Dystrybutorzy części w mediach społecznościowych

30 lipca 2014, 12:51

Komunikacja firmy z klientami jest niezwykle istotnym elementem prowadzenia biznesu w każdej branży. Dystrybutorzy części samochodowych starają się docierać do swoich odbiorców poprzez jak najwięcej kanałów. Z tego powodu większość z nich pochyla się nad możliwościami, stwarzanymi przez media społecznościowe.

Budowanie przywiązania do marki

Głównymi odbiorcami dystrybutorów części są przedstawiciele sklepów motoryzacyjnych oraz warsztatów. Ta dość wąska grupa społeczna zapewnia byt wielu firmom. Z tego powodu dystrybutorzy zabiegają o klientów poprzez różnego typu działania marketingowe, akcje specjalne czy promocje. Jednym z najistotniejszych ogniw tego specyficznego łańcucha relacji są działania, mające na celu przywiązanie klienta do swojej marki – po to, by np. po zakończeniu promocji nie odszedł kupować u konkurencji. Na tym polu duże znaczenie mogą mieć media społecznościowe, niezwykle popularne zwłaszcza wśród ludzi młodych.

Według badań firmy Gemius, w Polsce z najpopularniejszego na świecie portalu społecznościowego Facebook korzysta ok. 75% użytkowników internetu. Największą popularność portal posiada w grupie wiekowej 19-25 lat (80%). Na drugim miejscu (76%) uplasowali się internauci w wieku 26-35 lat.

Co rezultaty tych badań oznaczają dla firm z branży motoryzacyjnej? Pokazują jak duże znaczenie będzie w najbliższych latach miała komunikacja z klientami poprzez media społecznościowe. Młodzi ludzie, którzy w najblższych latach zdominują rynek, niemal nie mogą się obyć bez codziennej wizyty na Facebooku lub innym portalu zrzeszającym społeczności.

Po co nam Facebook?

Portale społecznościowe pomagają w budowaniu dobrych relacji pomiędzy firmą a klientami. Odpowiednio prowadzona strona na facebooku nie tylko często ukazuje się przed oczami klienta, ale także zachęca go do interakcji – np. komentowania czy udostępniania statusów znajomym. Odbiorca, który chętnie czyta posty, udostępniane przez firmę, której jest klientem, z pewnością szybciej przywiąże się do niej i powróci na kolejne zakupy.

Jak tworzyć unikalną, ciekawą treść w branży części samochodowych? Jest to bez wątpienia trudne zadanie, ponieważ wymaga kierowania przekazu do hermetycznej niszy – profesjonalistów, znających się na częściach i naprawach samochodów. Wymagających i skorych do krytyki wobec słabej jakości treści.

Polscy dystrybutorzy części starają się budować swoją pozycję w sieciach społecznościowych na różne sposoby. Niektórzy tworzą treść ściśle związaną z działalnością firmy, która może zainteresować klientów, ale raczej nie dostarczy im emocji czy rozrywki. Inni starają się wybiegać poza standardowe działania, ubarwiając poważny przekaz humorem czy ciekawostkami.

Dystrybutorzy popularni w sieci

Sprawdziliśmy, którzy dystrybutorzy zdobywają największą popularność na portalu Facebook.

Niewielkim zaskoczeniem jest największa ilość "fanów", zebrana przez stronę Inter Cars. Obecnie jej poczynania śledzi blisko 3000 osób. Należy zauważyć, że wiele postów umieszczanych na stronie IC nie odnosi się bezpośrednio do działaności dystrybutora, a jest raczej humorystycznym kontentem, nakierowanym na zdobywanie pożądanych w świecie Facebooka "polubień" i "udostępnień". Ogranicza to wartość merytoryczną przekazu, ale zwiększa zasięg strony.
https://www.facebook.com/InterCarsSA?fref=ts

Ponad 4500 tys. "polubień" ma obecnie sieć ProfiAuto, należąca do firmy Moto Profil. Co ciekawe dystrybutor komunikuje się z klientami tylko poprzez markę ProfiAuto, nie posiadając własnej, firmowej strony na FB. Przekaz facebookowej działaności ProfiAuto kierowany jest raczej nie do warsztatów, ale do kierowców – potencjalnych klientów sklepów oraz warsztatów, zrzeszonych w sieci.
https://www.facebook.com/profiauto/info

Również na odbiorców docelowych nastawiony jest, należący do Inter Cars, MotoIntegrator. Popularny sklep internetowy zgromadził ponad 31 tys. fanów. Jego strona jest prowadzona w dość specyficzny sposób. Np. z jej opisu nie dowiemy się, że MotoIntegrator jest internetowym sklepem z częściami. Być może część "fanów" nawet tego nie wie. W opisie przeczytamy za to: "Pisk opon, zapach benzyny, smak zwycięstwa, widok sportowego auta, sięganie marzeń, to właśnie jest Motointegrator.". Hmm… czyli co?
https://www.facebook.com/MotoIntegrator?fref=ts

Stricte do przedstawicieli sklepów i warsztatów kierowane są facebookowe strony pozostałych dystrybutorów. Najczęściej nie mogą one pochwalić się zbyt dużym zasięgiem. Wyjątkiem jest sieć Gordon – dystrybutor zgromadził na swoim profilu ponad 850 fanów, niemal w ogóle nie uciekając się do tworzenia tzw. "lol contentu", czyli humorystycznych postów nastawionych na zdobywanie popularności w sieci. Na stronie FB Gordona znajdziemy przydatne zarówno profesjonalistom jak i kierowcom porady czy wiadomości z motoryzacyjnego światka.
https://www.facebook.com/HurtowniaGordon?fref=ts

Inter Parts na swoim profilu nie zgromadził zbyt wielu fanów. Tym, którzy są tam obecni przedstawia niemal wyłącznie informacje na temat działalności firmy – promocji, nowych produktów, zmian w katalogu. Podobnie działa profil sieci Auto Land.
https://www.facebook.com/pages/Inter-Parts/120236744684341?fref=ts
https://www.facebook.com/pages/Auto-Land-Polska-SA/218661338225695

Swój profil ma także borykający się z problemami dystrybutor – Fota SA. Strona od dłuższego czasu jest jednak nieaktualizowana.

Dowiedz się więcej

Strona MotoFocusa na Facebooku
Strona MotoFocusa na Facebooku

Szanowni Państwo, dzisiaj oficjalnie ruszamy z naszym fanpagem na portalu społecznościowym Facebook. Projekt ten powstał z myślą o Czytelnikach, którzy chcą docierać najszybciej jak to tylko możliwe do informacji z naszego portalu w przystępny dla siebie sposób – czyli przez wyświetlanie ich bezpośrednio na facebookowej tablicy. Dlaczego warto się zapisać? Zapewne osób, które korzystają regularnie […]

MotoFocus.pl – śledź nas na Facebooku
MotoFocus.pl – śledź nas na Facebooku

Aby być na bieżąco ze wszystkimi najważniejszymi wydarzeniami w branży warsztatowej wystarczy kliknąć popularne “Lubię to”. Czytaj, komentuj i wygrywaj w konkursach Na profilu naszego portalu na Facebooku udostępniamy najważniejsze publikacje, wyniki badań oraz branżowe ciekawostki. Nie brakuje także interesujących konkursów z nagrodami. Liczba osób śledzących profil wzrasta systematycznie – co ważne są to realni […]

Dystrybutorzy części w mediach społecznościowych – sprawdzamy jak im idzie
Dystrybutorzy części w mediach społecznościowych – sprawdzamy jak im idzie

Niemal równo dwa lata temu pokusiliśmy się o sprawdzenie, jak radzą sobie firmy z branży części motoryzacyjnych w mediach społecznościowych. Zwracaliśmy wówczas uwagę na fakt, że szukanie tego typu kontaktu z klientem to już niemal konieczność. Większość firm poczyniła od tego czasu znaczny postęp w dziedzinie “social media”. Według aktualnych badań Megapanel PBI/Gemius, najpopularniejszy portal […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 4 sierpnia 2014, 10:21 0 0

Widzę, że Castrol w takim razie wziął sobie media społecznościowe do serca ;) Swoją akcję z Dudkiem (http://www.warsztat.castrol.pl/konkurs) mega mocno rozpromowali. Dobrze, że akcja fajna: Dudek w warsztacie!:)

Odpowiedz

Anonim, 5 sierpnia 2014, 11:36 0 0

Robert56 mnie się też ta akcja bardzo podobała :) Nawet spróbowałem i się zgłosiłem do konkursu :)

Odpowiedz