XE to pierwszy model marki Jaguar Land Rover (JLR) z silnikiem JLR opracowanym i złożonym przez producenta tej ekskluzywnej marki. Jest to również pierwszy model wyposażony w układ napędu paska pomocniczego (ABDS) opracowany, przetestowany i dostarczany przez firmę Gates.
Rozwój nowej czterocylindrowej jednostki napędowej AJ200 o pojemności 2 litrów (Ingenium) oznacza zwiększenie zakresu współpracy pomiędzy Gates a JLR: wcześniej dostarczano jedynie paski do układów napędowych, a nie części metalowe.
– „Układ ABDS został opracowany przez specjalistów Gates z Europejskiego Ośrodka Testowego w Niemczech pod kierownictwem brytyjskiego zespołu Gates OE. Napinacze i koła pasowe luźne są produkowane w fabryce Gates w Izmirze, w Turcji. Paski zaś powstają w zakładzie zlokalizowanym w Balsareny, w Hiszpanii. To olbrzymi sukces całego zespołu odpowiadającego za produkcję części na europejski rynek pierwszego montażu." – przyznaje Casper Haenbeukers, szef działu ds. zastosowania i rozwoju części metalowych Gates.
W ten sposób firma JLR stanie się jednym z największych klientów Gates ze względu na wysokość obrotów, awansując spoza pierwszej dziesiątki w 2011 roku do pierwszej piątki po osiągnięciu maksymalnego wolumenu produkcji w 2018 roku.
Nick Herbert, szef europejskiego działu OE firmy Gates, wyjaśnia, jakie trudności należało pokonać podczas opracowywania układu ABDS do nowego silnika JLR Ingenium:
– „Silniki benzynowe i diesel będą montowane w samochodach koncernu JLR, w tym pojazdach marki Range Rover z napędem 4×4. Wysokość brodzenia wynosi 900 mm, a to oznacza, że układ ABDS musi być odporny na działanie różnych rodzajów zanieczyszczeń i wody. Ponadto należało wziąć pod uwagę, że w niektórych modelach komora silnika jest mniejsza i opracować uniwersalny układ ABDS z komponentami odpowiednimi do wszystkich zastosowań”.
Rozwój projektu od podpisania umowy do wprowadzenia na rynek pierwszego modelu z nowym silnikiem zajął trzy lata. Firma Gates będzie realizowała kontrakt, dostarczając nowe części bezpośrednio do czterech różnych zakładów produkcyjnych JLR, w tym do nowej, specjalnie wybudowanej fabryki silników JLR w Wolverhampton. Części marki Gates będą także dostarczane do dalszej dystrybucji w sieci dealerskiej JLR.
Układ napędu paska pomocniczego (ABDS) jest często nazywany układem napędu osprzętu silnika (FEAD). Układ ABDS firmy Gates składa się z napinacza, dwóch kół pasowych luźnych i paska napędowego. Silniki Ingenium są dostępne w wersji spalinowej lub wysokoprężnej o różnej mocy. Każdy z nich będzie wyposażony w układ ABDS firmy Gates.
Komentarze