Od chwili wprowadzenia na rynek w 1995 roku systemu elektronicznej kontroli trakcji ESP, Bosch nieustannie pracuje nad jego rozwojem. W zeszłym roku do produkcji seryjnej wszedł ESPplus, wyposażony w ulepszoną hydraulikę i wydajniejszy sterownik.
Pod koniec roku 2006 na rynku zadebiutowała najbardziej rozbudowana wersja systemu – ESPpremium.
ESPpremium to system, który bazuje na konwencjonalnym, hydraulicznym układzie hamulcowym, ale posiada wszystkie istotne funkcje dodatkowe układu elektromechanicznego, bez konieczności dokonywania kosztownych modyfikacji sieci elektrycznej w pojeździe. Układ wyposażony jest w wydajniejszą pompę, posiadającą sześć zamiast dotychczasowych dwóch tłoków, działa szybciej i w sposób niemal niezauważalny dla kierowcy. Konstruktorom udało się ograniczyć pulsacje ciśnienia o 90 proc. w porównaniu do dotychczas stosowanych wersji ESP. Szybki wzrost ciśnienia dopasowany jest do konkretnych sytuacji w ruchu i ze względu na zmniejszony poziom hałasu umożliwia dynamiczne działanie funkcji poprawiających komfort jazdy. W sytuacjach krytycznych dynamika wzrostu ciśnienia dla potrzeb autonomicznych działań stabilizujących została zwiększona o faktor większy niż 3, co pomogło poprawić zarówno zwinność pojazdu, jak i manewrowanie nim.
]1L[ Oprócz wysokiej kultury pracy – niskiego poziomu hałasu oraz lepszego wyczucia pedału – system ESPpremium w połączeniu z systemem ACC (Adaptive Cruise Control) oferuje użytkownikom szereg funkcji dodatkowych. I tak na przykład, aktywny system regulacji siły hamowania w połączeniu z dodatkowymi czujnikami systemu ACC można rozbudować do systemu ACC Stop-and-Go. W oparciu o dane czujników bliskiego zasięgu funkcja ta umożliwia automatyczne wyhamowanie pojazdu do zupełnego zatrzymania, np. podczas jazdy w korkach. Jeśli sytuacja na to pozwala, funkcja może spowodować także automatyczne ponowne ruszenie pojazdu bez ingerencji kierowcy.
System ESPpremium jest wyznacznikiem obecnego stanu wiedzy o hydraulicznych układach hamulcowych i ich możliwościach w zakresie bezpieczeństwa, dynamiki, komfortu i szybkości reakcji. Ponadto stwarza on szanse na dalszą rozbudowę systemu – np. wspomniany wcześniej dynamiczny wzrost ciśnienia umożliwi w przyszłości opracowanie automatycznego hamulca awaryjnego.
Bosch rozpoczął seryjną produkcję systemu ESP w 1995 roku. System zapewnia stabilne prowadzenie samochodu dzięki rozpoznaniu zagrożenia utraty zadanego toru jazdy i obniżeniu mocy silnika oraz dodatkowemu wyhamowaniu poszczególnych kół. System obejmuje także funkcje ABS (zapobiega blokowaniu kół w trakcie hamowania) i ASR (zapobiega utracie przyczepności kół napędowych). W Europie już około 40 proc. samochodów osobowych jest wyposażonych w elektroniczny system kontroli trakcji.
Komentarze