Polskie fabryki związane z motoryzacją, zarówno producenci części, jak również fabryki produkujące samochody, zanotowały kolejny rekordowy rok. Nasze firmy są bardzo konkurencyjne ponieważ produkują tanio, a jednocześnie w bardzo wysokiej jakości.
Dynamiczna branża
W 2015 roku wartość eksportu branży po raz pierwszy w histori przekroczyła 20 mld euro. Rok 2016 również ma przynieść kolejne wzrosty. Główny w tym udział producentów części motoryzacyjnych. Polska jest jednym z kluczowych dostawców dla europejskich fabryk motoryzacyjnych. Nad Wisłą swoje fabryki mają: Bosch, Delphi, TRW, Brembo, Valeo, Filtron czy polski Boryszew.
Fabryka Brembo w Dąbrowie Górniczej
Zdecydowana większość produkcji kierowana jest na rynki europejskie. Szacuje się, że prawie 89% producentów części motoryzacyjnych eksportuje do krajów UE. Najważniejszym odbiorcą jest rynek niemiecki, duży eksport kierowany jest także do Włoch i Wielkiej Brytanii. Coraz większego znaczenia nabierają także rynki Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie polskie firmy dostarczają swoje wyroby dla fabryk samochodów w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech.
Warto również wspomnieć o polskim przemyśle produkującym znakomite polskie autobusy. Nasz kraj jest znaczącym producentem w Europie, a za granicą jeździ coraz więcej pojazdów wyprodukowanych nad Wisłą. Swoje pojazdy w Polsce produkuje także Volvo czy MAN. W całej tej układance eksportowej bardzo ważnym graczem jest również producent naczep Wielton, który coraz śmielej radzi sobie w całej Europie. Ostatnio firma z Wielunia otworzyła nawet spółkę Wielton GmbH z siedzibą we Frankfurcie nad Menem, która ma się zajmować sprzedażą i serwisem na terenie Niemiec, Austrii i Szwajcarii.
Centrum Badawczo-Rozwojowe Wielton w Wieluniu
Czas na egzotykę
Rynek zatrudnienia również zauważa tę zmianę „W związku z ostatnimi inwestycjami i reinwestycjami dużych producentów z branży motoryzacyjnej, jako firma rekrutacyjna, obserwujemy znaczący wzrost zapotrzebowania na kadrę inżynierską w tym właśnie sektorze. Nie jest to spowodowane wzrostem zatrudnienia tylko i wyłącznie u producentów aut, ale przede wszystkim rozwojem producentów części, którzy zwiększają zatrudnienie w ramach własnych struktur w odpowiedzi na nowe zamówienia. – powiedział nam Piotr Zygmunt Senior Account Manager z Hays Response firmy zajmującej się Human Resources. – Szczególnie dużym wzięciem cieszą się Inżynierowie od Nowych Uruchomień, Inżynierowie Jakości czy Technolodzy Procesów. – dodaje.
Przemysł motoryzacyjny ma bardzo dobre perspektywy wzrostu produkcji na świecie. Miejmy nadzieję, że polskie firmy będą miały w tym znaczący udział. Kilkaset fabryk dostawców i poddostawców branży motoryzacyjnej działających w Polsce to motor gospodarki i jednocześnie jej wizytówka za granicą. Jeżeli nie dojdzie do większych zawirowań na światowych rynkach i trend ten będzie kontynuowany, polscy producenci części motoryzacyjnych mogą liczyć na kilka tłustych lat, które napędzane będą dynamicznym eksportem we wszystkie strony świata.
Źródła: Bzwbk.pl Program Rozwoju Eksportu
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Mateusz, 26 maja 2016, 23:41 0 0
Mamy też coraz lepszą kontrolę jakości części, przoduje w tym CRS Polska. Jest się z czego cieszyć.
Odpowiedz