Już wkrótce zamontowane w autach czujniki i systemy elektroniczne będą mogły rejestrować i interpretować otoczenie pojazdu, z wyprzedzeniem rozpoznawać niebezpieczeństwo i pomagać kierowcy w wykonywaniu niezbędnych manewrów.
Według szacunków Boscha, dzięki systemom wspomagającym kierowcę będzie można uniknąć lub złagodzić skutki blisko 90 proc. kolizji. Koncern prowadzi intensywne prace badawcze nad rozwojem czujników i elektronicznych systemów rejestrujących, które znacznie ułatwią kierowanie pojazdem, szczególnie w sytuacjach krytycznych.
Już dziś Bosch oferuje dwa innowacyjne systemy poprawiające warunki jazdy: ułatwiający parkowanie system z czujnikami ultradźwiękowymi, które rejestrują najbliższe otoczenie pojazdu (Park Pilot) oraz system adaptacyjnej prędkości jazdy (Adaptive Cruise Control – ACC) z czujnikami radarowymi dalekiego zasięgu, który automatycznie dopasowuje prędkość jazdy do prędkości pojazdów jadących z przodu. Na bazie wymienionych systemów Bosch opracowuje kolejne, jeszcze bardziej funkcjonalne i rozwinięte systemy wspomagania kierowcy.
Nowe systemy parkowania
Opracowywany półautonomiczny Park Assistant znacznie ułatwi parkowanie pojazdu. Przy pomocy zainstalowanych z boku samochodu czujników ultradźwiękowych, system zmierzy długość i głębokość miejsca do parkowania podczas, gdy samochód będzie obok niego przejeżdżał. Na podstawie danych mikroprocesor obliczy manewry potrzebne do bezpiecznego zaparkowania pojazdu.
]1[
Manewry mogą być przedstawione w formie wskazówek optycznych, akustycznych lub – jak to będzie miało miejsce w kolejnej, bardziej zaawansowanej wersji sytemu o nazwie Park Steering Control – bezpośrednich ruchów kierownicą realizowanych przez elektroniczny układ wspomagania kierownicy. System Park Assistant będzie gotowy do produkcji seryjnej w 2007 roku.
Łatwiejsza jazda w korkach
ACC to system, który rozpoznaje jadące z przodu pojazdy, ustala ich prędkość i poprzez automatyczną ingerencję w układ hamulcowy oraz system sterowania silnikiem utrzymuje między nimi bezpieczny odstęp. Jeżeli w zasięgu czujnika nie znajduje się żaden pojazd, system przyspiesza do wybranej uprzednio prędkości.
]2P[
System ACCplus, nad którym pracują obecnie konstruktorzy Boscha, będzie mógł wspomagać kierowcę nie tylko przy prędkości powyżej 30km/h, tak jak to miało miejsce dotychczas, ale w pełnym zakresie prędkości z zatrzymaniem pojazdu włącznie. System ACCplus wejdzie do produkcji seryjnej w 2006 roku.
Pomocne czujniki wideo
Bosch pracuje także nad samochodowymi czujnikami wideo, które już wkrótce zaczną odgrywać centralna rolę w interpretacji otoczenia pojazdu. Przykładem ich zastosowania są systemy rozpoznawania pasa ruchu.
Ostrzegają one kierowcę o zjeżdżaniu pojazdu z pasa ruchu, którym dotychczas się poruszał. Czujniki wideo mogą mieć również wpływ na poprawę widoczności podczas jazdy nocą, rozpoznawanie znaków drogowych oraz rozpoznawanie innych pojazdów lub przeszkód na drodze.
]3[
Inteligentne systemy bezpieczeństwa
W krytycznych sytuacjach na drodze często ułamki sekund decydują o tym, czy dojdzie do kolizji czy też uda się jej uniknąć. Badania wykazały, że blisko 60 proc. kolizji związanych z najechaniem na przeszkodę oraz blisko 1/3 zderzeń czołowych w ogóle nie miałoby miejsca, gdyby kierowca zareagował o pół sekundy wcześniej. Ponad 1/3 kolizji spowodowana jest przypadkowym zjechaniem na przeciwległy pas ruchu, a ponad 2/3 wszystkich wypadków związanych z najechaniem jest wynikiem nieuwagi kierowcy. Kolejnych 20 proc. wypadków jest spowodowane zbyt małym odstępem od jadącego z przodu pojazdu. Aby ograniczyć liczbę wypadków drogowych Bosch pracuje nad rozwojem tzw. inteligentnych systemów bezpieczeństwa (Predictive Safety Systems – PSS).
Pierwszym produktem z grupy PSS będzie system Predictive Brake Assist (PBA). Gdy czujnik radarowy ACC rozpozna niebezpieczeństwo, system PBA niezauważalnie dla kierowcy zmieni pozycję okładzin hamulcowych przysuwając je do tarcz i przygotowując układ hamulcowy do awaryjnego hamowania. System PBA jest od roku 2005 montowany seryjnie w Audi A6. W kolejnym etapie zakres funkcji PBA rozszerzony zostanie o system Predictive Collision Warning (PCW), który odpowiednio wcześniej ostrzeże kierowcę o możliwości wystąpienia sytuacji krytycznej. Bosch wprowadzi system PCW do produkcji seryjnej w 2006 roku. Trzecim rozwiązaniem w ramach grupy inteligentnych systemów bezpieczeństwa będzie Predictive Emergency Brake (PEB), który uzupełniając funkcjonalność PBA i PEB, będzie mógł automatycznie inicjować hamowanie awaryjne w sytuacji, gdy kierowca nie zareaguje lub zareaguje w niewystarczającym stopniu na uprzednie ostrzeżenia systemu. Umożliwia to znaczne osłabienie siły uderzenia w razie kolizji. Bosch planuje wprowadzić tego typu systemy od 2009 roku.
Sieć systemów bezpieczeństwa
Przyszłe funkcje poprawiające bezpieczeństwo i warunki jazdy wymagają połączenia w sieć wszystkich systemów bezpieczeństwa aktywnego i biernego z inteligentnymi systemami wspomagającymi tak, aby jak najpełniej wykorzystać ich możliwości. W tym celu Bosch uruchomił program Combined Active and Passive Safety (CAPS).
W wielu przypadkach powodem wystąpienia sytuacji zagrażającej życiu kierowcy i pasażerów jest pod- lub nadsterowność pojazdu albo nagłe hamowanie. W nowym, zintegrowanym systemie ESP rozpozna sytuację krytyczną i dodatkowo będzie mógł spowodować uaktywnienie np. napinaczy pasów, minimalizując ryzyko obrażeń w razie ewentualnej kolizji.
Dzięki programowi będzie można w przyszłości nie tylko zapobiegać kolizjom czołowym i łagodzić ich skutki, ale także pomagać kierowcy w sytuacjach, które mogą prowadzić do zderzenia bocznego, tylnego, karambolu lub dachowania. Dzięki roli wspomagającej i ostrzegawczej systemy wspomagania przyczynią się w przyszłości do obniżenia ogólnego ryzyka wypadków.
Komentarze