Różnice pomiędzy paliwem CNG a LPG

20 sierpnia 2014, 16:16

Obydwa układy napędowe są w przypadku samochodów osobowych tańszym i bardziej przyjaznym środowisku rozwiązaniem niż konwencjonalne napędy Diesla czy benzynowe. Podczas spalania gazu powstaje mniej spalin, co przyczynia się do obniżenia emisji cząstek stałych i tlenków azotu. Obydwa paliwa gazowe są także tańsze od benzyny i oleju napędowego.

Gaz ziemny jest tańszy nawet o 50% ze względu na niski koszt produkcji i niższe opodatkowanie. Jednak samochody napędzane gazem są droższe w zakupie od samochodów benzynowych, ponieważ najczęściej są wyposażone w dwa układy zasilania paliwem (benzyna i gaz). Różnica w cenie zakupu fabrycznie nowego samochodu jest porównywalna pomiędzy wariantem Diesla a wariantem benzynowym. Samochody osobowe z instalacją na gaz ziemny są opłacalne w Niemczech w porównaniu do wersji benzynowej przy przebiegu rocznym od 7 000 km. Emitują one o 25 proc. CO2 mniej w porównaniu do wersji benzynowej podobnej mocy. Jest to zasługą składu chemicznego gazu ziemnego. W przypadku LPG redukcja emisji CO2 jest mniejsza. Natomiast dodatkowy montaż instalacji LPG wypada nieco taniej niż zakup fabrycznie nowego samochodu z instalacją CNG.

– „Napędy zasilane gazem ziemnym już dziś oferują duży potencjał redukcji emisji CO2 przy niskich kosztach dodatkowych. Komponenty Bosch znajdują się w czołówce tej technologii. Jednak warunkiem dla szerszego upowszechnienia się samochodów zasilanych gazem ziemnym jest znaczna rozbudowa infrastruktury” – mówi Volkmar Denner, Prezes Zarządu spółki Robert Bosch GmbH.

LPG czy CNG – które paliwo gazowe jest tańsze?

Obydwa paliwa gazowe są do roku 2018 objęte w Niemczech preferencyjnymi stawkami podatkowymi. Z tablic informacyjnych przy stacjach wynikałoby, że gaz LPG jest tańszy od CNG. Jednak jest to informacja częściowo prawdziwa. CNG ma postać gazową i jego jednostką miary są kilogramy, natomiast jednostką miary płynnego gazu LPG są litry. – Porównując wyłącznie ceny, porównujemy de facto dwie różne rzeczy – mówi Heiko Kaiser, ekspert ds. układów zasilania gazem w firmie Bosch. Jeden kilogram CNG ma wartość energetyczną odpowiadającą około dwóm litrom LPG. Po przeliczeniu kosztu oznacza to, że jedna kilowatogodzina energii z paliwa CNG jest o około jedną trzecią tańsza niż w przypadku tej samej ilości energii uzyskanej z paliwa LPG.

Instalacja dodatkowa czy fabrycznie nowy samochód zasilany gazem?

Są już na rynku producenci oferujący wersje samochodów z układem zasilania LPG, jednak najczęściej kierowcy decydują się na wykonanie instalacji gazowej już po zakupie pojazdu. W warsztacie montowany jest drugi układ zasilania paliwem.

Producenci tacy, jak Volkswagen, Fiat lub Opel oferują w swoich pojazdach układy CNG produkcji Bosch. Układy te odznaczają się równie wysoką jakością i trwałością jak porównywalne układy zasilania benzyną. W razie potrzeby układy te w sposób automatyczny i niezauważalny dla kierowcy przełączają się pomiędzy zasilaniem CNG a benzyną.

Gdzie można tankować paliwo LPG i CNG?

Obecnie w Niemczech istnieje sieć około 6 500 stacji oferujących paliwo LPG. Poprawia się także dostępność paliwa CNG: obecnie kierowcy mają do dyspozycji około 1 000 stacji oferujących gaz CNG. Dodatkowo, prawie wszystkie samochody zasilane gazem CNG są wyposażone fabrycznie w mały, rezerwowy zbiornik na benzynę.

CNG czy LPG – czym różnią się obydwa paliwa?

Gaz ziemny, znany także pod angielską nazwą Compressed Natural Gas (CNG), składa się z cząsteczek metanu (CH4). Związek ten złożony z jednego atomu węgla i czterech atomów wodoru ma wyjątkowo wysoką wartość energetyczną. Gaz ziemny wykorzystywany jest także jako paliwo systemów grzewczych i kuchenek gazowych. LPG (ang. Liquefied Petroleum Gas)/autogaz jest mieszaniną propanu (C3H8), propenu (C3H6), butanu (C4H10) i butenu (C4H8). Używany jest także w kempingowych butlach gazowych. W zależności od regionu LPG może mieć inny skład. Przykładowo, w Niemczech paliwo LPG składa się głównie z propanu i propenu. Natomiast we Francji głównie z butanu i butenu. Skład paliwa LPG ma wpływ na odporność na spalanie stukowe, jak również na wysokość zużycia paliwa. Przykładowo, LPG na bazie butanu ma wyższą wartość energetyczną niż LPG na bazie propanu. Zimą użytkownicy samochodów z instalacją LPG muszą tankować tzw. gaz zimowy o wyższej zawartości propanu, ponieważ przy niskich temperaturach butan wolniej paruje.
 

Dowiedz się więcej

Nowy podatek dodatkowo obciąży paliwa? Już teraz podatki to ponad 50% ceny.
Nowy podatek dodatkowo obciąży paliwa? Już teraz podatki to ponad 50% ceny.

Proponowane obecnie przez Ministra Finansów rozwiązania nakładają bardzo duże obciążenia na handel paliwami. Oznacza to, że mimo niskich cen ropy, po wprowadzeniu podatku, ceny na stacjach mogą znacznie wzrosnąć. Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego, zrzeszająca główne podmioty działające w produkcji i handlu paliwami ciekłymi w Polsce, zaapelowała do rządu o uwzględnienie specyfiki handlu paliwami […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 21 sierpnia 2014, 11:46 68 -3

Niezwykle interesujące dane z rynku niemieckiego... Nie chciało się zasięgnąć danych o Polsce?

Odpowiedz

Anonim, 21 sierpnia 2014, 15:14 13 0

Polscy pracownicy Bosch się nie popisali wykonując polecenia z Niemiec... nie chciało się...

Odpowiedz

Anonim, 22 sierpnia 2014, 11:23 6 -3

raczej bosch to takie leniuchy chyba ? ladne buźki , brody wysoko ale w lepetynie nie za duzo oleju ?

Odpowiedz

Baltazar Gąbka, 15 listopada 2015, 22:24 10 -1

Prócz wikipediowych informacji technicznych nic ciekawego.
Coś o wartości technologicznej? Artykuł nadaje się do technikum samochodowego.

Odpowiedz

tedgro, 13 lutego 2018, 9:20 10 -1

Lobby paliwowe świetnie zadbały, aby nie produkować samochodów wyłącznie z napędem LPG z zasilaniem ciekłym. Tu wrzutka do wszelkich instytucji oraz stowarzyszeń ochrony środowiska z pytaniem dlaczego nie naciskają na państwa aby wprowadzać rozwiązania coraz czystsze np samochody na LPG z zasilaniem ciekłym lub CNG, który od wielu lat nie ma dobrego PR. Tak naprawdę nie trzeba podrażać kosztów budowy samochodów i budować je w zasilani dwusystomowym tj na benzynę i i LPG w fazie gazowej. Osobiście poszukiwałem takiego samochodu z napędem wyłącznie LPG zasilane w fazie cieklej, niestety nie znalazłem takiego samochodu, jedynie były proponowane samochody z fabrycznym LPG zasilanym w fazie gazowej. Aktualnie w swoim samochodzie z fabrycznym LPG posiadam plakietkę Euro 6 i do wielu centrów miast na zachodzie mogę sobie spokojnie wjechać.Oczywiście elektryczne samochody w centrach miast to samo dobro. Trzeba jednak pamiętać, że tą czystą elektryczność trzeba wyprodukować, a tu się juz zaczynają poważne problemy.

Odpowiedz

Przemo2, 7 maja 2018, 8:05 3 0

Dodam, ze LPG to powstaje w wyniku destylacji ropy naftowej. Procesem technologicznym tylko w niewielkim stopniu możemy wpływać na ilość i skład uzyskiwanego LPG

Odpowiedz

szaszkin, 4 lutego 2019, 21:42 0 -4

tylko w chorej paranoidalnej Polsce preferencyjny jest CNG gdzie w czasie zimy nikt na ty gazie nie pojedzie
dobre jest to tylko na południu Europu i w Afryce lecz Majsterstwo Finansów preferuje tylko CNG ????

Odpowiedz

Paweł, 20 grudnia 2020, 2:15 4 0

Bzdura. Samochody i autobusy zasilane CNG bardzo dobrze funkcjonują w sezonie zimowym.

Odpowiedz

Nrmal Ing., 20 maja 2019, 11:11 0 0

To jest normalne oszustwo UE. Mieszanka LPG musi być w UE taka sama. W przeciwnym razie wsadzie sobie w d**e fabryczne montaże instalacji gazowych.

Odpowiedz