Samochody BMW słyną z wyjątkowej precyzji prowadzenia i nieprzeciętnej dynamiki. Montaż sportowego zawieszenia, w tym gwintowanego, poprawi prezencję BMW, a także zmniejszy przechyły nadwozia na zakrętach. W efekcie można jeszcze bardziej zwiększyć sportowy potencjał bawarskich modeli. Propozycje takich rozwiązań można znaleźć w ofercie Bilstein, m.in. BILSTEIN B12 czy gwintowane BILSTEIN B16 i BILSTEIN EVO T1 z możliwością regulacji prześwitu. Oto najciekawsze propozycje tuningowe dla modeli serii 1, 3 i 5.
BMW serii 1
W 2004 roku BMW wprowadziło nową serię modeli samochodów kompaktowych – serię 1 i dodatkowo przywróciło napęd na tylne koła do tego segmentu pojazdów. Nic dziwnego zatem, że seria 1 stała się popularnym i pożądanym samochodem z dużym potencjałem tuningowym.
Do pierwszej generacji tego modelu (E87) wyprodukowanej w latach 2004-2013 Bilstein proponuje zestaw BILSTEIN B12, który usztywnia zawieszenie i zmniejsza prześwit. Inna opcja to zawieszenie gwintowane B14, które daje kierowcy możliwość bezstopniowej regulacji prześwitu. Jeszcze lepsze możliwości personalizacji ustawień daje zawieszenie gwintowane B16. W nim siły tłumienia w odbiciu i dobiciu można zmieniać za pomocą 10-pozycyjnego pokrętła, które każdy kolejny wybór akcentuje charakterystycznym kliknięciem.
Odpowiednie rozwiązanie można dobrać również do kolejnej generacji serii 1 – F20 (2011-2016). Do wyboru mamy zawieszenia Bilstein B12 Pro-Kit i B12 DampTronic (dla pojazdów z elektroniczną regulacją amortyzatorów), a także regulowane zawieszenie gwintowane BILSTEIN B16.
BMW serii 3
BMW serii 3 było i nadal jest jednym z popularniejszych samochodów poddawanych tuningowi. W tym przypadku praktycznie nie ma znaczenia, czy mowa tutaj o generacji E30, E36, E46 czy E90.
BMW E30 (1982-1994) jest już uważane za kultowy samochód. Oferowane do niego zawieszenie Bilstein B6 jest zdecydowanie bardziej sportowe od oryginalnego.
Opcją są także amortyzatory gazowe Bilstein B8, które nadają autu charakterystyczny obniżony wygląd.
Skrócone, wysokowydajne amortyzatory zapewniają niezbędne napięcie wstępne obniżających sprężyn sportowych, oferując w ten sposób sportowe wrażenia z jazdy.
Dla generacji E30 dostępne jest również popularne sportowe zawieszenie B12 Pro-Kit.
W BMW E36 (1990-2000) alternatywą dla produktów OE są sportowe zawieszenia B12 i gwintowane zawieszenia B14. To ostatnie obniża BMW płynnie, bezstopniowo i według indywidualnych upodobań. Co więcej – ma jeszcze pewne rezerwy, które pozwalają opuścić zawieszenie w sposób ponadstandardowy.
Tak jak w przypadku E30 do E46 dostępne jest także zawieszenie gwintowane B16, które umożliwia precyzyjną konfigurację zawieszenia w zakresie takich parametrów jak siła tłumienia w odbiciu i dobiciu. Nastawy wybiera się za pomocą pokrętła z 10 ustawieniami.
BMW E46 było produkowane w latach 1998-2007 jako coupé, sedan, kabriolet, kompakt lub kombi. Jeśli komuś zależy na rozsądnym obniżeniu zawieszenia, powinien sięgnąć po sportowe zawieszenie B12. B14 to już propozycja gwintowana z bezstopniową regulacją .
Zawieszenie gwintowane B16 umożliwia indywidualną konfigurację zawieszenia do codziennej jazdy i na tor wyścigowy.
Następcą E46 jest seria 3 produkowana w latach 2005-2013. Jej kody fabryczne to E90 (sedan), E91 (kombi), E92 (coupé) i E93 (kabriolet). Do wszystkich wersji dostępne są zawieszenia sportowe B12, a także gwintowane B14 i B16.
Od 2019 roku w ofercie dostępna jest generacja G20 (G21 – kombi). Do obniżenia tych modeli (o odpowiednio 30 mm i 40 mm) nadają się najlepiej sportowe zawieszenia B12 Pro-Kit i B12 Sportline.
Do pojazdów z elektroniczną regulacją amortyzatorów dostępne są zawieszenie gwintowane EVO SE, a także supersportowe zestawy EVO T1 i T2. Dla potrzebujących czegoś wyłącznie na tor wyścigowy Bilstein oferuje najbardziej zaawansowane zawieszenie EVO R.
Seria 5 jest dostępna w ofercie bawarskiego producenta już od 1972 roku. Pozycjonowana jest między serią 3 a serią 7 reprezentując wyższą klasę średnią.
W BMW serii 5 (E39, 1995-2004) spektrum tuningu zawieszenia rozciąga się od amortyzatorów BILSTEIN B12 przez zawieszenie gwintowane B14 aż do BILSTEIN B16 dzięki któremu auto doskonale poradzi sobie nawet na szybkich zakrętach na torze wyścigowym.
Ta sama gama produktów jest dostępna dla następcy – modelu E60 (2003-2010).
Co ciekawe Bilstein oferuje swoje specjalne zestawy dedykowane także dla modeli serii M (BMW M2, BMW M3, BMW M4, a także BMW M5 i BMW M6). Ponadto niezależnie od tego, o której seryjnej generacji generacji modeli 3 mówimy, czy to E30, E36, czy E46, Bilstein zawsze zapewnia dla niej jakąś sportową alternatywę .
Komentarze