Akumulator w pełni naładowany, o odpowiedniej gęstości elektrolitu, zamarza dopiero przy -68 °C. Dlaczego zatem niemal każdy kierowca, wsiadając do samochodu zimowym porankiem, zadaje sobie to samo pytanie: „Odpali dzisiaj?”.
Temperatury bliskie -70 °C poniżej zera raczej nam nie grożą, pokazują jednak, na jakie warunki atmosferyczne przygotowane są akumulatory pod względem technologicznym. Aby akumulator tę odporność jednak zachował musi być spełniony jeden podstawowy warunek – musi być w pełni naładowany. Rozładowany akumulator odmawia posłuszeństwa już przy -2°C, w skrajnej sytuacji zamarzając oraz poddając się nieodwracalnym zniszczeniom.
Ilość energii, którą możemy pobrać z akumulatora, zależy od jego temperatury, spadek temperatury akumulatora od +25°C do -20°C obniża ją o połowę. Dla akumulatora częściowo rozładowanego pojemność/sprawność będzie proporcjonalnie mniejsza. Przyczyną jest to, że wewnętrzny opór rośnie, a reakcja chemiczna przebiega wolniej. Jednocześnie taka sama zmiana temperatury silnika powoduje, dwukrotny wzrost natężenia prądu pobieranego przez rozrusznik w chwili rozruchu silnika. Dlatego ważne jest, aby akumulator zamontowany w samochodzie był w pełni naładowany. Zamontowanie niedoładowanego akumulatora w samochodzie, dodatkowo niesystematycznie użytkowanym, może spowodować jego głębokie rozładowanie, a w konsekwencji uszkodzenie.
Z tych właśnie powodów uznany producent akumulatorów firma EXIDE TECHNOLOGIES wprowadziła i z powodzeniem stosuje w swoich najlepszych produktach unikalną technologię Carbon Boost. Akumulatory Centra Futura Carbon Boost ładują się do 1,5 raza szybciej dzięki zastosowaniu opatentowanych dodatków węglowych. Technologię tę odkryto podczas prac rozwojowych nad gamami AGM i EFB, co doprowadziło do polepszenia zdolności przyjmowania ładunku i znaczącego skrócenia czasu ładowania. Akumulator Centra Futura Carbon Boost został zaprojektowany, aby sprostać ekstremalnym temperaturom i wymaganiom pojazdów z bogatym wyposażeniem, intensywnie użytkowanym.
Akumulatory wykorzystujące dodatki węgla (należą do nich również produkty z gamy EXIDE PREMIUM) charakteryzują się dodatkowo jakże istotnymi zaletami użytkowymi w postaci 30% większej mocy rozruchowej oraz zastosowaniem w ekstremalnych warunkach pogodowych (głównie podczas niskich temperatur) oraz w ruchu miejskim.
Efekty działania formuły Carbon Boost
W wyniku rozładowywania akumulatora nieprzewodzące cząsteczki siarczanów stopniowo pokrywają płyty ujemne, izolując je od elektrolitu. W takiej sytuacji duża ilość energii jest wykorzystywana na rozpuszczenie siarczanów, co obniża efektywność ładowania. Wysoko powierzchniowy węgiel w akumulatorach Centra Futura Carbon Boost zapewnia doskonałe przewodnictwo, dzięki czemu siarczany rozpuszczają się znacznie szybciej.
1,5 razy szybsze ładowanie
Centra Futura Carbon Boost ma lepszą zdolność przyjmowania ładunku (ładuje się do 1,5 raza szybciej niż standardowe akumulatory). Często akumulator jest pierwszą przyczyną awarii samochodu*. Dzięki szybkiemu ładowaniu akumulator jest naładowany w większym stopniu, co w określonych warunkach użytkowania (niskie temperatury, ruch miejski) przekłada się na wydłużenie jego żywotności.
Wyście awaryjne
Dobrze jest jednak mieć w zanadrzu wyjście awaryjne i w przypadku, gdy samochód z powodu np. rozładowanego akumulatora nie chce zapalić, posiadać pod maską akumulator z pakietem assistance. Takie rozwiązaniu oferuje również gama akumulatorów CENTRA FUTURA i EXIDE PREMIUM. Kliknij po więcej informacji na tem temat.
* Statystyki awarii wg ADAC 2013 (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club)
Komentarze