Pierwszy rok budowy Europejskiego Centrum Logistyki i Rozwoju w Zakroczymiu

23 marca 2016, 12:06

W ciągu ostatniego roku, 15-hektarowy teren zakupiony przez Inter Cars w 2013 roku w Zakroczymiu zmienił się nie do poznania. To właśnie tu powstaje największe w Europie Środkowo-Wschodniej centrum logistyczne branży motoryzacyjnej. W marcu 2016 r. minął rok od rozpoczęcia prac budowlanych.

Obecnie zaawansowanie wszystkich robót budowlanych można ocenić na 90 – 95%. W związku z tym rozpoczęto już odbiory: głównego budynku biurowo–socjalnego, dyspozytorni i budynków technicznych (wartowni, portierni i stacji uzdatniania wody).

Zakończone są roboty drogowe. Przed budynkiem biurowym oraz halami magazynowymi powstał ogromny parking osobowy, a także rozbudowano parkingi dla dostawców (na ok. 60 samochodów ciężarowych). Ponadto, wykonano drogi dojazdowe, chodniki i zagospodarowano tereny zielone.

Na przełomie roku 2015 i 2016 ukończone zostały również prace związane z budową głównej hali, czyli najważniejszego obiektu centrum. Ma ona powierzchnię 30 tys. m2. Zakończenie budowy umożliwiło rozpoczęcie robót, związanych z zagospodarowaniem wnętrza. W ok. 50% wykonano już zabudowę regałową. Docelowo ma ona liczyć 4 piętra, po 14 tys. m2 każde. To da łącznie 56 tys. m2 regałów. Dodatkowo powstaje dwupoziomowa platforma stalowa o powierzchni po 1,4 tys. m2 na każdym poziomie. W zabudowie regałowej znajdzie się system tryskaczowy, dzięki czemu magazyn będzie doskonale chroniony na wypadek zagrożenia pożarowego.

Oprócz budowy nowej hali, na terenie Europejskiego Centrum Logistyki i Rozwoju zajęto się dostosowaniem istniejących już dwóch budynków. W pierwszej hali magazynowej, na powierzchni 5000 m2, będzie możliwe składowanie do 80 tys. sztuk opon. W drugiej hali, takiej samej wielkości, magazynowane będą towary łatwopalne i części karoseryjne.

Od października trwa instalacja składowych innowacyjnego systemu do sortowania towarów. Obecnie jest ona gotowa w ok. 60%. Wykonano już najważniejsze elementy: crossbelt sorter (dzielący towar na klientów) i shoe–sorter (dzielący opakowania wysyłkowe na kierunki). Do zrobienia została część taśmociągu – ok. 3 km z 11 km.

Otwarcie Europejskiego Centrum Logistyki i Rozwoju planowane jest na styczeń 2017 roku. Jego budowa ma kosztować ponad 155 mln zł.

Czym jest ILS?

ILS Sp. z o.o. to dostawca usług i rozwiązań logistycznych, który obsługuje grupę Inter Cars SA, jak również podmioty zewnętrzne. Celem spółki jest stworzenie Europejskiego Centrum Logistyki i Rozwoju jako strategicznego punktu logistycznego opartego na innowacyjnych rozwiązaniach technologicznych, który zwiększy wydajność przepływu towarów.

Będzie to najnowocześniejszy magazyn zajmujący się dystrybucją części zamiennych w Europie. Ma on przejąć główny ciężar obsługi klientów. Centrum w Zakroczymiu będzie sercem logistyki Inter Cars. Stąd towar będzie wysyłany do magazynów regionalnych w Polsce (w Poznaniu, Wrocławiu i Sosnowcu) oraz w Rydze i Braszowie, a także do okolicznych filii i warsztatów. Zostaną w nim wykorzystane najnowsze technologie i metody dotychczas używane tylko przez firmy amerykańskie. Inwestycja ma znaczenie strategiczne – pozwoli sprostać wyzwaniom dalszego, równie szybkiego rozwoju na rynku krajowym oraz całej Europy Centralnej i Wschodniej w perspektywie kolejnych lat.

Europejskie Centrum Logistyki i Rozwoju w liczbach:

– 15 ha – powierzchnia całego terenu inwestycyjnego w Europejskim Centrum Logistyki i Rozwoju ILS w Zakroczymiu
– 40 000 m2 – łączna powierzchnia magazynowa
– 30 000 m2 – powierzchnia głównej hali
– po 5 000 m2 – powierzchnie dwóch mniejszych hal
– 56 000 m2 – łączna powierzchnia zabudowy regałowej w głównej hali
– 11 km – długość taśmociągu w hali głównej
– ponad 500 000 – sztuk towaru dziennie będzie w stanie wydać ILS
– ponad 2 500 – paczek wyda ILS w ciągu godziny
– 99% – pewności prawidłowego sortowania produktów daje nowoczesny system sorterów
– 50 – na tyle różnych kierunków będzie można w jednym czasie sortować towar w ILS

Kalendarium inwestycji:

– 2012/2013 r. – zakup przez Inter Cars terenu inwestycyjnego pod budowę Europejskiego Centrum Logistyki i Rozwoju
– czerwiec 2014 r. – Rada Ministrów wyraziła zgodę na rozszerzenie Wamińsko – Mazurskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej o tereny znajdujące się w Zakroczymiu. Spółka ILS otrzymała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Strefy
– styczeń 2015 r. – podpisanie umowy z generalnym wykonawcami Europejskiego Centrum Logistyki i Rozwoju ILS: firmą Goldbeck i firmą Beumer (dostawcą systemów sorterów)
– marzec 2015 r. – rozpoczęcie prac budowlanych
– maj 2015 r. – oficjalne rozpoczęcie budowy, podpisanie aktu erekcyjnego
– październik 2015 r. – rozpoczęcie montażu systemu sorterów i taśmociągu
– grudzień 2015 r./styczeń 2016 r. – zakończenie budowy głównej hali
– styczeń 2016 r. – rozpoczęcie montażu zabudowy regałowej
– marzec 2016 r. – minął rok od wbicia pierwszej łopaty na placu budowy. Zaawansowanie wszystkich robót budowalnych wynosi 90 – 95%.

Kolejne kroki:

– maj 2016 r. – odbiór gotowej zabudowy regałowej
– lipiec 2016 r. – zgłoszenie gotowości odbioru ostatnich elementów inwestycji do służb (Straży Pożarnej, Sanepidu)
– wrzesień 2016 r. – planowane uzyskanie prawomocnego pozwolenia na użytkowanie hali głównej
– październik/listopad 2016 r. – pierwsze zatowarowanie magazynu; testy systemu z towarem
– styczeń 2017 r. – główne zatowarowanie; inauguracja działalności Europejskiego Centrum Logistyki i Rozwoju ILS

Dowiedz się więcej

Budowa Europejskiego Centrum Logistyki w dwie minuty – film
Budowa Europejskiego Centrum Logistyki w dwie minuty – film

Europejskie Centrum Logistyki i Rozwoju ILS w Zakroczymiu powstaje z rozmachem. Budowa, która ma kosztować ponad 155 mln zł ma zostać ukończona w styczniu 2017 roku. Krótki film prezentuje dotychczasowe postępy prac. Europejskie Centrum Logistyki i Rozwoju w Zakroczymiu będzie największym w Europie Środkowo-Wschodniej centrum logistycznym branży motoryzacyjnej. Obok wielkości -15 ha terenu inwestycyjnego, 40 […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!