Poradnik SKF

26 lipca 2006, 0:00

Wymieniaj amortyzator wałka rozrządu
Renault zaleca wymianę amortyzatora wałka rozrządu (zaznaczonego na czerwono) przy wymianie elementów paska rozrządu.
Amortyzator wykonany jest ze wzmocnionej gumy, co ma kluczowe znaczenie dla minimalizowania wibracji wałka rozrządu, które w przeciwnym razie doprowadziłyby do przedwczesnego zużycia paska i silnika.
Amortyzator znajduje się w zestawach VKMA 06117 i VKMA 06137 firmy SKF (zawartość pokazana na obrazku).
Opisywany amortyzator wałka rozrządu stosowany jest w silnikach serii F9Q 1,9 dti z przykładowymi kodami – 717,731,744,780,782 (informacje o wszystkich modelach, do których pasują zestawy znajdują się w katalogu SKF).


Zestawy SKF zawierają plastikowe osłony wałka rozrządu SKF
Przy wymianie elementów układ rozrządu w silnikach 16V firmy Renault, trzeba wymienić plastikowe osłony wałka rozrządu. Aby sprawdzić znaczniki rozrządu na wałku rozrządu, należy zdjąć te 2 plastikowe osłony wałka znajdujące się po stronie silnika, gdzie znajduje się skrzynia biegów. Elementy te ulegają podczas zdejmowania uszkodzeniu i konieczne jest zamontowanie nowych części.
Wiele osób zapomina często o tych komponentach. W zestawie SKF zawsze znajduje się ta sama zawartość, co w zestawie części zamiennych producenta samochodu. W tym przypadku te plastikowe osłony wałka rozrządu znajdują się w VKMA 06106 i VKMC 06106.



Zmiana z BTU na ABTU
Aby przedłużyć żywotność paska, koncern PSA zaleca w silnikach PSA 1.8 16 V XU7JP4 zakładanie automatycznego napinacza paska (część 2 rysunku A) zamiast ręcznego napinacza.
Stąd też zestaw VKMA 03212 zastąpiony zostaje przez VKMA 03216.


VKMA 03216 zawiera dwie dodatkowe śruby, jedną do napinacza i jedną do koła pasowego luźnego, które są wymagane przy wymianie na napinacz automatyczny. Aby umożliwić tę zmianę, istnieją dodatkowe procedury, którymi należy się kierować przy napinaczu i kole pasowym luźnym.
1. Zdjąć stary napinacz paska i część odległościową (17 na rys. D)
2. Montaż koła pasowego luźnego
Znajdź koło pasowe luźne i za pomocą nowej śruby dostarczonej w zestawie, dokręć momentem 3,7 daN.m, pokrywając przy tym gwint środkiem locktite.  
3. Montaż automatycznego napinacza
 – Zablokuj wskaźnik napinacza w otworze 20 (rys. G).
 – Przymocuj automatyczny napinacz (2 na rys. F) za pomocą nowej śruby i dokręć ręcznie (zob. rys. F). Ważne, sprawdź ułożenie sześciokątnego otworu i płytki regulującej względem krawędzi silnika. Załóż pasek rozrządu i wyjmij sworzeń.
 – Aby ustawić początkowe napięcie paska, należy ustawić strzałkę 19 (rys. G) w pozycji 30 obracając płytkę regulacyjną w kierunku PRZECIWNYM DO RUCHU WSKAZÓWEK ZEGARA. Dokręć śrubę momentem 2,1 daN.m.
 – Obróć silnik cztery razy.
 – Aby ustawić ostateczne napięcie, delikatnie poluzuj śrubę ustalającą obracając płytkę regulacyjną w kierunku ZGODNYM Z RUCHEM WSKAZÓWEK ZEGARA, ustaw strzałkę wskazującą 19 w pozycji 31 (rys. G). Dokręć śrubę momentem 2,1 daN.m.
 – Obróć silnik dwa razy.
 – Sprawdź, czy strzałka wskazująca znajduje się wciąż w pozycji 31.
Jeśli uzyskany rezultat nie jest prawidłowy, powtórz proces, w przeciwnym razie może dojść do uszkodzenia silnika w chwili jego uruchomienia.


Zużyte oprawy kolumny i odboje
Gdy patrzymy po kolei na elementy, różnica pomiędzy nowymi i zużytymi montowanymi od góry silentblockami i odbojami jest widoczna. Jednakże, wielu mechaników nie uważa, by trzeba je było wymieniać razem z kolumnami.
Może to przysporzyć kierowcy różnych problemów, takich jak niewygodna jazda, nadmierny hałas we wnętrzu samochodu oraz konieczność włożenia dużego wysiłku w prowadzenie pojazdu.
Aby Twoi klienci byli bezpieczni i zadowoleni, zmieniaj wszystkie elementy zawieszenia po obu stronach.

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!