Światła do jazdy w dzień są coraz bardziej popularne, gdyż atuty tego rozwiązania są widoczne na pierwszy rzut oka.
Po pierwsze inni uczestnicy ruchu, tacy jak piesi czy kierowcy innych pojazdów, szybciej zauważają w świetle dziennym pojazdy wyposażone w światła do jazdy w dzień. Również w razie oślepienia światłem słonecznym. Dlatego też i ich reakcja będzie szybsza, co pozwoli uniknąć wielu ryzykownych sytuacji oraz wypadków.
Światła mijania oświetlają nawierzchnię jezdni pod skosem w dół, dlatego nie są idealnym rozwiązaniem. W porównaniu z nimi światła dzienne świecą za to prosto, dlatego łatwiej je rozpoznać (rysunek obok). Dodatkowo natężenie światła jest dobrane w taki sposób, że nie powoduje oślepienia. Rzeczywista skuteczność ostrzegania, która w porównaniu ze światłami mijania zużywa mniej energii i paliwa. Poza tym, dzięki światłom do jazdy w dzień można zapomnieć o oświetleniu pojazdu, ponieważ włączają się one automatycznie po włączeniu zapłonu. Z kolei po włączeniu świateł mijania światła do jazdy w dzień są automatycznie wyłączane. Tyle o plusach tego rozwiązania, jednakże przy podjęciu decyzji o zakupie warto też sprawdzić czy posiadają wymaganą homologację.
Istotną kwestią jest również sam montaż świateł dziennych. Zdarza się często, że światła te są montowane niezgodnie z prawem o ruchu drogowym. Ustawodawca dopuszcza różne warianty montażowe. Bezwzględnym wymogiem są jednak odstępy i kąty ustawienia reflektorów. Normy obowiązujące dla poszczególnych pojazdów znajdują się w tabeli poniżej:
Należy również pamiętać że za poprawny montaż oraz dobór świateł do jazdy dziennej jest odpowiedzialny warsztat dokonujący montażu. Film instruktażowy dotyczący tego w jaki sposób poprawnie montować światła dzienne znajduje się na portalu HELLA Techworld. Teraz wyjątkowo udostępniony na portalu Motofocus:
Ten film oraz znacznie więcej praktycznych porad dotyczących świateł i nie tylko, można znaleźć na portalu HELLA Techworld z użytkową wiedzą dla warsztatów. Wystarczy kliknąć, aby przejść na stronę portalu, zarejestrować się i korzystać z szerokiej wiedzy techników i inżynierów HELLA. Dostęp do portalu jest całkowicie bezpłatny.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 5 grudnia 2013, 19:10 0 0
A i tak klient przyniesie swoje za 30 zł których ni w ząb nie da się poprawnie założyć bo się nie mieszczą i każe załorzyć :P
Odpowiedz
Anonim, 8 grudnia 2013, 11:40 0 0
trochę w tej tabeli jest bzdur.
po pierwsze jeżeli światła mają 2 homologacje to przy włączeniu świateł mijania Ledy mogą nadal się świecić ale z mniejszą mocą.
Jest to absolutnie dopuszczalne pod warunkiem posiadania przez ledy dwóch homologacji.
A obawiam się, że hella nie ma i dlatego tak pisze.
Odpowiedz
Anonim, 10 grudnia 2013, 9:09 0 0
jesli swiatla do jazdy w dzien po wlaczeniu swiatel mijania swieca z mniejsza moca to nie sa juz wtedy swiatlami do jazdy w dzien
Odpowiedz