Obecnie 60% samochodów wyprodukowanych w UE jest wyposażonych w system start-stop. Jego działanie istotnie obciąża panewki w silniku, nie służy też turbosprężarce. Olej Bizol Green Oil, stworzony specjalnie do samochodów poruszających się w ruchu miejskim, ma być receptą na te problemy.
Ford przewiduje, że do końca 2017 roku system start-stop znajdzie się w ponad 70% wyprodukowanych samochodów – zarówno osobowych jak i ciężarowych. O co walczą producenci, montując ten system? O kilogramy. Dwutlenku węgla. Zastosowanie tego rozwiązania przynosi od 4 do 10% oszczędności w zużyciu paliwa, co przekłada się na spadek emisji CO2 od 600 do 3500kg w ciągu przewidywanego żywota pojazdu, czyli 10 lat.
Producenci przewidują, iż samochody wyposażone w system start-stop są przewidziane na 20 do 40 tys. cykli uruchomienia silnika. Jak się okazuje to nie kilometry przebiegu, a powtarzalne obciążenia podczas pierwszych sekund od uruchomienia silnika są dla niego największym zagrożeniem. Widać to dokładnie na poniższym wykresie, przedstawiającym zużycie panewek w silniku po 10 tys. cykli uruchomienia silnika.
Pojawiają się pomysły aby panewki wałków rozrządu zastąpić łożyskami kulowymi, natomiast poza Jaguarem (w silnikach z rodziny Ingenium) nikt jeszcze nie zdecydował się na takie rozwiązanie. Pojawiają się natomiast pomysły rozbudowy systemu start-stop o dodatkową „inteligencję” monitorującą sposób jazdy i możliwość wyłączenia silnika oraz głosy mówiące o montażu dodatkowych, elektrycznych pomp oleju, które miały by wyeliminować problem suchego startu.
Bizol Green Oil ma być rozwiązaniem problemów, które pojawiają się wraz z popularyzacją systemów start-stop. Został stworzony specjalnie do samochodów poruszających się w ruchu miejskim. Dzięki zmniejszonemu o ponad 40% poziomowi tarcia zapewnia dłuższą żywotność najbardziej narażonych na zużycie elementów silnika – rozrusznika oraz panewek. Wysokie indeksy lepkości gwarantują z kolei wyeliminowanie zjawiska tzw. suchego startu, które jest szczególnie niebezpieczne dla turbosprężarek oraz wałków rozrządu, które jako ostatnie otrzymują smarowanie po rozruchu silnika.
Bizol Green Oil dostępny jest w klasach lepkości 5W30; 5W40 i 10W40.
Komentarze