Podstawowym zadaniem elektronicznego systemu kontroli trakcji ESP jest rozpoznanie zagrożenia utraty zadanego toru jazy i poprzez obniżenie mocy silnika oraz dodatkowe wyhamowanie poszczególnych kół utrzymanie stabilnego prowadzenia pojazdu. ESP obejmuje także funkcje ABS (zapobieganie blokowaniu kół w trakcie hamowania) i ASR (zapobieganie utracie przyczepności kół napędowych). Jednak największe znaczenie ma utrzymanie zadanego toru jazdy. Według analiz Niemieckiego Związku Ubezpieczycieli (GDV) przyczyną aż 25 proc. wszystkich wypadków z udziałem ciężko rannych oraz 60 proc. wszystkich wypadków ze skutkiem śmiertelnym był poślizg pojazdu.
Bosch pracuje obecnie nad rozszerzeniem funkcji tego systemu. W połowie 2005 roku do produkcji seryjnej weszła rozszerzona wersja systemu o nazwie ESP plus. Na razie nowy układ jest montowany w samochodach klasy wyższej. Już w przyszłym roku na rynku pojawi się trzecia, najbardziej rozbudowana wersja o nazwie ESP premium.
Nowy system ESP plus został wyposażony w ulepszoną hydraulikę i wydajniejszy sterownik. Dwa sterowane analogowo zawory elektromagnetyczne umożliwiają jeszcze dokładniejszą regulację ciśnienia hydraulicznego w zakresie poniżej 40 barów, a tym samym bardziej precyzyjne hamowanie. Dzięki temu system został uzupełniony o nowe rozwiązania. Funkcja Electronic Brake Prefill (przygotowanie układu hamulcowego do nagłego hamowania) uaktywnia się, gdy kierowca gwałtownie zdejmie nogę z gazu, co system odczytuje jako przygotowanie do awaryjnego hamowania. W sposób niezauważalny dla kierowcy następuje wtedy zbliżenie na minimalną odległość klocków do tarcz hamulcowych, by w razie hamowania zapewnić możliwie najkrótszy czas reakcji układu hamulcowego. Jeśli kierowca teraz zdecyduje się nacisnąć na pedał hamulca, system zareaguje natychmiastowym hamowaniem. Drugą funkcją, przydatną podczas opadów deszczu, jest Brake Disc Wiping (osuszanie tarcz hamulcowych). Polega ona na przykładaniu okładziny do tarcz w zdefiniowanych odstępach czasu i usuwaniu z nich wilgoci powodującej wydłużenie drogi hamowania. Także inne rozwiązania systemu ESP plus ułatwiają jazdę. Dzięki Hill Hold Control (zapobieganie staczaniu się pojazdu przy podjeżdżaniu pod górę) układ hamulcowy samoczynnie utrzymuje ciśnienie hamowania do chwili, gdy kierowca ponownie naciśnie pedał gazu. System ESP plus umożliwia także funkcję łagodnego hamowania aż do całkowitego zatrzymania auta. W połączeniu z systemem ACC (Adaptive Cruise Control) pozwala to na wygodniejszą jazdę w korkach.
W 2006 roku na rynku zadebiutuje ESP premium firmy Bosch. Trzecia i najbardziej rozbudowana wersja systemu umożliwia integrację funkcji, które do tej pory uważano za domenę układów hamulcowych Brake-by-Wire. Dzięki wydajniejszemu układowi hydraulicznemu możliwe będzie jeszcze szybsze, cichsze i niemal niezauważalne działanie stabilizujące oraz realizacja zadań dodatkowych. Dalszy rozwój układu ESP koncentruje się głównie na połączeniu go w sieć z innymi systemami w pojeździe. W ramach programu CAPS (Combined Active and Passive Safety – połączone systemy bezpieczeństwa aktywnego i biernego) Bosch pracuje nad możliwościami wyposażenia ESP w czujniki rejestrujące otoczenie pojazdu oraz wykorzystaniem systemów bezpieczeństwa biernego do przetwarzania tych informacji.
Komentarze