Zaprezentowany niedawno silnik Ford 1.0 Ecoboost został wyróżniony przez Magazyn Engine Technology International tytułami „Silnika Roku 2012”, „Najlepszego z nowych silników” oraz „Najlepszego silnika poniżej 1,0 l”. Producentem świec zapłonowych do tej jednostki jest NGK.
Silnik 1.0 Ecoboost z turbo zasilaniem oraz bezpośrednim wtryskiem ma zastąpić 4-cylindrowy model 1.6 l. Nowy, 3-cylindrowy silnik o mocy 92 kW (125 KM) oraz zwiększonym momencie obrotowym do 170 Nm przy 1400 obr./min. posiada co najmniej takie same możliwości. Co więcej, średnie zużycie paliwa na 100 km jest tu zredukowane do 5,1 l, a wersja o mocy 74 kW (100 KM) osiąga nawet 4,8 litra.
Świece na oryginalne wyposażenie obu wersji dostarcza wyłącznie NGK Spark Plug Europe. Do silnika Ecoboost firma NGK stworzyła świecę SILZNAR8C7H z podwójnych materiałów szlachetnych oraz długim, cienkim gwintem M12. Elektroda środkowa tej świecy charakteryzuje się wykonanym z irydu, niezwykle trwałym wierzchołkiem o średnicy jedynie 0,6 mm. Posiada ona 2-stopniowy kształt opracowany przez NGK: jest lekko wysunięta w miejscu stykania się elektrody z izolatorem. Powoduje to powstawanie średniej wielkości luki, w której tzw. efekt korony powoduje spalanie nagromadzonego nagaru. W rezultacie w luce tej nie zbiera się sadza, co znacznie zwiększa efektywność startu zimnego silnika.
Podczas gdy irydowy wierzchołek elektrody środkowej poprawia dostęp do mieszanki powietrzno-paliwowej, elektroda masy świecy SILZNAR8C7H o kształcie Square Platinum (SPE) idzie krok dalej. Ma ona zwężane brzegi oraz platynową płytkę, która jest niemal niezniszczalna. Taki design ułatwia dostęp mieszanki i rozprzestrzenianiu się płomienia po zapłonie. Unikalny jest także izolator tej świecy: jako pierwszy został wyprodukowany z nowej ceramiki o wyjątkowych właściwościach izolacyjnych. Dzięki zastosowaniu nowego materiału cienko-ścienny izolator efektywnie zapobiega zrywaniu zapłonu nawet przy ekstremalnie wysokich napięciach występujących w Fordzie Ecoboost.
Komentarze