Piszczenie klocków hamulcowych to jedna z usterek szczególnie kłopotliwych dla użytkownika pojazdu. Dźwięk, pojawiający się po naciśnięciu na pedał hamulca potrafi być irytujący. Wyjaśniamy, co powoduje piszczenie klocków i jak temu zjawisku zapobiegać.
Co tak naprawdę słyszymy?
Nieprzyjemny dźwięk, który ludzkie ucho odczytuje jako pisk jest efektem wystąpienia drgań o wysokiej częstotliwości. Fachowcy określają wszelkie słyszalne wibracje powstające w czasie pracy pojazdu mianem zjawisk wibroakustycznych. Niektóre z tych zjawisk są szczególnie niepożądane.
Przyczyną pisku układu hamulcowego jest zmiana siły tarcia pod wpływem prędkości. Oznacza to, że podczas stykania się klocka hamulcowego z tarczą, chwilowo dochodzi do obniżenia siły tarcia i ponownego jej zwiększenia. Wówczas elementy układu wpadają w rezonans, który odbieramy jako pisk.
Co jest przyczyną tej nierównomiernej siły tarcia? Najczęściej brak odpowiedniego spasowania elementów układu, właściwości materiałów, z których zostały wykonane oraz ich cechy geometryczne (np. kształt, grubość). Minimalizacja wszystkich procesów wibroakustycznych w układzie hamulcowym, wymaga odpowiedniego zestawienia ze sobą ponad dwudziestu parametrów, które mogą odpowiadać za powstawanie drgań.
Co zrobić, kiedy piszczy?
Ze względu na powyższe, w warunkach warsztatowych bardzo często trudno jest jednoznacznie stwierdzić, co jest przyczyną piszczenia hamulców w konkretnym przypadku. Bywa oczywiście, że przyczyna jest ewidentna – jak np. zużycie warstwy ciernej klocka hamulcowego, ale są też sytuacje trudne do diagnozowania. Z tego powodu najlepiej starać się już na etapie montażu klocków, eliminować wszystkie możliwe nieprawidłowości. Bardzo istotny jest stan elementów mocujących elementy cierne. Należy sprawdzić go przy każdej wymianie. Zacisk, prowadnice klocków, piasta powinny być wyczyszczone, tak by wyeliminować możliwość dostania się zanieczyszczeń pomiędzy powierzchnie cierne klocka i tarczy. Należy sprawdzić czy powierzchnia piasty nie jest zdeformowana, bądź zniszczona. Drobne elementy montażowe (podkładki, sprężyny itp.) powinny być wymieniane przy montażu nowych klocków hamulcowych. Staranność przy procesie wymiany znacznie zmniejszy prawdopodobieństwo występowania zjawisk wibroakustycznych, słyszalnych dla ludzkiego ucha. Poprawność wykonanej naprawy można stwierdzić dopiero po przejechaniu około 200 km. Właśnie taki dystans na tzw. „dotarcie” zwykle zastrzegają producenci klocków hamulcowych.
Najczęściej wskazywaną przyczyną występowania piszczenia w układzie hamulcowym jest jakość klocka hamulcowego. Statystycznie rzecz biorąc – jak pokazuje praktyka warsztatowa – teza ma swoje uzasadnienie. Właśnie dlatego warto wybrać klocki hamulcowe wysokiej jakości, dopasowane do konkretnego modelu samochodu. Taką możliwość daje np. katalog produktów marki FAST. FAST specjalizuje się w samochodach grupy FIAT (Fiat, Alfa Romeo, Iveco), ale posiada szeroką ofertę klocków hamulcowych, także dla pojazdów innych marek. Klocki wysokiej jakości, takie jak produkty marki FAST, bezbłędnie zamontowane będą służyć długo, bezawaryjnie i co również istotne, bezgłośnie.
Czy pisk to zawsze awaria?
I tak i nie. Charakterystyka niektórych układów hamulcowych, przeważnie tych w pojazdach przygotowanych do motosportu warunkuje częste występowanie drgań, a więc i nieprzyjemnych dla ucha dźwięków. W autach sportowych, klocki nie są montowane „na sztywno”, potrzebują czasu, by dopasować się do tarczy. Wcześniej często częściowo o nią trą podczas jazdy.
Skład mieszanki ciernej klocków przystosowanych do zastosowań ekstremalnych jest inny niż standardowo. Nie mówimy tu tylko o klockach sportowych, ale także stosowanych w pojazdach poddawanych obciążeniom większym niż standardowe. Są twardsze i bardziej odporne na wysokie temperatury. Oznacza to, że wolniej się nagrzewają, szybciej zużywają i piszczą, ale za to skuteczniej hamują, a to właśnie jest priorytetem w ich przypadku.
W ofercie marki FAST znajdują się klocki hamulcowe do zastosowań ekstremalnych – FAST HD. Zostały one opracowane z myślą o układach hamulcowych pojazdów dostawczych, poddawanych dużym przeciążeniom. Mają zapewnić bezwzględne bezpieczeństwo i pewność hamowania. Ich dodatkowym atutem jest wysoka odporność na drgania, przez co inaczej niż większość produktów tego typu, zapewniają wysoki komfort pracy. FAST HD to skuteczne i zarazem ciche klocki dla najbardziej wymagających użytkowników.
Marka FAST posiada także pełną gamę części do układów zawieszenia (wahacze, amortyzatory, resory, sprężyny, sworznie, końcówki drążków, tulejki). Z całością oferty można zapoznać się na stronie internetowej firmy Celkar: https://vanking.plhttps://vanking.plhttps://vanking.pl/fast/ – oficjalnego dystrybutora marki FAST na rynku polskim.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Kwiatek, 20 marca 2016, 16:10 0 0
NO niezłe :) pi tu , pi tu o piszczeniu klocków a tu ryp reklama o pseudo marce FAST !!!
ile jeszcze wjedzie do tego dziadostwa do kraju ??? czy ktoś to powstrzyma ??
może czas na prawdziwą certyfikację części tak jak zabawek ??? !!!!
Odpowiedz
Nieprofesjonalny, 22 marca 2016, 19:10 0 0
Kolego Kwiatek , a czy wiesz co to za marka że się wypowiadasz ? Wiesz w czym się specjalizują i jaką mają opinię ? A myślisz że marka Bos... Lu.... czy inne jakiej są produkcji . Bo po twoim komentarzu widzę że nie wiesz kto jest producentem a kto pakowaczem czy regenaretorem , Miłego wieczoru życzę .
Odpowiedz