Ponad 3000 studentów z 27 krajów spotka się w maju 2014r. w Rotterdamie, aby spróbować przejechać możliwie najdalej na 1 litrze paliwa lub proporcjonalnie 1 kWh w zaprojektowanym i zbudowanym przez siebie pojeździe! W tym roku polskie zespoły będą w czołówce rywalizacji – ich liczba będzie taka sama jak w 2013 roku.
Już po raz kolejny, młodzi konstruktorzy z Europy i Afryki spotkają się między 15 a 18 maja 2014r. na torze w Holandii by zmierzyć się w 30 edycji wyścigu Shell Eco-marathon. Wystąpi tam 200 drużyn, które będą rywalizować w dwóch kategoriach: futurystycznej „Prototype” i bardziej konwencjonalnej „UrbanConcept”. Chociaż większość uczestników miała już szansę ścigać się na torze w Rotterdamie, to w tym roku czeka na nich kolejne wyzwanie. Pojazdy będą musiały zmienić kierunek jazdy podczas wyścigu, co wymusi przemyślenie nowej strategii prowadzenia bolidów.
Niezależnie od warunków na torze, za każdym razem studenci prezentują coraz bardziej zaawansowane technologicznie pojazdy, wcześniej testowane m.in. w tunelach aerodynamicznych. Niektóre zespoły używają nawet wydruków 3D do tworzenia części karoserii czy deski rozdzielczej.
10 polskich zespołów w 2014 roku
W zeszłym roku zespół SKAP z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej wygrał w kategorii Urban Concept Gasoline. Ich pojazd – Paks – uzyskał wynik 334,2 kilometra jazdy na jednym litrze paliwa.
W SEM 2014 będzie uczestniczyło 10 polskich zespołów reprezentujących różne polskie uczelnie. Dwa zespoły zadebiutują podczas wyścigu: Smart Power Urban i WAT ECO Team.
-
Eco-Zone 505 z Politechniki Lubelskiej
Przedstawiciele studenckiego koła naukowego Eco Zone wystartują po raz trzeci w wyścigu Shell Eco-marathon. Ich pojazd Cetan napędzany jest olejem napędowym. -
Green Arrow z Politechniki Warszawskiej
Członkowie Koła Naukowego Mechaników Pojazdów z Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej stworzyli elektryczny pojazd miejski, specjalnie przystosowany do udziału w zawodach Shell Eco-marathon. Zastosowano w nim nowoczesne, bez-szczotkowe, trójfazowe silniki elektryczne, wbudowane w obręcz koła, które zasilane są energią elektryczną pochodzącą z akumulatorów jonowo-litowych. -
Hydrogen CarPG z Politechniki Gdańskiej
Studenci Politechniki Gdańskiej stworzyli pojazd, który startuje w kategorii prototypów. Konstrukcja nadwozia oparta jest na założeniu zmodyfikowanej "łezki", co daje minimalne straty aerodynamiczne. Pojazd zasilany jest ogniwem wodorowym napędzającym tylną oś. -
Iron Warriors z Politechniki Łódzkiej
Iron Warriors Team to grupa studentów z Politechniki Łódzkiej, którzy pracują nad najnowszym projektem SKN Miłośników Motoryzacji: pojazdem EcoArrow II. Do tegorocznej rywalizacji wystawią pojazd w kategorii prototype gasoline. -
SiMR Team z Politechniki Warszawskiej
Zespół SiMR Team z Polski z pojazdem Hussar startuje na zawodach Shell Eco-marathon od 2010 roku w kategorii prototypów napędzanych silnikami benzynowymi. Na tegoroczne zawody wybierają się ze zmodyfikowanym pojazdem, którym chcą przejechać nawet do 600 km. -
SKAP z Politechniki Warszawskiej
Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów przy Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej będzie reprezentował ubiegłoroczny zwycięzca w klasie Urban Concept Gasoline – pojazd PAKS. Nowością w PAKS-ie będzie hybrydowy układ napędowy i szereg mniejszych modyfikacji, które mają zapewnić mu utrzymanie pierwszego miejsca w tegorocznym wyścigu. -
SKAP 2 z Politechniki Warszawskiej
Studenckie Koło Aerodynamiki Pojazdów przygotowało także drugi pojazd – Kropelkę 2014. Jest to następca pojazdu startującego od kilku lat w kategorii prototypu. Największą innowacją będzie w nim zaprojektowany od nowa silnik zasilany etanolem. -
Smart Power z Politechniki Śląskiej
Debiut zespołu na wyścigu Shell Eco-marathon miał miejsce w 2012 r. z bolidem MuSHELLka w klasie Prototype – electric battery. Konstrukcja pojazdu opiera się na koncepcji wykorzystania jak najmniejszych oporów aerodynamicznych przy zachowaniu ergonomii kształtu. -
Smart Power Urban z Politechniki Śląskiej
W 2014 roku zespół Smart Power przygotuje drugi pojazd – Bytel. Wystartuje on w kategorii Urban Concept – electric battery. Zostaną w nim zamontowane panele słoneczne, których zadaniem będzie efektywniejszy odzysk energii. -
WAT ECO TEAM z Wojskowej Akademii Technicznej
W tym roku zadebiutuje zespół studentów Wojskowej Akademii Technicznej im. Jarosława Dąbrowskiego. Przygotowali oni pojazd trzykołowy o napędzie elektrycznym pod nazwą WAT GREEN. Kierowca umieszczony jest w nim w pozycji leżącej.
Komentarze