DENSO wprowadza nowe sondy lambda

17 listopada 2015, 11:17

Firma rozszerzyła ofertę sond lambda dostępnych na rynku wtórnym o 30 nowych referencji. To największe rozszerzenie programu od 2008 roku. Większość nowych sond lambda to czujniki typu A/F – warto przyjrzeć się dokładniej tej wiodącej technologii DENSO.

Trzydzieści nowych referencji ma 155 zastosowań i zastępuje 60 numerów OE. Po rozszerzeniu program sond lambda DENSO składa się z 447 referencji, które mają 7.621 zastosowań.


Wśród nowych sond lambda 24 zostały wyposażone w niezwykle czułą technologię A/F z charakterystyką liniową. DENSO opracowało i nieustannie rozwija tę technologię, by sondy lambda działały efektywnie, a pojazdy spełniały coraz bardziej wyśrubowane normy emisji.


Technologia A/F
Co wyróżnia czujniki lambda z charakterystyką liniową? Są one bardzo czułe i wydajne. Sonda A/F wskazuje dokładną wartość stosunku powietrza do paliwa. Oznacza to, że ECU silnika w ciągu milisekund otrzymuje informację, w jakim stopniu stosunek powietrze/paliwo (A/F) odbiega od współczynnika lambda równego 1,00 i może natychmiast określić wielkość korekty dawki wtrysku.

Umożliwia to modułowi sterującemu silnikiem skorygowanie ilości wtryskiwanego paliwa tak, aby niezwłocznie osiągnąć i utrzymać współczynnik lambda równy 1,00. Układy wyposażone w sondę typu A/F charakteryzują się większą dokładnością w regulacji ilości wtryskiwanego paliwa, dzięki czemu w katalizatorze utrzymywane są optymalne warunki, a pojazd emituje mniej szkodliwych związków, zużywa mniej paliwa i lepiej sprawuje się podczas jazdy.

Zaawansowana konstrukcja
Do najczęstszych przyczyn usterek sond lambda zalicza się zanieczyszczenie czujnika, szok termiczny oraz uszkodzenia mechaniczne.

Zanieczyszczenie czujnika to proces, który przebiega stopniowo. Cząsteczki spalin osadzają się na elemencie pomiarowym, co powoduje spowolnienie reakcji sondy i jej nieprawidłowe funkcjonowanie. Ostatecznie sonda pracuje zbyt wolno, by jej stan został wykryty przez elektroniczny moduł sterujący pracą silnika (ECU) – wtedy zapala się kontrolka sygnalizująca usterkę silnika.

Szok termiczny – w przeciwieństwie do stopniowego zanieczyszczenia – powoduje natychmiastową awarię sondy lambda. Zazwyczaj mamy z nim do czynienia albo podczas zimnego rozruchu silnika, albo w przypadku zalania gorącej sondy zimną wodą. W przypadku uderzenia mechanicznego lub upuszczenia sondy, może nastąpić jej fizyczne uszkodzenie i pęknięcie elementu pomiarowego. Uszkodzeniu może również ulec okablowanie.

W celu uniknięcia szoku termicznego oraz przedwczesnego zanieczyszczenia czujnika, sondy lambda DENSO są wyposażone w specjalne warstwy ochronne, które utrzymują właściwą temperaturę i gwarantują długą żywotność czujnika.

Nowe sondy lambda DENSO dla rynku wtórnego
„Rosnący popyt oraz wciąż zaostrzane normy emisji spalin sprawiają, że sondy lambda mają bardzo duży potencjał sprzedażowy na rynku wtórnym” – podkreśla Stefan Verhoef, product manager DENSO.

„Czujniki A/F DENSO z charakterystyką liniową ułatwiają pojazdom spełnienie tych norm. Większość współczesnych systemów sterowania silnikiem (EMS) opiera się na informacjach dostarczanych przez sondy regulacyjne, które znajdują się przed katalizatorem (albo bezpośrednio na nim). Sondy typu A/F, zapewniając najbardziej dokładne odczyty, są siłą rzeczy preferowanym rozwiązaniem”.


Więcej informacji na temat sond lambda DENSO można znaleźć w bezpłatnym katalogu dostępnym na stronie www.denso-am.pl oraz w katalogu TecDoc.

Dowiedz się więcej

Z DENSO na torze Poznań – relacja
Z DENSO na torze Poznań – relacja

Firma DENSO zaprosiła dziennikarzy z Polski, Węgier i Rumunii na tor wyścigowy do Poznania. Celem była prezentacja nowych świec zapłonowych Iridium TT. Polskie miasto było jednym z przystanków w drodze z Moskwy do Wielkiej Brytanii, którą ekipa DENSO pokonuje w ramach kampanii “Track to Track”. DENSO na (moto)sportowo Kampania „Track to Track (T2T)” została zainaugurowana […]

Jak dobrać świece zapłonowe?
Jak dobrać świece zapłonowe?

Czasookresy wymiany świec zapłonowych zależą od technologii i materiałów użytych do produkcji świec. Przede wszystkim chodzi o odporność wykorzystanego materiału na korozję elektryczną i temperaturową. W przypadku świec DENSO, zakres ten rozciąga się od 30 000 do 120 0000 km. Co warto wiedzieć o świecach zapłonowych przed ich wymianą? Przebieg świec niklowych DENSO w silniku […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!