Najnowsze technologie, pierwotnie dostępne tylko w samochodach klasy premium, szybko trafiają do bardziej dostępnych cenowo pojazdów. Dużą popularność zyskują systemy wspomagania kierowcy, składające się z kamer i radarów. Dla zapewnienia bezpieczeństwa, muszą być one kalibrowane. O sytuacjach, gdy jest to konieczne opowiada Zenon Rudak z Działu Technicznego Hella Polska.
Jakie rodzaje czujników wykorzystują systemy wspomagania kierowcy?
Zenon Rudak: Systemy wspomagania kierowcy, do których możemy zaliczyć asystenta pasa ruchu, aktywny tempomat, system ostrzegania o kolizji oraz hamowania awaryjnego, system rozpoznawania znaków drogowych, system świateł adaptacyjnych – działanie wszystkich tych systemów opierają się na dwóch rodzajach czujników radarowych i optycznych. Radarowe montowane są zwykle w rejonie grilla pojazdu, natomiast optyczne umieszcza się na przedniej szybie.
Kiedy czujniki te wymagają kalibracji?
Kalibracja jest konieczna przy zmianie geometrii pojazdu, wymianie przedniej szyby (co ważne, trzeba dokonać jej po zastygnięciu kleju), czy po demontażu pasa przedniego. Jazda samochodem z rozkalibrowaną kamerą lub czujnikiem radarowym jest niebezpieczna zarówno dla kierowcy, jak i innych uczestników ruchu. Kierowca traci wówczas wszystkie funkcje układów pomagających w uniknięciu kolizji, a elektronika może niesłusznie ostrzegać go o zjeżdżaniu z pasa ruchu. Z kolei inni kierowcy są narażeni na oślepianie przez system adaptacyjnych świateł drogowych, który będzie niewłaściwie przysłaniał reflektory.
W jaki sposób dokonuje się kalibracji czujników?
Do kalibracji systemów wspomagania kierowcy Hella Gutmann Solutions oferuje CSC-Tool – wielomarkowy system, umożliwiający warsztatom kalibrację tych systemów w najróżniejszych modelach pojazdów. Składa się on ze wspornika z paskiem regulacyjnym oraz głowicami pomiarowymi z dwoma wspornikami kół. System można uzupełniać o tablice kalibracyjne dla różnych producentów pojazdów, jak również o dodatkowe moduły do kalibracji różnych systemów wspomagania kierowcy. W połączeniu testerami mega macs można w ten sposób kalibrować np. przednią kamerę asystenta pasa ruchu czy kamerę adaptacyjnego systemu oświetlenia.
Ze względu na to, że każdy producent zaprojektował inne tablice do kalibracji kamer, Hella oferuje do CSC-Tool 9 tablic. Są też takie marki, jak BMW czy Opel, które do kalibracji kamer nie wymagają zastosowania tablic, lecz jazdy kalibracyjnej. Taką jazdę można przeprowadzić z wykorzystaniem testerów mega macs.
Jak szybko popularyzują się kamery i radary systemów wspomagania kierowcy w samochodach? Czy jest to już popularne w Polsce rozwiązanie?
Do niedawna rozwiązania te były zarezerwowane dla flagowych modeli producentów. Obecnie można je spotkać w pojazdach segmentu C, na przykład w Toyocie Auris czy VW Golfie. Jest to na tyle nowa technologia, że wyposażone w nią pojazdy często są jeszcze objęte gwarancją, dlatego stosunkowo rzadko pojawiają się w warsztatach niezależnych. Jednak z czasem można spodziewać się coraz częstszych wizyt samochodów z kamerami i radarami poza ASO.
Czy w zachodniej Europie urządzenie CSC-Tool zyskało już popularność?
Tam popularność urządzeń do kalibracji czujników systemów wspomagania kierowcy w pewien sposób wymuszają ubezpieczyciele. Serwisy zajmujące się wymianą szyb muszą zakończyć naprawę kalibracją kamery. W przeciwnym razie odmawiają wypłaty pieniędzy za naprawę.
Komentarze