Rekordowy eksport i produkcja części motoryzacyjnych w 2015 r.

9 marca 2016, 15:45

Polskie fabryki związane z motoryzacją, zarówno producenci części, jak również fabryki produkujące samochody, zanotowały kolejny rekordowy rok. Nasze firmy są bardzo konkurencyjne ponieważ produkują tanio, a jednocześnie w bardzo wysokiej jakości.

Dynamiczna branża

W 2015 roku wartość eksportu branży po raz pierwszy w histori przekroczyła 20 mld euro. Rok 2016 również ma przynieść kolejne wzrosty. Główny w tym udział producentów części motoryzacyjnych. Polska jest jednym z kluczowych dostawców dla europejskich fabryk motoryzacyjnych. Nad Wisłą swoje fabryki mają: Bosch, Delphi, TRW, Brembo, Valeo, Filtron czy polski  Boryszew.

Fabryka Brembo w Dąbrowie Górniczej

Zdecydowana większość produkcji kierowana jest na rynki europejskie. Szacuje się, że prawie 89% producentów części motoryzacyjnych eksportuje do krajów UE. Najważniejszym odbiorcą jest rynek niemiecki, duży eksport kierowany jest także do Włoch i Wielkiej Brytanii. Coraz większego znaczenia nabierają także rynki Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie polskie firmy dostarczają swoje wyroby dla fabryk samochodów w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech.


Warto również wspomnieć o polskim przemyśle produkującym znakomite polskie autobusy. Nasz kraj jest znaczącym producentem w Europie, a za granicą jeździ coraz więcej pojazdów wyprodukowanych nad Wisłą. Swoje pojazdy w Polsce produkuje także Volvo czy MAN. W całej tej układance eksportowej bardzo ważnym graczem jest również producent naczep Wielton, który coraz śmielej radzi sobie w całej Europie. Ostatnio firma z Wielunia otworzyła nawet spółkę Wielton GmbH z siedzibą we Frankfurcie nad Menem, która ma się zajmować sprzedażą i serwisem na terenie Niemiec, Austrii i Szwajcarii.

Centrum Badawczo-Rozwojowe Wielton w Wieluniu

Czas na egzotykę

Rynek zatrudnienia również zauważa tę zmianę  „W związku z ostatnimi inwestycjami i reinwestycjami dużych producentów z branży motoryzacyjnej, jako firma rekrutacyjna, obserwujemy znaczący wzrost zapotrzebowania na kadrę inżynierską w tym właśnie sektorze. Nie jest to spowodowane wzrostem zatrudnienia tylko i wyłącznie u producentów aut, ale przede wszystkim rozwojem producentów części, którzy zwiększają zatrudnienie w ramach własnych struktur w odpowiedzi na nowe zamówienia. – powiedział nam Piotr Zygmunt Senior Account Manager z Hays Response firmy zajmującej się Human Resources. – Szczególnie dużym wzięciem cieszą się Inżynierowie od Nowych Uruchomień, Inżynierowie Jakości czy Technolodzy Procesów. – dodaje.

Przemysł motoryzacyjny ma bardzo dobre perspektywy wzrostu produkcji na świecie. Miejmy nadzieję, że polskie firmy będą miały w tym znaczący udział. Kilkaset fabryk dostawców i poddostawców branży motoryzacyjnej działających w Polsce to motor gospodarki i jednocześnie jej wizytówka za granicą. Jeżeli nie dojdzie do większych zawirowań na światowych rynkach i trend ten będzie kontynuowany, polscy producenci części motoryzacyjnych mogą liczyć na kilka tłustych lat, które napędzane będą dynamicznym eksportem we wszystkie strony świata.

Źródła: Bzwbk.pl Program Rozwoju Eksportu

Dowiedz się więcej

Eksporterzy i importerzy z optymizmem wchodzą w rok 2014
Eksporterzy i importerzy z optymizmem wchodzą w rok 2014

Notowany w Polsce wzrost gospodarczy w dużej mierze jest zasługą eksporterów wytwarzanych w kraju wyrobów, wśród których ważną rolę ogrywają firmy z branży motoryzacyjnej (w tym producenci części motoryzacyjnych). Według najnowszych badań, rok 2014 powinien być udany dla eksporterów. Także importerzy nie obawiają się większych przeszkód w swojej działalności w nowym roku. Akcenta, instytucja płatnicza […]

Branża motoryzacyjna coraz silniejsza
Branża motoryzacyjna coraz silniejsza

Branża motoryzacyjna umacnia swoją pozycję w polskiej gospodarce. Eksport produktów motoryzacyjnych stanowi już około 15 proc. ogółu wartości eksportu towarowego. Od kilku lat wciąż rośnie rola producentów części i akcesoriów samochodowych, których wyniki przekładają się na wzrost całej branży. Oficjalne dane pokazują, że w skali roku eksport produktów motoryzacyjnych wynosi 14,4 proc. (w 2013 r.) […]

Potrzebny jak mechanik
Potrzebny jak mechanik

Prawie połowa firm ma problem z obsadzeniem wakatów. Zwłaszcza jeśli poszukuje wykwalifikowanych pracowników fizycznych, kadry technicznej czy inżynierów. W przeprowadzanym na zlecenie ManpowerGroup badaniu Niedobór Talentów 2015 wzięło udział 41.700 menedżerów ds. rekrutacji z 42 krajów świata. Celem raportu było zidentyfikowanie odsetka pracodawców mających problemy z obsadzaniem etatów, najtrudniejszych do obsadzenia stanowisk oraz powodu takiej sytuacji. Trendy globalne […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Mateusz, 26 maja 2016, 23:41 0 0

Mamy też coraz lepszą kontrolę jakości części, przoduje w tym CRS Polska. Jest się z czego cieszyć.

Odpowiedz