Bosch wprowadza ekoinnowacje do produkowanych przez siebie alternatorów. Celem jest redukcja emisji CO2 w ramach limitów przyznanych producentom samochodów.
Prawodawca nakazuje, aby pojazdy były ekonomiczne i niskoemisyjne, ale kierowcy szukają nie tylko efektywności, ale także przyjemności z jazdy. Bosch stara się dowieść, że te dwa cele można ze sobą pogodzić dzięki najnowszej innowacji ekologicznej. Alternatory z diodami o wysokiej sprawności (HED) oraz z synchronicznym, aktywnym układem prostowniczym (SAR) zostały już oficjalnie uznane przez Unię Europejską. Te zaawansowane technicznie zespoły sprawiają że, pojazdy będą bardziej efektywne i bardziej ekonomiczne, a więc są w stanie spełnić rygorystyczne cele emisji CO2 wyznaczone przez Komisję Europejską. Regulacje europejskie przewidują, że począwszy od 2021 średnia emisja dla nowych pojazdów powinna wynosić do 95 gramów CO2 na kilometr. To przekłada się na zużycie nieco ponad 4 litrów paliwa na 100 kilometrów. W roku 2013 średni poziom emisji CO2 dla nowych pojazdów wynosił jeszcze 132,9 gramów na kilometr.
Przyznając etykietę "ekoinnowacji" Unia Europejska uznaje rozwiązania techniczne alternatorów Bosch za szczególnie przyjazne dla środowiska. Producenci pojazdów mogą je zaliczyć jako zmniejszenie swoich średnich wartości emisji CO2 w ramach limitów. Maksymalny dopuszczalny bonus wynosi siedem gramów na kilometr. Bosch jako jedyny dostawca oferuje już trzy uznane przez UE innowacje ekologiczne: „Battery Management System” do pojazdów hybrydowych oparty na nawigacji oraz dwa nowe rozwiązania techniczne alternatorów.
– „Bosch poprawia każdy aspekt silnika spalinowego. Pokazują to nowe ekoinnowacje: dzięki doskonałej sprawności, alternatory HED i SAR same redukują emisję CO2 o 1 – 2 gramy. Jednocześnie podczas uruchamiania i przy niskich prędkościach obrotowych silnika zapewniają one więcej energii elektrycznej niż standardowe alternatory.“ – mówi Dr. Rolf Bulander, członek zarządu Robert Bosch GmbH.
Aby zwiększyć jego sprawność, inżynierowie Bosch postanowili z bliska przyjrzeć się wielu szczegółom budowy alternatora w celu dokonania modyfikacji, zwłaszcza w celu zmniejszenia strat z tytułu prostowania generowanego prądu zmiennego. Opracowane przez firmę Bosch diody wysokiej mocy pozwalają zredukować przez alternator emisję CO2 nawet o 1,3 grama na kilometr. Ponadto, w porównaniu do standardowych alternatorów, ta wydajna wersja dostarcza 5 – 7 amperów więcej przy niskich prędkościach obrotowych silnika. Jest to szczególnie ważne, ponieważ na odbiorniki energii muszą otrzymywać niezawodne zasilanie nawet przy niskich obrotach. Z kolei alternator z aktywnym układem prostowniczym oferuje do około dziesięciu amperów więcej niż normalne alternatory, co pozwala zredukować emisję CO2 nawet o dwa gramy na kilometr. W tym rozwiązaniu diody zostały zastąpione przez tranzystory o wysokiej mocy.
Komentarze