Michelin zaprezentował pierwszą letnią oponę posiadającą jednocześnie homologację zimową, co potwierdza umieszczone na boku opony oznaczenie 3PMSF. Oznacza to, że ta opona może być używana zimą również w krajach gdzie opony zimowe są obowiązkowe.
W przeciwieństwie do opon całorocznych, których osiągi w lecie i zimie są wynikiem technicznego kompromisu, Michelin CrossClimate uzyskała najwyższą klasę „A” przyczepności do mokrej nawierzchni zarówno wg kryteriów oceny opon letnich jak i zimowych. Michelin CrossClimate to połączenie technologii opon zimowych i letnich – do tej pory uważane za niemożliwe do zastosowania w jednej oponie. Opona dostosowuje swoje właściwości do warunków pogodowych dzięki zastosowaniu nowatorskiej konstrukcji bieżnika i wykorzystaniu inteligentnych elastomerów.
Osiągi uzyskiwane przez nową oponę Michelin CrossClimate to wynik połączenia trzech technologii.
1. Innowacyjna mieszanka bieżnika:
– Powierzchnia bieżnika jest wyjątkowo elastyczna dzięki czemu może przylegać do najmniejszych nierówności nawierzchni we wszystkich warunkach – na drodze suchej, mokrej i pokrytej śniegiem.
– Opona ma niskie opory toczenia. Inżynierowie Michelin zredukowali wytwarzanie ciepła dzięki zastosowaniu krzemionki najnowszej generacji, która została dodana do mieszanki gumowej znajdującej się bezpośrednio pod bieżnikiem.
2. Unikatowe połączenie kierunkowej rzeźby bieżnika z niestandardowym położeniem samoblokujących się lameli 3D.
– Lamele 3D biegnące wzdłuż klocków bieżnika mają położenie typowe dla opony letniej, a jednocześnie cechuje je konstrukcja i geometria lameli zimowych Michelin. Ich geometria jest bardzo skomplikowana, są pofalowane, a ich szerokość się zmienia. W warunkach zimowych lamele powodują efekt “pazura”- wczepiając się w śnieg i zwiększając trakcję.
– Kierunkowa rzeźba ze zmiennymi kątami położenia wydłużonych klocków optymalizuje przyczepność na śniegu: w kierunku poprzecznym dzięki bardziej ostremu kątowi w centrum o raz w kierunku wzdłużnym, gdzie klocki bardziej się otwierają.
– Pionowa i pozioma falistość lameli wytwarza efekt samoblokowania. Lamele zamykają się dla uzyskania większej sztywności klocków bieżnika, co daje lepszą stabilność opony niezależnie od sił na jakie napotyka podczas: trakcji, hamowania i trzymania w zakręcie.
3. Innowacyjne połączenie klocków bieżnika o ściętych krawędziach z lamelami o wysokich osiągach zapewnia maksymalny kontakt z powierzchnią drogi, co zwiększa efektywność hamowania na suchych nawierzchniach. Jednoczesne zastosowanie innowacyjnych lamelek o pełnej głębokości, zapewnia doskonałe hamowanie i trakcję na śniegu.
Wyniki badań zachowania europejskich kierowców:
Według badania GFK – Study European consumers behaviors – 2014, 65 proc. kierowców w Europie jeździ na letnich oponach przez cały rok, narażając się na niebezpieczeństwo jeżdżąc po śniegu i lodzie. W Niemczech, gdzie opony zimowe są obowiązkowe 20 proc. kierowców nie zakłada opon zimowych, a we Francji, gdzie nie ma takiego obowiązku – 76 proc.
Badanie Ipsos – Purchasing Behaviors tires Winter 2014/2015 dowodzi zaś, że 4 na dziesięciu kierowców w Europie twierdzi, że zmiana opon to kłopot lub dodatkowy wydatek. W efekcie zostawia wymianę ostatnią chwilę lub w ogóle nie zmienia opon.
3 proc. kierowców w Niemczech i 7 proc. kierowców we Francji jeździ na oponach zimowych przez cały rok, co wydłuża drogę hamowania na suchych nawierzchniach, szczególnie gdy jest ciepło. Dodatkowo jazda latem na zimowych oponach zwiększa zużycie paliwa.
W maju 2015, po wejściu na rynek, Michelin CrossClimate będzie dostępna w 23 różnych rozmiarach, od 15 do 17 cali i pokryje w ten sposób 70 proc. potrzeb rynku europejskiego. Wprowadzenie następnych rozmiarów planuje się na rok 2016.
Komentarze