Oprócz regularnej kontroli stanu ogumienia – ciśnienia, głębokości bieżnika, specjaliści zalecają także okresową rotację ogumienia. Jest ona sposobem na zapobieganie nierównomiernemu zużyciu opon.
Rotacja opon jest elementem konserwacji opon, której głównym celem jest zapewnienie jak najdłuższego czasu użytkowania opon i bezpieczeństwa ich użytkowników. Eksperci Bridgestone wyjaśniają, jak prawidłowo przeprowadzić taką rotację.
Z reguły opony osi napędowej ze względu na fakt, że to na nich spoczywa nadanie pojazdowi ruchu, zużywają się szybciej. Jest to spowodowane intensywnością pracy jaką oś napędowa, a tym samym jej opony muszą wykonać w porównaniu do osi wleczonej.
– „Niejednolita głębokość bieżnika na różnych osiach może być przyczyną nierównego hamowania i prowadzenia pojazdu, zwłaszcza w warunkach deszczowych. Zmieniając miejsce montowania opony, robimy to nie tylko po to, aby zapewnić im dłuższy okres eksploatacji, ale także, by zmniejszyć utratę przyczepności osi nienapędzanej samochodu” – mówi Michał Jan Twardowski, Specjalista ds. technicznych Bridgestone.
Opony nie mogą być rotowane dowolnie. Wszystkie "sezonówki" powinny być zamieniane według przyjętych wzorców. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na budowę bieżnika opon. Jego konstrukcja – kierunkowa, symetryczna, asymetryczna – warunkuje sposób przekładania opon względem osi i stron pojazdu. Opony Bridgestone konstruowane są wg różnych wzorów bieżnika, pozostawiając możliwość rotacji zgodnie z zaleceniami producentów, począwszy od asymetrycznych Ecopia EP001S, najbardziej ekonomicznych opon jak do tej pory w ofercie japońskiego producenta, po kierunkowe zimówki z rodziny lamelowanych opon Blizzak. Najczęściej opony przenoszone na oś napędową zamienia się z oponami osi wleczonej. Taka metoda przyczynia się do bardziej jednolitego zużycia całego zestawu.
Opony symetryczne pozostawiają większą dowolność rotacji. Zazwyczaj stosowane są w popularnych małych i średnich autach miejskich, a szerszy zakres adaptacji względem osi dodatkowo zwiększa ich praktyczność. W tym przypadku rotacja może przebiegać zarówno między osiami, jak i stronami oraz według wzorca X. Opony kierunkowe natomiast narzucają kierunek obrotu w związku z czym mogą być rotowane wyłącznie po jednej stronie pojazdu, bez zmiany kierunku toczenia. Kierunkowy wzór bieżnika najlepiej sprawdza się w oponach zimowych, ze względu na prawidłowe odprowadzanie wody i śniegu. Taki rodzaj bieżnika Bridgestone zastosował w gamie zimówek Blizzak LM-32.
Opony asymetryczne także mogą być rotowane pomiędzy osiami, należy jednak pamiętać, że wzór ich bieżnika po zewnętrznej i wewnętrznej stronie czoła opony jest inny. Ta dwojaka budowa odpowiada za balans parametrów na suchej i mokrej nawierzchni. Dlatego przy przekładaniu opon trzeba zwrócić uwagę na symbole Inside oraz Outside na ścianie bocznej opony. Opony asymetryczne są coraz bardziej popularne, szczególnie przy montażu na autach o dużej mocy silnika i wysokim momencie obrotowym. Są to także często opony do aut sportowych najwyższej klasy – Ferrari, czy Aston Martin – zazwyczaj na fabrycznym wyposażeniu, jak w przypadku Bridgestone Potenza S001 seryjnie montowanych m.in. na modelach 458 Italia czy Rapide.
Informacje o prawidłowej kolejności i harmonogramie rotacji w danym pojeździe powinny znajdować się w instrukcji obsługi. W przypadku braku wytycznych w książce auta, Bridgestone rekomenduje taką zamianę w pojazdach osobowych co 8 000 – 12 000 km lub wcześniej, jeśli można zauważyć nierównomierne zużycie. Opony aut z napędem na cztery koła powinny mieć rotowane opony nieco częściej, nawet co 6 000 km. Podstawowym czynnikiem wpływającym na żywotność opony wciąż pozostaje prawidłowe ciśnienie podczas eksploatacji, dlatego zaleca się jego kontrolę.
Komentarze