Wynalazek zmniejszający zanieczyszczenie (zarówno zanieczyszczenie atmosferyczne, jak i hałas) w miastach, zwiększający komfort jazdy wewnątrz samochodu i redukujący zużycie paliwa, zdobył nagrody Grand Prix Jury Epcos/SIA Trophy oraz Grand Prix L Usine Nouvelle Engineer za rok 2004.
Starter-Alternator wykorzystuje zdolność systemu do wyłączania, a następnie natychmiastowego ponownego włączania silnika, bezgłośnie oraz bez żadnej ingerencji ze strony kierowcy. W ten sposób technologia ta oszczędza paliwo i eliminuje emisję zanieczyszczeń, gdy pojazd zatrzymuje się na czerwonym świetle, w korku, bądź też w czasie dostawy. Silnik włącza się ponownie cicho i automatycznie natychmiast po załączeniu biegu lub, w przypadku samochodów z automatyczną skrzynią biegów, po zdjęciu nogi z pedału hamulca. Cały system pracuje w sposób niezauważalny, nie oddziałując w żaden sposób na zwykłe czynności wykonywane przez kierowcę.
System oferuje użytkownikom samochodów liczne zalety. Tuż po zatrzymaniu się pojazdu silnik gaśnie, dzięki czemu eliminowane są wszystkie źródła hałasu i emisja zanieczyszczeń a paliwo nie jest w tym czasie ogóle zużywane.
Na terenie zabudowanym samochody stoją średnio przez prawie 35 procent czasu podróży. W tych warunkach, dzięki funkcji Start-Stop, zmniejszenie zużycia paliwa w cyklu miejskim może sięgnąć nawet 10 procent.
Układy elektroniczne systemu poprawiają również wydajność alternatora w zakresie wytwarzania energii elektrycznej, co z kolei przekłada się na mniejsze zużycie paliwa i niższą emisję dwutlenku węgla.
Firmie Valeo udało się zintegrować funkcje alternatora i rozrusznika w jednym urządzeniu pracującym pod napięciem 14V (tradycyjne napięcie w samochodach) i z zastosowaniem standardowego akumulatora. Układy elektroniczne i oprogramowanie zostało specjalnie opracowane, tak by połączyć obydwie funkcje, dzięki czemu wydajność starter-alternatora firmy Valeo jest znacznie lepsza, niż ma to miejsce w przypadku konwencjonalnego, oddzielnego rozrusznika i alternatora.
W trybie rozrusznika napęd paskowy i mała bezwładność urządzenia oznaczają, że silnik uruchamia się cicho i trzy razy szybciej, niż w samochodzie z tradycyjnym rozrusznikiem.
W trybie alternatora maszyna wytwarza prąd elektryczny do 180 amperów przy wydajności 85 procent, ponad 15 procent wyższej niż w konwencjonalnym alternatorze.
Rozrusznik-alternator firmy Valeo ma standardowej wielkości konstrukcję i można go łatwo zamontować w dowolnym pojeździe z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym. Urządzenie można zamontować w miejscu konwencjonalnego alternatora wykorzystując te same mocowania. Taka konstrukcja pozwala na zwolnienie przestrzeni tam, gdzie normalnie znajduje się rozrusznik, a jego brak powoduje, że samochód staje się odpowiednio lżejszy.
Obecnie system ten stosowany jest w liniach pierwszego montażu.
Komentarze