Samochód asystentem kierowcy – wizja Bosch

23 grudnia 2015, 11:01

Internet w samochodzie nie musi być tylko gadżetem. Może uczynić jazdę bezpieczniejszą i bardziej efektywną. Bosch pokaże podczas targów CES w Las Vegas funkcje online i systemy wspomagania kierowcy, które mają zminimalizować rozproszenie uwagi kierowcy, na przykład ekran dotykowy z elementami haptycznymi, który daje poczucie obsługi mechanicznych przycisków klawiatury.

Samochód – osobisty asystent kierowcy

Wizję samochodu przyszłości Bosch zaprezentuje w hali North. Tutaj zwiedzający będą mogli w showroomie Boscha zapoznać się z nowymi sposobami komunikacji pomiędzy ludźmi a urządzeniami i pojazdami. Deska rozdzielcza i konsola środkowa w pojeździe demonstracyjnym zostały przekształcone w pełni elektroniczny wyświetlacz. Informacje pokazywane na tym ekranie zmieniają się w zależności od aktualnego otoczenia pojazdu. Jeśli z prawej strony zbliża się pieszy to następuje wyzwolenie sekwencji oświetlenia, aby ostrzec kierowcę.

Dzięki możliwości skomunikowania samochodu z inteligentnym budynkiem, możliwe będzie zdalne zarządzanie takimi funkcjami jak włączenie ogrzewania czy uruchomienie alarmu. Ponadto w sytuacji kiedy na przykład przed zamkniętymi drzwiami do domu będzie stał kurier z paczką, to wystarczy, aby kierowca położył palec na wyświetlaczu w pojeździe i wpuścił kuriera na chwilę do domu potwierdzając odbiór przesyłki.

Samochód asystentem kierowcy - wizja Bosch

Ekran dotykowy, który działa jakby miał prawdziwe przyciski

Jeszcze przed rozpoczęciem targów Bosch otrzymał nagrodę CES 2016 Innovation Award w kategorii „In-Vehicle Audio/Video” za nowy ekran dotykowy. To urządzenie generuje różne faktury powierzchni, dzięki czemu kierowca na wyświetlaczu może wyczuwać realne elementy. Dotykowe sprzężenie zwrotne sprawia, że obsługa aplikacji informacyjno-rozrywkowych, takich jak nawigacja, radio i funkcje smartfonu, staje się łatwiejsza. Często kierowcy nie będą musieli nawet spoglądać na informacje wyświetlane na ekranie, aby nimi sterować – zamiast tego, będą mogli skupić uwagę na tym co dzieje się na drodze. Ekran generuje powierzchnie, które mogą być w dotyku szorstkie, gładkie i z deseniem, wskazując różne przyciski i funkcje; dopiero mocniejsze naciśnięcie przycisku powoduje uruchomienie polecenia. Cechą wyróżniającą jest to, że ekran dotykowy wyglądem nie różni się od zwykłego wyświetlacza, a mimo to daje użytkownikowi wrażenie, że naciska prawdziwe przyciski.

Informacje w chmurze – ostrzeżenie o pojeździe jadącym pod prąd

Łączność z internetem sprawia, że informacje dla kierowcy są bardziej aktualne. Jest to szczególnie ważne, jeśli chodzi o kierowców jadących pod prąd. Na ogół wysłanie ostrzeżenia przez stacje radiowe trwa kilka minut, podczas gdy w jednej trzeciej przypadków jazda pod prąd kończy się tragicznie po około 500 metrach. Bosch pracuje nad nowym, opartym na chmurze systemem ostrzegania, który pozwoli powiadomić kierowców o wszelkich zagrożeniach zaledwie w dziesięć sekund po ich powstaniu. Jako zwykły moduł oprogramowania może być zintegrowany przy niskich kosztach w aplikacjach na smartfony lub w istniejących systemach audio. W celu wykrycia pojazdu jadącego pod prąd, funkcja oparta na chmurze porównuje rzeczywisty, anonimowy ruch pojazdów na wjeździe na autostradę z dozwolonym kierunkiem jazdy. Jeśli istnieje rozbieżność, kierowca jadący pod prąd jest ostrzegany o swoim błędzie w ciągu kilku sekund. Ponadto w tym samym czasie samochody poruszające się w przeciwnym kierunku są informowane o niebezpieczeństwie. Od 2016 roku nowa funkcja będzie dostępna jako usługa cloud.

Autopilot od 2020 roku

Samochody autonomiczne wyjadą na autostrady w roku 2020. Na targach CES 2016 Bosch zaprezentuje w kolejnym pojeździe demonstracyjnym w Sands Expo systemy i czujniki umożliwiające automatyzację jazdy. Goście targów będą mogli dowiedzieć się, jak działa autopilot – zautomatyzowany system, który przejmuje wszystkie zadania i obowiązki kierowcy na autostradach. Wspomniane rozwiązanie techniczne jest już w fazie badań na drogach publicznych. Bosch testuje zautomatyzowane jazdę na autostradach w Niemczech i Stanach Zjednoczonych oraz Japonii. W przyszłości samochody będą mogły „widzieć” to co dzieje się za zakrętem i zidentyfikować potencjalnie niebezpieczne miejsce dzięki informacjom dostarczanym w czasie rzeczywistym z internetu na temat korków, robót drogowych i wypadków. Dane te będą służyć jako elektroniczny horyzont pojazdu podłączony do sieci – tzw. „connected horizon”.

Samochód poszuka miejsca parkingowego

Każda podróż kończy się parkowaniem. Aby ułatwić to zadanie Bosch opracowuje nową funkcję automatycznego parkowania samochodu „automated valet parking”. Rozwiązanie to nie tylko zwalnia kierowców z zadania znalezienia wolnego miejsca na parkingu, ale pozwala samodzielnie parkować samochody. Wystarczy po prostu zostawić samochód przy wjeździe na parking. Następnie korzystając z aplikacji w smartfonie kierowca daje polecenie samochodowi, aby znalazł dla siebie miejsce. W ten sam sposób samochód powraca na żądanie do punktu wyjścia.

W pełni zautomatyzowane parkowanie opiera się na inteligentnej infrastrukturze parkingu oraz na systemach czujników w pojeździe przy połączeniu obu z siecią. Czujniki w nawierzchni parkingu pozwalają na uzyskanie aktualnych informacji o tym, gdzie znajdują się wolne miejsca parkingowe, a więc gdzie ma pojechać samochód. Bosch rozwija nie tylko w pełni zautomatyzowaną funkcję parkowania, ale również wszystkie niezbędne składniki systemu.
 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 4 stycznia 2016, 14:09 0 0

czyli Panie i Panowie zapomnijcie o radości z jazdy - auto będzie decydować za Was o wszystkim i jak barany na rzez będziecie jezdzić do serwisów autoryzowanych - dziękujemy Boschowi za takie innowacje :-(

Odpowiedz

Anna, 28 stycznia 2016, 12:28 0 0

Przy co raz starszym społeczeństwie, moga to być inowacje, które seniorom (o ile się nauczą) mogą zapewnić moilność

Odpowiedz