Z myślą o klientach aftermarketu specjaliści DENSO przygotowali poradnik, w którym omówione zostały symptomy, przyczyny i sposób postępowania w przypadku wystąpienia jednej z typowych usterek rozrusznika.
DENSO jest czołowym producentem urządzeń obrotowych przeznaczonych zarówno na pierwszy montaż, jak i na rynek wtórny. Wciąż rozwijany program rozruszników i alternatorów DENSO skierowany do klientów aftermarketu obejmuje obecnie 192 numery katalogowe alternatorów zapewniające 2.546 zastosowań i 56 referencji rozruszników, które mają 1.128 zastosowań. W skład programu wchodzą: rozrusznik z zaawansowanym zazębieniem (AE), rozrusznik z podwójną cewką (TS), stale zasprzęglony rozrusznik (PE) oraz rozrusznik start-stop z podwójną cewką.
Typowe usterki rozrusznika
1. Rozrusznik nie obraca się; wyłącznik elektromagnetyczny nie wydaje charakterystycznego, metalicznego stuku.
Prawdopodobna przyczyna usterki:
- Nieprawidłowa gęstość i poziom elektrolitu akumulatora
- Słaby kontakt przyłącza elektrycznego z zaciskiem
- Wadliwa współpraca wyłącznika elektromagnetycznego z jego rdzeniem
Co robić:
- Sprawdź akumulator
- Wymień przewody lub wyłącznik rozrusznika
- Wymień wyłącznik elektromagnetyczny
-
Wymień rozrusznik na nowy
2. Rozrusznik nie obraca się; przełącznik elektromagnetyczny hałasuje podczas pracy.
Prawdopodobna przyczyna usterki:
- Nieprawidłowa gęstość i poziom elektrolitu akumulatora
- Zły styk w obwodzie
- Zły styk na wyłączniku elektromagnetycznym
-
Uszkodzenie wirnika (komutator, zużyte szczotki)
Co robić:
- Sprawdź akumulator
- Napraw przewody
- Wymień wyłącznik elektromagnetyczny
- Napraw lub wymień wirnik
-
Wymień rozrusznik na nowy
3. Rozrusznik powoli się obraca.
Prawdopodobna przyczyna usterki:
- Zły styk na wyłączniku elektromagnetycznym
- Uszkodzenie wirnika (komutator, zużyte szczotki)
-
Uszkodzony silnik
Co robić:
- Wymień przełącznik elektromagnetyczny
- Napraw lub wymień wirnik
-
Wymień rozrusznik na nowy
4. Obrót rozrusznika nie może dokonać rozruchu silnika.
Prawdopodobna przyczyna usterki:
- Zębnik nie zazębia się z kołem zamachowym
- Ślizgające się sprzęgło
- Zablokowany silnik
Co robić:
- Napraw lub wymień sprzęgło wraz z zabierakiem
- Wymień sprzęgło
- Wymień rozrusznik na nowy
-
Wymień silnik
5. Rozrusznik nadmiernie hałasuje.
Prawdopodobna przyczyna usterki:
- Nadmierne zużycie tulei mechanizmu sprzęgającego
- Wypracowane zęby zębnika
- Nieprawidłowe przesuwanie zębnika lub zazębienie z kołem zamachowym
Co robić:
- Wymień tuleję
- Wymień sprzęgło jednokierunkowe i koło zamachowe
- Nasmaruj lub wymień sprzęgło jednokierunkowe z zębnikiem
-
Wymień rozrusznik na nowy
6. Przeskakujący zębnik; uszkodzona cewka stojana; przepalona cewka wyłącznika elektromagnetycznego itp.
Prawdopodobna przyczyna usterki:
- Nieprawidłowe cofanie się wyłącznika
- Nieprawidłowe cofanie zębnika spowodowane sklejaniem się styków wyłącznika magnetycznego
Co robić:
- Wymień przełącznik rozrusznika
- Wymień wyłącznik elektromagnetyczny
-
Wymień rozrusznik na nowy
Im wyższa jakość części, tym mniejsza szansa, że ulegną one uszkodzeniu. Warto pamiętać o tej prostej zasadzie, zamawiając nowy rozrusznik. W przeciwieństwie do wielu innych marek, każda część DENSO jest w 100% nowa i zapakowana w pudełko, dzięki czemu klienci mogą być pewni, że otrzymują produkt najwyższej jakości wykonany z oryginalnych części.
Więcej informacji na temat rozruszników i alternatorów DENSO można znaleźć w darmowym katalogu do pobrania ze strony www.denso-am.pl. Katalog 2013/14 zawiera nie tylko aktualne informacje na temat wszystkich referencji i ich zastosowań, ale też dodatkowe i zaktualizowane fotografie ułatwiające klientom identyfikację poszczególnych części.
Komentarze