Zwiedzanie fabryki Bosch w Hildesheim – relacja

9 października 2014, 10:04

W niewielkim Hildesheim w Niemczech mieści się fabryka Bosch, która może uchodzić za centrum innowacji całego koncernu. To tu wytwarza się elementy najnowocześniejszych systemów, stosowanych w samochodach: Start&Stop, napędów elektrycznych i hybrydowych czy infotainment. Na zaproszenie firmy, udaliśmy się z wizytą do Hildesheim.

Fabryka w Hildesheim z zewnątrz wygląda niepozornie. Ot, murowany z czerwonej cegły, lokalny zakład pracy, w którym znajdują zatrudnienie mieszkańcy okolicznych miejscowości. Położona w lasach pracownia nie wytwarza jednak butów z holewami czy kleju do protez, a zaawansowane technologicznie podzespoły dla współczesnej motoryzacji. To tu firma Bosch wciela w życie śmiałe projekty, które w krótkim czasie mają zmienić rynek motoryzacyjny.

Elektro-produkcja Boscha

Podczas wizyty w fabryce, mieliśmy okazję zobaczyć proces produkcji silników elektrycznych, wykorzystywanych w układach hybrydowych oraz silników wykorzystywanych w elektrycznych układach wspomagania kierownicy. Niestety ze względu na tajemnicę handlową, wewnątrz pomieszczeń produkcyjnych nie wolno było robić zdjęć. Fabryka faktycznie ma czego strzec, gdyż korzysta z bardzo zaawansowanych urządzeń produkcyjnych. Co ciekawe, wiele z nich pochodzi z…fabryk Boscha. Przewagą koncernu nad innymi producentami z branży automotive jest fakt, że posiada on także inne dywizje, produkujące np. dla przemysłu. W fabryce w Hildesheim wykorzystuje się także elektronarzędzia marki Bosch.

Wraz z postępem technologicznym, udział człowieka przy produkcji podzespołów motoryzacyjnych stopniowo się zmniejsza. W Hildesheim również większą część pracy wykonują roboty, ale wiele odpowiedzialnych zadań należy do pracowników. Do ich obowiązków wlicza się kontrolowanie maszyn i urządzeń lub proste prace dodatkowe, nie jest to ciężka praca fizyczna. Wraz ze wzrostem rynku pojazdów elektrycznych i hybrydowych możemy spodziewać się jeszcze większej automatyzacji produkcji, gdzie nieomylne maszyny będą zastępować człowieka.

Istnieje kilka różnych rodzajów napędów hybrydowych. W niektórych silniki elektryczne mogą pracować wspólnie z silnikiem spalinowym. W innym przypadku, silnik spalinowy pełni funkcję generatora, dostarczając energię silnikowi elektrycznemu, który następnie przekłada ją na koła pojazdu. W takim przypadku pojazd musi być wyposażony w odpowiedni układ przetwarzający energię.

Elektryczne wspomaganie kierownicy

Elementy układu elektrycznego wspomagania kierownicy Bosch

Kilka tygodni temu Bosch podpisał umowę, na mocy której wkrótce ma stać się włascicielem spółki ZF Lenkysysteme. ZF Lenkysysteme zajmuje się produkcją układów elektrycznego wspomagania kierownicy. Już wcześniej, koncern posiadał połowę udziałów spółki, mając bardzo duży wpływ na jej wyroby. Fabryka w Hildesheim produkuje "serca" do układów elektrycznego wspomagania kierownicy – silniki elektryczne. Ich wyróżniającą cechą są niewielkie gabaryty oraz waga – parametry bardzo istotne dla producentów pojazdów. Silniki produkowane przez Boscha mają także możliwość podłączenia do systemu automatycznego parkowania tyłem, coraz popularniejszego w Europie.

Przyrząd demonstujący siłę wspomagania

Systemy Start&Stop

Taśmy fabryki Bosch w Hildesheim opuścił niedawno dziesięciomilionowy egzemplarz rozrusznika Start-Stop. Od czasu wprowadzenia rozruszników do produkcji seryjnej w roku 2007 popyt na tę technologię stopniowo wzrasta. Układy Start-Stop obniżają zużycie paliwa, a tym samym emisję CO2. Sens ich stosowania widoczny jest zwłaszcza w mieście, gdzie często występuje konieczność zatrzymania pojazdu. Układ pracuje w tle i przed uaktywnieniem się analizuje szereg informacji dostarczanych przez czujniki. Na przykład czujnik akumulatora rejestruje jego stan naładowania. Silnik jest wyłączany w razie zatrzymania tylko wtedy, gdy akumulator umożliwia bezproblemowy rozruch. Innym przykładem może być temperatura w kabinie pojazdu. Jeżeli jest bardzo zimno lub bardzo gorąco, silnik również nie zostanie wyłączony, aby samochód szybciej osiągnął komfortową temperaturę. Istotną rolę pełni także przetwornica napięcia stałego, która stabilizuje napięcie sieci pokładowej w czasie rozruchu, tak aby nie powodować zakłóceń w odbiorze radia, działaniu nawigacji czy urządzenia głośnomówiącego.

Kreowanie przyszłości motoryzacji wspólnie z Daimlerem

W Hildesheim swoją działalność prowadzi także spółka EM-Motive, utworzona wspólnie przez Boscha i Daimlera. Jej zadaniem jest opracowywanie projektów najnowszych technologii, wykorzystujących rozwiązania elektryczne. Chodzi tu głównie o napędy elektryczne i hybrydowe.

Silniki elektryczne

Bosch od lat wzmacnia swoją specjalizację w produkcji napędów hybrydowych i elektrycznych. Popularne hybrydy, wyposażone w uklad napędowy Boscha to m.in. Peugeot 3008 Hybrid czy Peugeot 508 RXH. Obecnie trwają prace nad nową generacją tych układów. Elektrycznym pojazdem, współtworzonym przez Boscha jest na przykład elektryczny Smart ForTwo Electric Drive. Melodią przyszłości są układy hybrydowe stosowane w pojazdach ciężarowych. Ich wdrożenie jest już możliwe, jednak ze względu na koszty opłacalność jest możliwa tylko w pewnych warunkach – np. w ciężarówkach poruszających się po mieście, gdzie występują częste hamowania. Wówczas odzyskiwana energia może ładować silnik elektryczny, wykorzystywany podczas ruszania i jazdy do określonej prędkości.

Połączyć samochody w sieć

Dywizja Car Multimedia produkuje pokładowe systemy informacji i rozrywki, tzw.  infotainment. Zanim zaproszono nas do zwiedzenia hal produkcyjnych, obdyła się krótka konferencja prasowa. Dr Alex Humpert – dyrektor ds. kontroli jakości, IT, HR Bosch oraz Arwed Niestroj, Dyrektor Zarządzający w EM-Motive, dokonali krótkiego opisu planów i koncepcji, których realizacja jest celem spółki na najbliższe lata.

Daimler i Bosch chcą połączyć pojazdy w sieć, za pomocą internetu. Zależy im także na pełnej integracji systemu pokładowego pojazdu ze smartfonem użytkownika. System mySPIN, jest już dostępny w niektórych autach osobowych, a wkrótce także w samochodach ciężarowych oraz autokarach turystycznych. Zapewnia on integrację i bezpieczną obsługę smartfona w pojeździe. Dzięki niemu z aplikacji smartfonów można swobodnie korzystać w pojeździe, ponieważ są one ograniczone do najważniejszych informacji widocznych na wyświetlaczu pojazdu. Oznacza to, że kierowca może skorzystać tylko z bezpiecznych funkcji – np. przeczytać wiadomość na Facebooku, ale nie przeglądać jego tablicę i pisać wiadomości podczas jazdy. mySPIN umożliwia korzystanie z aplikacji zainstalowanych na smartfonach z systemem Android oraz na urządzeniach iPhone.

Mimo że Bosch ściśle współpracuje z Daimlerem, wytwarzane przez niego rozwiązania multimedialne znajdują zastosowania w samochodach wielu marek z całego świata. Przykładem jest wprowadzony niedawno system Nissan Connect – konsola centralna z dotykowym ekranem, pozwalająca na sterowanie większością funkcji pojazdu. W najnowszych modelach Nissana, system jest w stanie w pełni integrować się ze smartfonem, korzystać z jego aplikacji czy wyszukiwarki Google.

Niedawno, w ramach współpracy z koncernem GM, dział multimediów firmy Bosch wdrożył do produkcji system CUE – Cadillac User Experience. Jego interfejs obsługowy przypomina interfejs smartfona i w większości może być obsługiwany głosowo. CUE jest pierwszym rozwiązaniem na świecie bazującym na systemie operacyjnym Linux. Pozwala użytkownikowi na bezproblemowe korzystanie z multimediów, bez utraty koncentracji na jeździe.

W dziale multimediów dużą wagę przykłada się także do elektronicznych systemów bezpieczeństwa. Trwają zaawansowane prace na wyświetlaczami Head-up. Docelowo mają one pozwalać kierowcy na sprawdzanie najważniejszych dla jazdy informacji (prędkość, wskazania nawigacji itd.), bez odrywania wzroku od drogi, podczas gdy w tym samym czasie na wyświetlaczu panelu centralnego pojazdu mogą pojawiać się zupełne inne informacje, np. aplikacja czy film.

System rozpoznawania znaków drogowych jest już dostępny w kilku modelach samochodów osobowych. Bosch umożliwia posiadanie tej funkcji wszystkim użytkownikom pojazdów. Wszystko za sprawą aplikacji myDrive Assist, dostępnej w sklepach App Store i Google Play. Dzięki aplikacji, kamera smartfona skierowana na drogę jest w stanie rozpoznać znaki drogowe i asystować kierowcy w prowadzeniu pojazdu. 

 

Fabryka Bosch w Hildesheim to jedno z miejsc, w których kreowana jest przyszłość motoryzacji. Z pewnością będzie ona należała do pojazdów wyposażonych w napędy elektryczne i hybrydowe. Coraz większą rolę odgrywać będzie internet i multimedialne funkcje pojazdów – także systemy bezpieczeństwa. Pojazdy będą coraz bardziej zaawansowane technologicznie, wygodniejsze i bezpieczniejsze. Z pewnością także trudniejsze do naprawy, dlatego już dziś warto śledzić wszelkie nowinki technologiczne z rynku automotive.

Dowiedz się więcej

Bezpieczna jazda samochodem dzięki firmie Bosch
Bezpieczna jazda samochodem dzięki firmie Bosch

Hamulce, wycieraczki i żarówki należą do podstawowych elementów pojazdu decydujących o bezpieczeństwie. Niezawodne hamowanie w każdych warunkach, skuteczne oczyszczanie szyby, dobra widoczność – to korzyści, jakie przynosi stosowanie wysokiej jakości części samochodowych firmy Bosch. Obojętnie czy podczas dynamicznej jazdy, czy w ulewnym deszczu – skuteczne hamulce są najważniejsze dla bezpieczeństwa w samochodzie. Tarcze hamulcowe Bosch […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!