Grupa Michelin ogłasza sprzedaż netto w pierwszym kwartale 2016 r. w wysokości 5,1 mld euro. Odnotowany wzrost wolumenu sprzedaży na poziomie 3,7 proc. przewyższa tempo rozwoju rynku we wszystkich segmentach działalności.
Większe wolumeny sprzedaży wypracowane przez poszczególne obszary produktowe wyniosły w przypadku opon do samochodów osobowych i dostawczych +4 proc., zaś opon ciężarowych +3 proc., natomiast segment opon specjalistycznych utrzymał stabilną pozycję.
Odnotowane wyniki zostały wypracowane w następujących warunkach rynkowych:
- Mocny popyt w segmentach opon do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych na dojrzałych rynkach.
- Zróżnicowany popyt na nowych rynkach przy jednoczesnym mocnym popycie na opony osobowe i dostawcze w Chinach, zwyżkująca sprzedaż w Indiach oraz wyraźny spadek w Ameryce Południowej.
- Rynki opon przemysłowych i specjalistycznych nadal osłabione z powodu wykorzystywania zapasów magazynowych w kopalniach.
- Ujemny wpływ cen na poziomie 0,8 proc. oznaczający poprawę wynikającą ze strategii aktywnego zarządzania Grupy oraz sukcesu rynkowego nowych produktów i usług marek Grupy.
Sprzedaż netto (w mln euro) |
I kwartał 2016
|
I kwartał 2015 |
Zmiana |
---|---|---|---|
Opony do samochodów osobowych i dostawczych oraz ich dystrybucja |
2.897
|
2.777 |
+ 4,3% |
Opony do samochodów ciężarowych i ich dystrybucja |
1.430 |
1.474 |
– 3% |
Segmenty specjalistyczne* |
738 |
771 |
– 4,2% |
Grupa łącznie |
5.065 |
5.022 |
+ 0,9% |
*Opony przemysłowe, rolnicze, lotnicze i do jednośladów; mapy i przewodniki oraz pozostałe
Przegląd rynków:
Wolumen sprzedaży opon do samochodów osobowych i dostawczych
1 kw. 2016 % zmiana rok do roku |
EUROPA* W TYM ROSJA I KRAJE WNP |
EUROPA* BEZ ROSJI I KRAJÓW WNP |
AMERYKA PÓŁNOCNA |
AZJA (BEZ INDII) |
AMERYKA POŁUDNIOWA |
AFRYKA/ INDIE/ BLISKI WSCHOD |
ŁĄCZNIE |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pierwsze wyposażenie |
+ 2% |
+ 4% |
+ 4% |
0% |
– 23% |
+ 7% |
+ 1% |
Rynek wymiany
|
+ 3% | + 3% | + 6% | + 5% | – 2% | + 4% | + 4% |
* Wraz z Turcją
- W pierwszym kwartale tego roku rynki pierwszego wyposażenia i wymiany charakteryzował mocny wzrost, który odzwierciedlał dobrą sytuację w Ameryce Północnej, Europie i Chinach. Dzięki temu Grupa Michelin osiągnęła bardzo dobre wyniki na rynkach pierwszego wyposażenia w Ameryce Północnej, Brazylii, Europie i Chinach.
- Dodatkowo firma odnotowała wzrost udziału w rynku pierwotnym.
- W przypadku opon na wymianę wzrost utrzymywał się na wszystkich rynkach wschodzących.
- Grupa zdobyła znaczne udziały rynkowe w Brazylii, Rosji, Chinach, Azji Wschodniej, Afryce, Indiach i na Bliskim Wschodzie.
- Firma przywróciła rentowność w Europie i skoncentrowała się na sprzedaży poprzez wartości dodane oferty. Grupa oczekuje niedalekiej poprawy niesprzyjającej sytuacji w Ameryce Północnej.
Wolumen sprzedaży opon do samochodów ciężarowych (opony radialne i diagonalne)
1 kw. 2016 % zmiana rok do roku |
EUROPA* W TYM ROSJA I KRAJE WNP |
EUROPA* BEZ ROSJI I KRAJÓW WNP |
AMERYKA PÓŁNOCNA |
AZJA (BEZ INDII) |
AMERYKA POŁUDNIOWA |
AFRYKA/ INDIE/ BLISKI WSCHOD |
ŁĄCZNIE |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pierwsze wyposażenie |
+6% |
+7% |
– 12% |
– 3% |
– 39% |
+ 8% |
– 3% |
Rynek wymiany | + 2% | + 3% | + 4% | – 5% | -4% | 0% | -2% |
Pierwszy kwartał 2016 r. stał pod znakiem spowolnionej dynamiki wzrostu rynków, która wynikała z sytuacji na rynkach wschodzących, pierwszego wyposażenia i bieżnikownia. Rynek europejski pozostała w dobrej kondycji.
Grupa odnotowała znaczący wzrost udziału w rynku dzięki doskonałym wynikom w segmencie pierwszego wyposażenia we wszystkich strefach. Sukces odniosły nowe produkty ze średniej półki, w szczególności marka BFGoodrich w Brazylii i Australii oraz marka Uniroyal w Ameryce Północnej. Marka Michelin wzmocniła swoją pozycję.
W efekcie Michelin zanotował istotny wzrost sprzedaży w Rosji, Europie i Ameryce Północnej.
Na szczególną uwagę zasługuje bardzo dobry odbiór oferty EFFITRAILER MICHELIN Solutions oraz przyspieszenie wdrożenia usług MICHELIN TIRE CARE.
Opony specjalistyczne
Opony przemysłowe: Rynek opon do kopalni kurczył się trzeci rok z rzędu, co wynika z wykorzystywania zapasów opon przez klientów Grupy. Rynek pierwszego wyposażenia kurczy się w dojrzałych strefach, w Chinach utrzymuje się na bardzo niskim poziomie. Segment opon dla infrastruktury i do kamieniołomów jest stabilny na rynkach dojrzałych. Przychody netto ze sprzedaży spadają z uwagi na niekorzystną sytuację w odniesieniu do surowców.
Opony rolnicze: Po spadku w 2015 r. rynki pierwszego wyposażenia wykazują tendencję wzrostową w Europie. W Ameryce Północnej utrzymuje się tendencja spadkowa. Poprawa sytuacji w segmencie opon na wymianę nastąpiła w dojrzałych strefach za sprawą znacznych zakupów dystrybutorów. Sytuacja ekonomiczna w Ameryce Południowej jest nadal bardzo niekorzystna. Strategia Grupy przyniosła wzrost wolumenu sprzedaży. W kontekście obniżek cen i niesprzyjających wahań kursów wymiany walut spółka utrzymuje stabilne przychody.
Opony do jednośladów: Rynki opon do motocykli i skuterów pozostają sprzyjające w Europie, ale kurczą się w Ameryce Północnej i Japonii. Sytuacja na rynkach wschodzących pozostaje dobra. Sprzedaż jest stabilna: wzrost wolumenu równoważy negatywny wpływ regionalnego zróżnicowania asortymentu i wahań kursów walut.
Opony lotnicze: Rynek opon dla lotnictwa komercyjnego nieprzerwanie rośnie napędzany wzrostem ruchu pasażerskiego.
Komentarze