Od chwili wprowadzenia w 1995 roku do produkcji seryjnej systemu elektronicznej kontroli trakcji ESP, Bosch nieustannie pracuje nad jego rozwojem. W zeszłym roku do produkcji seryjnej wszedł ESP plus, wyposażony w ulepszoną hydraulikę i wydajniejszy sterownik. W roku 2006 na rynku zadebiutuje najbardziej rozbudowana wersja systemu – ESP premium.
ESP premium to system, który bazuje na konwencjonalnym, hydraulicznym układzie hamulcowym, ale posiada wszystkie istotne funkcje dodatkowe układu elektromechanicznego, bez konieczności dokonywania kosztownych modyfikacji sieci elektrycznej w pojeździe. Układ wyposażony jest w wydajniejszą pompę, posiadającą sześć zamiast dotychczasowych dwóch tłoków, działa szybciej i w sposób niemal niezauważalny dla kierowcy. Konstruktorom udało się ograniczyć pulsacje ciśnienia o 90 proc. w porównaniu do dotychczas stosowanych wersji ESP. Szybki wzrost ciśnienia dopasowany jest do konkretnych sytuacji w ruchu i ze względu na zmniejszony poziom hałasu umożliwia dynamiczne działanie funkcji poprawiających komfort jazdy. W sytuacjach krytycznych dynamika wzrostu ciśnienia dla potrzeb autonomicznych działań stabilizujących została zwiększona o faktor większy niż 3, co pomogło poprawić zarówno zwinność pojazdu, jak i manewrowanie nim.
Oprócz wysokiej kultury pracy – niskiego poziomu hałasu oraz lepszego wyczucia pedału – system ESP premium w połączeniu z systemem ACC (Adaptive Cruise Control) oferuje użytkownikom szereg funkcji dodatkowych. I tak na przykład, aktywny system regulacji siły hamowania w połączeniu z dodatkowymi czujnikami systemu ACC można rozbudować do systemu ACC Stop-and-Go. W oparciu o dane czujników bliskiego zasięgu funkcja ta umożliwia automatyczne wyhamowanie pojazdu do zupełnego zatrzymania, np. podczas jazdy w korkach. Jeśli sytuacja na to pozwala, funkcja może spowodować także automatyczne ponowne ruszenie pojazdu bez ingerencji kierowcy.
System ESP premium jest wyznacznikiem obecnego stanu wiedzy o hydraulicznych układach hamulcowych i ich możliwościach w zakresie bezpieczeństwa, dynamiki, komfortu i szybkości reakcji. Ponadto stwarza on szanse na dalszą rozbudowę systemu – np. wspomniany wcześniej dynamiczny wzrost ciśnienia umożliwi w przyszłości opracowanie automatycznego hamulca awaryjnego.
Bosch rozpoczął seryjną produkcję systemu ESP w 1995 roku. Od tamtego czasu przedsiębiorstwo wyprodukowało ponad 20 milionów ESP.
W 2005 roku w Europie około 40 proc. sprzedanych samochodów osobowych zostało wyposażonych w elektroniczny system kontroli trakcji.
Komentarze