Firma Bosch proponuje program Bosch Exchange, czyli ofertę sprzedaży produktów regenerowanych fabrycznie. Program oparty jest na zasadzie „sztuka za sztukę”, co oznacza zwrot części używanych w zamian za zakupiony produkt regenerowany. BX umożliwia obniżenie kosztów naprawy samochodu nawet o 40%.
Program wymiany Bosch Exchange funkcjonuje na polskim rynku od 2001 roku. Liczba dostępnych w ofercie komponentów jest stale rozszerzana. Obecnie program obejmuje około 5 500 numerów katalogowych, w tym ponad 270 podzespołów systemów wtryskowych Diesel, w skład których wchodzi wiele typów pomp, wtryskiwaczy i przepływomierzy powietrza. Nowością jest również wprowadzenie blisko 700 rodzajów zacisków hamulcowych, pasujących do większości pojazdów jeżdżących po polskich drogach.
Programem BX objęte są wszystkie grupy pojazdów, od samochodów osobowych poprzez samochody dostawcze i ciężarowe do maszyn rolniczych i pojazdów budowlanych. Największą grupę części zamiennych objętych programem stanowią elementy dieslowskich układów wtryskowych – wtryskiwacze, pompowtryskiwacze, rozdzielaczowe pompy paliwa (VE, VP) oraz wtryskiwacze i pompy układu common rail. Wymianie podlegają również części do silników benzynowych: aparaty zapłonowe, centrale jednopunktowego wtrysku, rozdzielacze paliwa czy sterowniki pracy silnika. Na liście części znajdują się także przepływomierze powietrza, rozruszniki, alternatory i zaciski hamulcowe. Podstawowym warunkiem funkcjonowania programu jest to, że części zwracane muszą nadawać się do ponownej naprawy.
]1P[
Bosch prowadzi sprzedaż wszystkich produktów BX poprzez hurtownie motoryzacyjne, według zasady „sztuka za sztukę”. Oznacza to zwrot zużytej części przy zakupie produktu regenerowanego. Zwracany dystrybutorowi produkt nie może być rozmontowany, niekompletny, silnie skorodowany lub uszkodzony mechanicznie np. na skutek wypadku, niewłaściwego demontażu czy niezgodnej z technologią producenta naprawy. Część powinna znajdować się ponadto w oryginalnym opakowaniu Boscha, w którym produkt został wcześniej zakupiony.
Z zakupem każdego urządzenia w ramach programu wymiany BX związane jest czasowe obciążenie klienta kosztami dodatkowymi, tzw. „kosztami wymiany”. Wysokość tych kosztów uzależniona jest od rodzaju produktu oraz jego wartości. Jeśli zużyta część nie zostanie zwrócona lub jej stan techniczny nie odpowiada kryteriom wymienionym powyżej, koszt wymiany nie zostaje zwrócony. Jeżeli klient zwraca używany podzespół i spełnia on wszystkie wymogi, otrzymuje zwrot kosztu wymiany.
Części naprawiane są w tych samych fabrykach, które je produkują, z wykorzystaniem oryginalnych elementów, urządzeń produkcyjnych i wyposażenia testowego. Każdą część rozmontowuje się na poszczególne elementy i kwalifikuje, które z nich są niezniszczone, a co należy wymienić. Z reguły obudowa podzespołu pozostaje ta sama, a wymieniane są elementy eksploatacyjne podlegające naturalnemu zużyciu, np. rozpylacz we wtryskiwaczach czy szczotki oraz zębnik w rozruszniku. W stosunku do produktów z programu Bosch Exchange obowiązują takie same, surowe normy jakościowe i kontroli technicznej jak w przypadku nowych części. Seryjna regeneracja części obejmuje kompletny demontaż i czyszczenie komponentów, wymianę zużytych części, a następnie dokładną kontrolę produktu. Wszystkie zakłady Boscha, które zajmują się regeneracją produktów posiadają certyfikaty jakości ISO 9000.
Zachowanie dotychczasowej obudowy i innych nie zużytych elementów pozwala na zmniejszenie kosztów produkcji – części naprawiane fabrycznie są tańsze o 15 – 40% od nowych. Na produkty objęte programem BX Bosch udziela ponadto takiej samej gwarancji jak na nowe części. Zaletą programu regeneracji jest również pozytywny wpływ na ochronę środowiska. W porównaniu do produkcji nowego podzespołu zaoszczędza się około 90% surowców naturalnych oraz energii potrzebnej do wytworzenia odzyskiwanych elementów składowych.
Komentarze