Szum z okolic skrzyni biegów, nasilające się szarpanie auta, trudności ze zmianą biegów? Obroty rosną, a auto nie chce przyśpieszać? Każdy z tych objawów może wskazywać na konieczność wymiany sprzęgła.
Zadania sprzęgła to m.in. przekazywanie momentu obrotowego z wału korbowego na wałek skrzyni biegów w pełnym zakresie prędkości obrotowych silnika, tłumienie drgań w układzie napędowym, ułatwienie szybkiej i niezakłóconej zmiany biegów, ochrona przed przeciążeniami.
Negatywny wpływ na jego żywotność ma m.in. regulowanie prędkości jazdy poprzez poślizg sprzęgła, przeładowanie pojazdu czy trzymanie nogi na pedale sprzęgła. Jedną z przyczyn hałasującego sprzęgła może być np. zużyty tłumik drgań skrętnych, ograniczony moment tarcia na skutek zaolejenia bądź też wypłynięcie smaru z wysprzęglika na skutek przegrzania.
Inter Cars monitoruje jakość produktów u swoich kluczowych dostawców. To pozwala na uzyskanie przez nich specyfikacji technicznej ISO/TS 16949, oznaczającej zaimplementowanie jej wymogów w fabrykach. ISO/TS 16949 zapewnia ciągłość metrologiczną dla wykonywanych pomiarów. Specyfikacja ta definiuje wymagania wobec systemu jakości dla produktów z zakresu projektowania, produkcji oraz kontrolowania procesów produkcyjnych. Eliminuje to w dużym stopniu wystąpienie jakichkolwiek wad fabrycznych i odchyleń w produkcji seryjnej.
Wśród mechaników istnieje zasada, mówiąca o tym, że gdy zużyciu ulega jeden z elementów, np. tarcza, należy wymienić cały zestaw sprzęgła. W głowie klienta zazwyczaj pojawia się myśl: „czy mechanik nie chce na mnie zarobić, skoro mniejszym kosztem mogę dokonać wymiany wyłącznie zużytej tarczy?”. Odpowiedź jest jedna i znana każdemu, kto jest świadomy współdziałania elementów tego podzespołu. Dopasowując każdy element z osobna i łącząc go w zestaw, zaczynamy skłaniać się do wymiany sprzęgła w komplecie. Gdy porównamy ceny, okazuje się, że zestawy sprzęgieł są tańsze od 3% do nawet 60% niż kupowane pojedynczo elementy.
Dla przykładu poniżej opisane zostało porównanie cenowe jednego z wybranych indeksów. Koszt zestawu sprzęgła, składającego się z docisku, tarczy oraz łożyska, to 395 zł brutto. Przy dobrze każdego z elementów oddzielnie wynosi on już 712 zł brutto. Zaoszczędzona kwota w pewnym stopniu rekompensuje nam koszt poniesiony za pracę mechanika. W przypadku wymiany jednej części, musimy mieć świadomość, że w niedługim czasie będziemy zmuszeni do wymiany kolejnych elementów składowych. Przy wymianie zestawu zyskujemy dodatkowo pewność, że każdy z elementów będzie współpracował ze sobą poprawnie przez kolejne 150-200 tys. km. Kolejnym powodem jest profesjonalne dobranie sprzęgła przez sieci warsztatowe (m.in. Q-Service, Perfect Service). Ustalenie, czy dany egzemplarz ma koło dwumasowe czy też nie, czasami sprawia kłopot. Zdarzają się sytuacje, w których z pozoru identyczne wersje silnikowe mogą różnić się w kwestii dopasowania sprzęgła. Sieci warsztatowe rozkodowują wówczas numer VIN, dający dostęp do parametrów technicznych, wyposażenia, zdjęć i historii pojazdu.
Inter Cars posiada ofertę zestawów sprzęgieł takich producentów, jak LUK, Valeo, Sachs, Aisin, Exedy i Nexus. Indeksy w statusie indywidualnym można zamówić ekspresem. Wówczas przewidywany czas dostawy wynosi ok. 3 dni. Każdy z towarów w ofercie jest opisany w szczegółowy sposób, co pozwala na właściwy dobór sprzęgła.
Sprzęgło zalicza się do najbardziej obciążonych elementów w układzie przeniesienia napędu ze względu na wibracje, temperaturę, siły dociskowe i odśrodkowe. Nie należy lekceważyć oznak jego zużycia, ponieważ może to prowadzić również do uszkodzenia skrzyni biegów. Koszt naprawy może wówczas znacznie zmienić się, przewyższając nawet wartość auta.
Komentarze