtry oleju, powietrza i paliwa na bardzo ograniczonej powierzchni montażowej.
MANN+HUMMEL – oferuje zależnie od wymogów bogate portfolio w zakresie filtracji oleju i powietrza w motocyklach.

Motocykle to synonim bezgranicznej wolności. Jednakże wolność tę czuje motocyklista tylko wtedy, kiedy jego maszyna pracuje bezawaryjnie. Jednym z ważnych elementów jest filtracja oleju i powietrza.

Filtry oleju i powietrza dla motocykli
Regularna wymiana oleju i filtra oleju to gwarancja czystego oleju w obiegu. Chroni on przede wszystkim silnik przed nadmiernym zużyciem. Na rynku części zamiennych MANN-FILTER oferuje filtry oleju dla pięciu największych marek motocykli: BMW, Suzuki, Honda, Kawasaki i Yamaha. Również takie marki, jak Aprilia, Ducati, Triumph, Cagiva, MZ, Sachs i Jawa mogą poruszać się z wykorzystaniem filtrów MANN. Łącznie program MANN-FILTER dla motocykli oferuje pasujące filtry oleju do blisko 1.000 różnych motocykli. Obok różnych filtrów oleju MANN-FILTER oferuje także filtry powietrza dla BMW, Hondy, Jawy i Zündappa. Wszystkie filtry marki MANN-FILTER są do dyspozycji wyłącznie w jakości wyposażenia fabrycznego.

Wymiana filtra oleju w motocyklach

Żeby motocykl mógł jeździć jak najdłużej bez przestojów naprawczych, konieczna jest regularna jednoczesna wymiana oleju i filtra oleju. Producenci motocykli określają w dokumentacji technicznej odpowiednie okresy serwisowania. Zarówno olej, jak i filtr oleju podlegają procesom starzenia. W oleju znajdują się różnego rodzaju domieszki, które oddziaływają zarówno chemicznie, jak i fizycznie i które z czasem tracą swoje właściwości. Domieszki te zapobiegają oksydacji, korozji oraz spienianiu się oleju. Zasadniczo powinno się wymaniać olej razem z filtrem oleju zależnie od producenta motocykla, co 6 do 12 tysięcy km lub raz w roku. Idealnym rozwiązaniem jest wymiana filtra oleju na początku lub na końcu sezonu motocyklowego.

Filtracja w ekstremalnych warunkach
Filtracja oleju i powietrza w motocyklach odbywa się w ekstremalnych warunkach. Kurz i brud z otoczenia silniej, niż w samochodzie osobowym oddziaływają na filtr powietrza. Motocykl musi być zatem szczególnie chroniony przed zanieczyszczeniami typu cząsteczki z pracy silnika, metaliczny ścier czy pozostałości spalania. Wydajność filtracji przez filtr musi mieć miejsce w ramach ograniczonej powierzchni montażowej.
Dlatego zaleca się dla 100 procentowej szczelności filtra wymianę należącej do niego uszczelki przy każdej wymianie oleju i filtra. Uszczelka taka zawarta jest w zestawach MANN-FILTER.

Dwie formy budowy dla czystej filtracji
Generalnie występują dwie formy budowy filtrów oleju: po pierwsze – wkład filtracji oleju, którego obudowa jest stałą częścią przymocowaną do silnika, a po drugie – wymienny filtr oleju. Przy wymianie filtra oleju obudowa i wkład filtracyjny stanowią jednostkę, która podczas serwisowania wymieniana jest w całości, w przeciwieństwie do wymiany samego wkładu filtracyjnego. Wymienne filtry oleju mogą być wyposażone w różne zawory, zależnie od specyfiki producenta motocykla. Szczególną uwagę należy tutaj zwrócić na zawór obejściowy i zawór zwrotny.

Zawór obejściowy

Zadaniem tego zaworu jest stałe zaopatrywanie silnika w wystarczającą ilośc oleju. Normalnie zawór ten pozostaje zamknięty. W zimnych porach roku podnosi się jednak lepkość oleju. Staje się on gęsty, a jego przepływ przez papier filtracyjny jest znacznie utrudniony. Dla zapewnienia szybkiego dopływu oleju zawór obejściowy otwiera się na tak długo, dopóki olej nie osiągnie swojej temperatury roboczej, a co za tym idzie właściwej sobie lepkości. Zawór obejściowy otwiera się również wtedy, kiedy wydłużono okres wymiany filtra, a jego powierzchnia osadzania zanieczyszczeń została całkowicie wykorzystana. Silnik jest co prawda smarowany, ale olej nie jest już optymalnie filtrowany. Następstwem jest ponadnormatywne zużycie silnika.
Wiele filtrów MANN do motocykli wyposażonych jest dodatkowo w zawór obejściowy, który zapewnia smarowanie nawet przy zapchanym filtrze. Odpowiednio dla danego typu motocykla dopasowane parametry dbają o bezpieczne otwieranie się zaworu, a tym samym pozwalają unikać szkód.

Zawór zwrotny utrzymuje olej w obiegu

Podczas wymiany filtra oleju zawór zwrotny zapobiega spływowi do miski olejowej nadmiernej ilości oleju z filtra, po wyłączeniu silnika. Przy ponownym starcie silnika olej natychmiast dopływa do miejsc smarowania.
Zawór obejściowy i zawór zwrotny mogą również znajdować się bezpośrednio we wkładach filtracyjnych oleju. Zawory są wówczas zintegrowane w obudowie i nie podlegają jakiejkolwiek wymianie.

Jest już dostępny katalog filtrów marki MANN-FILTER dla motocykli 2007
MANN+HUMMEL rozwija i produkuje filtry dla motocykli zarówno na wyposażenie fabryczne, jak i na rynek części zamiennych pod marką MANN-FILTER.
Tegoroczny katalog został poszerzony o 35 filtrów oleju i 19 filtrów powietrza. Dla ponad 40 marek motocykli od A jak Aprilia do Z jak Zündapp oferowanych jest ponad 1500 aplikacji. Filtry oleju przeznaczone sa do maszyn od 125 ccm do 2.300 ccm.

Dużym plusem dla handlu i warsztatów jest to, że w katalogu zawarte są informacje na temat porównań krosowych z symbolami innych producentów. Jest ich w katalogu ponad 500.

Więcej informacji u partnerów handlowych MANN+HUMMEL w Polsce, firmach:
AD Polska, Bronowski, Fota S.A., Hart, Inter-Team.

 

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!