W okresie pierwszych przymrozków wraca temat przygotowania akumulatora do sezonu zimowego. Warto przy tej okazji zapoznać się kilkoma faktami, które prawdopodobnie są mało znane. Wiedza ta pozwoli z innej perspektywy spojrzeć na źródło energii w naszym pojeździe.
Wraz ze spadkiem temperatury obniża się zdolność rozruchowa akumulatora. Jest to głównie spowodowane przez wzrost rezystancji elektrolitu. Równocześnie rośnie moc, która jest potrzebna do uruchomienia silnika.
Fakt 2.
Z obniżeniem się temperatury spada pojemność akumulatora. Ilość dostępnych prób rozruchu silnika gwałtownie się zmniejsza.
Fakt 3.
Żywotność pracującego akumulatora zależy od temperatury
- Kontynuowana praca w wyższych temperaturach skraca żywotność akumulatora.
- Wzrost, gdy temperatura spada poniżej 250C.
- Spadek, gdy temperatura rośnie powyżej 250C.
Większość kierowców myśli o swoim akumulatorze w zimie, ale to wysokie temperatury są w rzeczywistości najgorszym wrogiem akumulatora. Gorące dni oznaczają wysokie temperatury pod maską pojazdu, które przyspieszają korozję wewnątrz akumulatora. Może to również spowodować odparowanie wody z płynnego elektrolitu akumulatora.
Wynik? Zmniejszona pojemność akumulatora, osłabiona zdolność do uruchomienia silnika, a ostatecznie krótsza żywotność akumulatora.
Fakt 4.
Zimą przy złych warunkach pogodowych zapotrzebowanie pojazdu na energię może wynieść od 350 do 500 W, w zależności od wyposażenia pojazdu. W prostym przeliczeniu daje to obciążenie ciągłe prądowe rzędu 30 – 40 A. Oznacza to, że standardowy akumulator 60Ah rozładujemy w czasie krótszym niż 90 min.
Fakt 5.
W Polsce rynek samochodów osobowych jest oparty głównie o import samochodów używanych. Szacuje się, że wiek sprowadzanych samochodów to:
- Do 4 lat – 6,3%
- 4-10 lat – 38,2%
- powyżej 10 lat – 55,5%
Oznacza to, że główne układy (schemat poniżej), które współpracują z akumulatorem, mogą być w znacznym stopniu zużyte, a to wpływa na nadmierne obciążenie akumulatora, a w konsekwencji do jego szybszego zużycia.
Fakt 6.
Ocenia się, że w Polsce „średni czas życia akumulatora” w pojeździe to 4,1 roku. Przedstawione powyżej fakty pozwolą racjonalniej spojrzeć na z pozoru małoznaczący element jakim jest akumulator.
Wnioski:
- Jeśli istnieje jakakolwiek oznaka, że akumulator ma trudności z uruchomieniem, prawdopodobnie rozładuje się w najbliższym czasie w okresie zimowym.
- Należy ocenić, czy nie warto wykonać wymiany akumulatora na nowy, jeżeli jego wiek przekracza 4 lata.
- Jest to taki sam element podlegający zużyciu jak opony lub świece zapłonowe.
- Należy sprawdzić napięcie ładowania. Prawidłowa wartość jest to zakres napięcia między 13.8 V-14.4 V.
- Zaleca się przeprowadzić inspekcję połączeń. Zabrudzenie biegunów oraz zacisków lub zbyt słabe ich połączenie może być powodem złego przepływu prądu (wzrostem rezystancji), a w konsekwencji trudności z uruchomieniem auta.
- O ile to możliwe (znaczna część akumulatorów nie ma korków lub nakładek) możesz sprawdzić poziom elektrolitu, który powinien przykrywać płyty akumulatorowe we wszystkich celach
- Sprawdź, korzystając z usług zakładu elektromechaniki pojazdowej sprawność działania takich układów jak zapłonowy, paliwowy rozrusznik
- Na koniec, rzecz, która może nam pomóc praktycznie w każdej sytuacji, kable do rozruchu. Warto je mieć w bagażniku przez cały rok. Najlepiej min. 600A o długości co najmniej 5 metrów.
Komentarze