Sekwencyjny wtrysk CNG „Elisa M” firmy Elpigaz otrzymał tytuł Produktu Roku 2005 przyznany podczas Międzynarodowych Targów „Stacja Paliw” 2005, które odbyły się w Warszawie w dniach 4-6 maja 2005. Imprezę targową od dwunastu lat organizuje Polska Izba Paliw Płynnych.
„ELISA M” – instalacja do wtrysku CNG (sprężonego gazu ziemnego) różni się od instalacji wtrysku LPG (propan-butan) elementami doprowadzającymi gaz pomiędzy zbiornikiem a wtryskiwaczami. Muszą być one zaprojektowane tak, aby wytrzymywały wysokie ciśnienie 22 MPa (zbiornik, przewody stalowe, złącze napełniania, złączki, zawory, reduktor). Dzięki niskim cenom za sprężony gaz ziemny oraz wydłużeniu czasu eksploatacji silnika o ponad 20 procent w samochodzie z instalacją CNG dochodzi do zmniejszenia kosztów eksploatacji nawet o 50 procent.
]1L[
Warto podkreślić, że eksploatacja pojazdów zasilanych CNG zmniejsza emisję szkodliwych substancji, co potwierdzają badania prowadzone przy wykorzystaniu różnych pojazdów adaptowanych na zasilanie sprężonym gazem ziemnym. Właściwości eksploatacyjne auta zasilanego wtryskiem CNG są bardzo zbliżone do zasilania benzyną. Moc silnika przy zasilaniu wtryskiem CNG i wykorzystaniu wariatora wyprzedzenia zapłonu spada o około 10 procent. Dzięki temu, że liczba oktanowa sprężonego gazu ziemnego jest wyższa niż benzyny i wynosi około 130 można znacznie wyprzedzić zapłon w stosunku do zasilania benzyną co umożliwia zwiększenie momentu obrotowego w niższych zakresach obrotów nawet o 15 procent w stosunku do zasilania benzyną – zapewnia to elastyczną pracę silnika.
Komentarze