Trzy miesiące po rynkowym debiucie Eagle F1 Asymmetric 3, Goodyear zorganizował specjalne webinarium poświęcone segmentowi opon UHP, jego miejscu na rynku EMEA oraz stojącym za nim rozwiązaniom inżynieryjnym. Poniżej przedstawiamy podsumowanie najważniejszych informacji z tego spotkania.
Nie sposób mówić o rynku opon, nie omawiając przedtem rynku motoryzacyjnego. Przez ostatni rok można było zaobserwować równomierny wzrost sprzedaży samochodów dużych i luksusowych, natomiast ewolucja rynku pojazdów klasy średniej przebiegała niestabilnie, co ilustruje poniższa grafika.
Do niedawna tego rodzaju sytuacja znajdowałaby odzwierciedlenie w równoległej ewolucji poszczególnych segmentów rynku opon. Jednak od 2013 roku obserwujemy, że popyt na ogumienie UHP (dedykowane wysokim prędkościom, nawet powyżej 240 km/h) nie jest już napędzany przez poszczególne klasy pojazdów (na przykład samochodów luksusowych czy sportowych). Decydującym czynnikiem stał się ogólny rozwój parku samochodowego, za sprawą którego coraz więcej aut ze średniej półki cenowej również wymaga opon UHP. Przykładem tej ewolucji jest Golf GTI, co pokazuje poniższa ilustracja:
W rezultacie można się spodziewać, że liczba zamawianych przez producentów na pierwsze wyposażenie opon z wyższymi indeksami prędkości będzie rosnąć wraz ze wzrostem mocy silników o mniejszych pojemnościach.
Miejsce opon UHP na rynku
Sprzedaż opon letnich znacząco zmalała wskutek kryzysu gospodarczego, lecz w porównaniu do innych segmentów, regres w klasie UHP był stosunkowo ograniczony1. Trend ten znajduje odzwierciedlenie w prognozach, które wskazują, że spodziewany skumulowany roczny wskaźnik wzrostu w segmencie UHP wyniesie od 3% do 5% w latach 2015-2020. Segment ten ma więc wyraźny potencjał rozwojowy.
Oczekiwania rynku
Ewolucję rynku opon UHP częściowo wyjaśniać mogą wyniki ankiety, która wykazała, że pięć najważniejszych czynników, na które zwracają uwagę konsumenci, to :
- Droga hamowania na mokrej i suchej nawierzchni;
- Przyczepność na mokrej nawierzchni;
- Dłuższe przebiegi;
- Hamowanie przy dużej prędkości;
- Dobry stosunek jakości do ceny.
Eagle F1 Asymmetric 3
Podczas tegorocznych Targów Motoryzacyjnych w Genewie Goodyear z dumą zaprezentowaliśmy najnowszy produkt z odnoszącej sukcesy linii Eagle – oponę Eagle F1 Asymmetric 3.
Zespół inżynierów Goodyeara poświęcił ponad 36 tys. godzin na prace badawczo-rozwojowe nad nowym modelem. Opona przeszła ponad 5000 prób, podczas których przejechano łącznie 330 tys. kilometrów. Nowe lub ulepszone kluczowe technologie można odnaleźć w trzech elementach ogumienia (bieżnik, mieszanka i konstrukcja). Razem tworzą one niezawodną oponę klasy UHP, zapewniającą następujące zalety:
- Droga hamowania: Eagle F1 Asymmetric 3 jest wyposażona w Technologię Active Braking, która zwiększa powierzchnię styku opony z podłożem podczas hamowania, co umożliwia skrócenie drogi niezbędnej do zatrzymania samochodu.
- Przyczepność: zawierająca lepką żywicę mieszanka zwiększająca przyczepność zapewnia optymalne przyleganie opony do drogi.
- Kierowanie: w porównaniu z poprzednim modelem, opona Eagle F1 Asymmetric 3 ma mocniejszą, a zarazem lżejszą konstrukcję, która poprawia trakcję, zachowanie w zakrętach oraz efektywność paliwową, a także spowalnia zużycie bieżnika.
Opona Eagle F1 Asymmetric 3 uzyskała dobre wyniki w porównaniu z konkurentami w niezależnym teście przeprowadzonym przez TÜV Süd, w szczególności w zakresie:
- Hamowania na mokrej nawierzchni: droga hamowania krótsza o 2,6 metra na mokrej nawierzchni, co oznacza wynik lepszy o 9% 1;
- Hamowania na suchej nawierzchni: droga hamowania krótsza o 1,3 metra na suchej nawierzchni, czyli wynik lepszy o 4%5;
- Trakcja na mokrej nawierzchni: wynik lepszy o 4%5.
W tych samych testach wykazano również, że opory toczenia są niższe o 10,9% w porównaniu ze średnią trzech testowanych konkurentów, co przełożyło się na 2 miejsce pod względem oporów toczenia wśród wszystkich testowanych marek opon2.
Ponadto test niezależnej organizacji DEKRA wykazał, że opona Eagle F1 Asymmetric 3 oferuje dłuższą o 31% żywotność bieżnika w porównaniu z trzema głównymi konkurentami3, co oznacza możliwość przejechania aż 11 528 kilometrów więcej.
Komentarze